|
ПРАВОСЛАВИЕ
|
КАТОЛИЦИЗАМ
|
ИЗВОРНО ХРИСТИЈАНСТВО
|
Врховен авторитет
|
Помесниот синод, црква, епископ.
Последици: една црква прогласува еден за светец, другата го
анатемисува. Измислување на нови верувања, непостоечки во учењето на Христос,
бидејќи не е важен Христос, ниту Св. Писмо, туку што локалниот поп мисли.
|
Папата
Последици: истите како православието.
|
Божјиот збор: отелотворен во Христос, овековечен во Св. Писмо
|
Примарен фокус
|
Профит. Секундарен фокус: Одржување на националните и политичките интереси
на локалната група на граѓани што ја застапуваат, со цел популистичко
задржување на профитот. Не егзистира добро во подредена ситуација, поточно
изумира.
|
Морален живот, со примеси на
окултизам кон папството и светците.
|
Духовна и морална преобразба на светот
|
Еклезиологија
|
Секој е паша на својата нива. Епископот може да ги игнорира одлуките
на сите други, па и на Соборите, но затоа никој под него не смее да го
игнорира него.
|
Строго хиерархиски систем, на чиј врв е папата, сите други се негови поданици.
|
Христос е главата, ние сме неговото тело, еднакви пред него и едни со
други.
|
Сотериологија
|
Механичко извршување на некои акти на побожност.
Последици: не е битно дали веруваш, запали ја свеќата, баци ја
иконата, дај паричка и извади го подготвеното утринско кафе, упс духовност.
Бог е претворен во некаков робот, кој е активиран со притисакање на одреени
командни копчиња, најмногу на копчето: дај пари за попот.
|
Механичко извршување на некои акти на побожност.
|
Вера, која делува преобразително и го променува начинот на кој
човекот живее, мисли и делува.
|
Хагиографија
|
Воздигнување на секој великодостојник од црквата, на позиција еднаква
или повисока од онаа на Христос. Кон него/неа се упатуваат молитвите, тој/таа
е изворот на нашето спасение/осуда, и тој/таа е заштитник/проколнувач на нас
како луѓе
|
Исто како православниот став.
|
Христос е единствениот без грев, како што учи Св. Писмо, а ние сме
осветени преку Неговата светост. Идолопоклнство е да му се придава на човек,
БИЛО КОЈ, статус макар и сличен на статусот на ЕДИНСТВЕНИОТ Божји Син и
Спасител. Нашите браќа и сестри починати, се во Негова придружба, и ние треба
да го следиме нивниот пример на вера, а не да ги обожуваме нив кои и самите
признавале дека не се достојни за обожување.
|
ИСТОРИСКИ ПРЕСЕК
|
Тотален дисконтинуитет. Едно се верувало во 1, друго во 3, трето во
4, десето во 10, 20-то во 20-ти век. Мерило за правоверието е: кој е на власт
во моментот.
|
Дисконтинуитет до средниот век, кога всушност католицизмот каков што
го знаеме денес, се устоличува и со мали измени останува ист до денес.
|
Единствениот вид на христијанство што е ист низ сите векови.
Единствен кој беше тука од почетокот (од Христос) и кој секогаш имал и има
следбеници.
|
ПОЛИТИЧКО ДЕЛУВАЊЕ
|
Локално, националистичко, спротивно на интересите дури и на другите
православни во соседните земји. Во тотална спротивност со „нема веќе ни грк,
ни Евреин, туку сите сме едно во Христа“
|
Националистичко, но со солидарност кон сите братски (католички)
народи.
|
Ограничено на социјалниот и моралниот аспект. Компромиси со Цезарот
не се дозволени, бидејќи ЕДЕН е Нашиот Цар.
|
ЕДИНСТВО/РАЗЕДИНЕТОСТ
|
Видливо неединство, но и невидливо. Меѓу помесните признати и
непризнати православни групи и подгрупи, постојат бројни расколништва,
непризнавања, анатемисувања итн.
|
Видливо единство, невидлива разединетост. И покрај сите обиди да се
спречи било каков глас против, во Католицизмот сепак постојат многу гласово
на спротивставување со официјалната догма.
|
Видливо неединство, невидливо единство. Видливо христијаните се
организирани во многу различни деноминации, со свои локални организации, но
меѓу нив постои огромна соработка, љубов и подршка.
|
СОГЛАСНОСТ СО ХРИСТОВОТО УЧЕЊЕ
|
Се прекршуваат бројни Христови заповеди: идолопоклонството,
неединството, материјализам, еклезиолошките слабољубија, итн.
|
Исто како и во православието.
|
Со постојана проверка и преиспитување, се минимизираат отстапувањата
од Христовата наука.
|
ИЗВОРИ НА ВЕРАТА
|
Житијата на НЕКОИ од "старите
Отци", селективно следење на одлуките на вселенските Собори 7 се
основните - границите на христијанската вера), учењето на локалниот поп.
|
Житијата на "старите Отци"
(не се сите исти како и правосланите "стари отци"), Одлуките на
вселенските собори, заради поголемата и централна хиерархија имаат помала
девијација во локалните учења, и Библијата + 9 дефтероканонски книги.
|
Библијата (Божјиот Канонизиран Збор)
|
НАЧИН НА БОГОСЛУЖБА
|
Литургиско со голема доза на
мистицизам, проповедањето е во форма на пеење и што понеразбирливо за
верниците тоа подобро.
|
Слично како Православието - Миса.
|
Апостолски начин. Проповедањето е
јасно и гласно на разбирлив мајчин јази, од поучен и изградбен карактер како
во раната црква.
|
ПРИЧЕСТУВАЊЕ
|
Трансупстанција. Лебот и Виното
буквално се претвораат во телото и крвта Христова. Примателите се
канабалисти.
|
Исто како православниот став.
|
Лебот и Виното симболично го
претставуваат Телото и Крвта Христови, за Негов Спомен - како што Тој
заповеда. Фокусот на симболичната вечера е Исус Христос.
|
ИКОНОПОКЛОНСТВО
|
Иконите и покрај стриктните библиски
забрани, се ЗАПОВЕДАНИ во православието, заради собирање на доход, заради популизам
(полесно се држат луѓето во незнаење ако ги продолжат паганските традиции) и
заради градење на сопствените култови на свештениците.
|
Исто, само вообичаено се во 3Д, а не
2Д.
|
Строго се следи Божјата забрана за
идолопоклонство.
|
МАРИЈАНСТВО
|
Марија е поважна од Христос, таа има
поголема моќ од него, бидејќи ако таа нешто одлучи, Христос не може да ја
одбие. Иако била само човек според Библиските списи, воздигната е на ниво на
божица. Тоа е идолопоклноство.
|
Уште поголемо идолопоклонство кон
Марија од тоа на православните.
|
Се следи Библискиот збор, кој вели
дека Марија била благословена што била избрана да го донесе на свет Исус
Христос, но живеела и умрела како обичен човек, на кој исто така му е
потребна Христовата Спасителна Милост. Нема никаква моќ.
|
МОЛИТВА
|
Верникот нема слобода да ги искажува
своите потреби пред Бог. Тој мора да рецитира молитви составени од други
луѓе, и криво се насочува да ги упатува молитивте не кон Семоќниот Бог, туку
кон луѓе (марија, отци, попови).
|
Слично.
|
Како што учеше Христос, можеме
СЛОБОДНО да му се обраќаме на Бога низ молитва, со сите наши потреби,
стравови, сомнежи, каења, благодарности и искушенија. Тој сака да го чуе
нашето срце, а не рецитација од некој друг. Молитва исклучиво кон Бога.
|