|
РАСКАЗИ |
Внеси реплика | страница <12 |
Автор | |
belichka
Сениор Регистриран: 30.Октомври.2006 Статус: Офлајн Поени: 2023 |
Опции за коментарот
Благодарам(0)
|
Taktikata koja demonot ja sporoveduva protiv pravoslavnite hristijani, ako celosno ja ostvari predviduva dve etapi:
Prvata e da ne natera da napravime grev, takov sto tesko se nosi, a uste potesko se ispoveda. A vtorata etapa, odnosno nejzinoto ostvaruvanje direktno zavisi od efektot sto vrz nas go imala prvata. Ako ne znaeme deka demonot e tajno bezmilosen i sovrseno NEsentimetalen, moze da pomislime deka e zadovolen od porazot sto ni go nanel preku grevot, a sega ke ne ostavi ne mira. Vakvoto razmisluvanje e pricina i uslov za demonot da moze da ja realizira i vtorata etapa od svojata taktika protiv nas, a taa se sostoi vo toa sto ke uspee da ne uveri deka napraveniot grev e pretezok i premnogu sramen da go ispovedame. Deka duhovnikot zaradi nego ke go smeni mislenjeto zqa nas i kojzanae sto ke pomisli za nas, a sto e najloso i vo sto glavno demonot se obiduva da ne ubedi e da ne go ispovedame grevot sto e tolku golem sto ednostavno Hristos nemoze da ni prosti. Pa nema ni smisla da go ispovedame. Finalniot udar na demonot vo ovaa vtora etapa ne doveduva vo sostojba na OCAJ. Iako veke sme napravile grev, sto seriozno ja raznishal nasata duhovna sostojba da go onevozmozime demonot da ja ralizira i vtorata etapa. taka sto ke mu go sprotivstavime faktot na crkvata deka: Prvo- nepostoi grev sto nema da se izgubi vo bezdnata na Bozjoto milosrdie. Se razbira dokolku nie prifatime i go frlime vo bezdnata na Bozjoto milosrdie preku ispovedta i Vtoro- zar mozeme da bideme tolku gordi, pa da pomislime deka nekoj nas grev e pogolem od Bezgresnosta Hristova. Toj umre davajki otkup za grevovite na site luge. Od Adama do posledniot sto ke se rodi. Pa kolku i da se nash*te grevovi, Hristos moze da gi pogubi, no samo onie grevovi koi ke gi priznaeme i ispovedame. Od ostanatite sto ne sme gi ispovedale ne sme ni pobarale od Hristos da ne oslobodi |
|
mali simo
Сениор Регистриран: 22.Октомври.2006 Статус: Офлајн Поени: 1132 |
Опции за коментарот
Благодарам(0)
|
старец Порфириј Кавсокаливит
ДА СЕ БОРИМЕ ВО ДУХОВНИОТ ЖИВОТ ЕДНОСТАВНО, БЕЗ ГРЧ, НЕ ИЗНАСИЛЕНО Совршена, длабоко ољубомудрена е нашата вера. Едноставното е - најскапоцено. Така да се борите во духовниот живот, едноставно, без грч, не изнасилено. Душата се осветува и се очистува со изучување на словата на отците, со учење наизуст на псалми, на делови од Светото Писмо, со псалмопеење, со Иисусовата молитва. Предадете се на овие духовни нешта, и
оставете се друго. Во славењето на Бога можеме да стасаме лесно,
бескрвно. Постојат два патишта коишто не водат кон Бога: суровиот и
заморувачки со жестоки напади против злото и лесниот - со љубов.
Постојат мнозина коишто го одбираат суровиот пат и „проливаат крв за да
добијат дух“, сè додека стигнат до голема доблест. Јас најдов дека
најкраток и најсигурен пат е - со љубовта. Тој пат да го следите и вие. Можете, значи, да направите други усилби. Да изучувате, да се молите и да имате за цел да напредувате во љубовта Божја, и на Црквата. Немојте да се борите да го изгоните мракот од собата на вашата душа. Отворете едно мало дупче за да влезе светлината и мракот ќе избега. Истото важи и за страстите и за слабостите. Да не се борите со нив, но да ги преобразувате во сили, презирајќи го злото. Да се занимавате со тропари, со канони, со славење на Бога, со божествениот ерос. Сите свети книги на нашата црква Параклитики, Часословот, Псалтирот, Минеите содржат зборови свети, љубовни зборови кон нашиот Христос. Да ги читате со радост, љубов и восклик. Кога со копнеж ќе се предадете на овие усилби, вашата душа ќе се осветува на едноставен начин, таинствено, без тоа да го чувствувате. Животите на светителите, а најмногу животот на свети Јован Колибар ми направија впечаток. Светителите се пријатели Божји. Можете по цел ден да наоѓате задоволство и да се насладувате од нивните подвизи, и да го подражавате нивниот живот. Светителите целосно се имаат предадено на Христа. Со ова изучување полека-полека ќе се здобиете со кротост, со смирение, со љубов и вашата душа ќе станува подобра, поблага. Да не одбирате одрекувачки начини за вашето исправање. Не е потребно ниту од ѓаволот да се плашите, ниту од пеколот, од ништо. Тоа создава одбивност во душата. Имам и јас некое мало искуство од ова. Целта не е да седите, да се притеснувате и да се стегате, за да станете подобри. Целта е да живеете, да изучувате, да се молите, да напредувате во љубовта, во љубовта Христова, во љубовта на Црквата. Ова е свето и убаво - усилбата да се соедини некој со Христа, што ја радува и ја избавува душата од секое зло. Да го возљуби Христа, да воскопнее за Христа, да живее во Христа, како апостол Павел којшто вели: „живеам не веќе јас, туку живее во мене Христос“. Ова да е вашата цел. Другите усилби да бидат тајни, сокриени. Она што треба да владее е љубовта кон Христа. Тоа да постои во умот, во мислата, во срцето, во вољата. Оваа усилба да биде најјака - како да Го сретнете Христа, како да се соедините со Него, како да Го соберете во себе. Оставете ги сите слабости, за да не добива знак спротивниот дух, та да ве потопува, да ве приковува и да ве става во притеснение. Немојте да правите никаков напор да се ослободите од нив. Да се борите едноставно, просто и без грч, без стегање и стрес. Немојте да велите „сега ќе се стегнам, ќе се молам, ќе стекнам љубов, ќе станам добар“ и т. н. Не е добро да се стегаш, да се притеснуваш, за да станеш добар. Така ќе си создадете уште поголема одбивност. Сè да бива на нежен начин, без напрегање, без изнасиленост и слободно. Ниту да велите „Боже мој, ослободи ме од ова“, на пример од гнев, од тага. Не е добро да се молиме и да мислиме на конкретната страст; тогаш, нешто се случува во нашата душа и се заплеткуваме уште повеќе. Фрли се со порив за да ја победиш страста и ќе видиш после како ќе те зграпчи, ќе те стегне и нема да можеш ништо да направиш. Немојте да се борите директно против искушението, немојте да молите да си оди, не велете „земи го Боже“! Тогаш му придавате значение, и искушението ве стега. Затоа што, иако велите „земи го Боже“, воглавно се сеќавате на него, и повеќе го потхранувате. Расположението, значи, за избавување, се разбира, ќе постои, но нека е многу мистично и префинето, без да се пројавува. Да се случува мистично. Сетете се на она што го вели Светото Писмо: „да не знае левицата што прави твојата десница“. Целата ваша сила да се свртува кон љубовта Божја, кон неговото славење, кон прилепувањето кон него. Така избавувањето од злото и од нашите слабости ќе се случува таинствено, без и да почувствуваме, без напор. Вакви усилија и јас правам. Најдов дека е тоа најдобриот начин за осветување, бескрвен. Подобро, значи, да се фрлам во љубовта изучувајќи ги каноните, тропарите, псалмите. Ова изучување и насладување, без тоа јас да го разбирам, го води мојот ум кон Христа и го блажи моето срце. Истовремено се молам кревајќи ги рацете со копнеж, со љубов, со радост и Господ ме воздигнува во својата љубов. Ова е нашата цел, таму да стигнеме. Што велите, овој пат не е бескрвен? Постојат и многу други начини како, на пример, да се сеќаваш на смртта, на пеколот, на ѓаволот. Така од страв и од сметка го избегнуваш злото. Јас, најништожниот, не ги спроведов во мојот живот овие начини коишто заморуваат, коишто создаваат одбивност и многупати спротивен резултат. Душата, особено кога е чувствителна, се весели во љубовта и се восхитува, се зајакнува, ги преобразува и ги пресоздава сите одречни и грди нешта. Затоа, јас го претпочитам „лесниот пат“, значи, оној начин којшто го постигнуваме со изучување на каноните на светителите. Во каноните ќе најдеме начини коишто ги ползувале светителите, преподобните, аскетите, мачениците. Добро е да ја направиме оваа „кражба“. Да го правиме и ние она што го правеа и тие. Тие се фрлија во љубовта Божја. Го дадоа целото свое срце. Да го украдеме нивниот начин. |
|
ХРИСТОС ВОСКРЕСНА ОД МРТВИТЕ СО СМРТА СМРТА ЈА ПОБЕДИ И НА ТИЕ ВО ГРОБОВИТЕ ЖИВОТ ИМ ДАРИ
|
|
rice
Сениор Регистриран: 14.Ноември.2006 Статус: Офлајн Поени: 379 |
Опции за коментарот
Благодарам(0)
|
Свети Николај Жички:КУЛТУРА ИЛИ ЛУЃЕПишувате како сте ја минале зимата во еден прочуен град во странство. Неколку денови сте се чувствувале пријатно, додека погледот Ви лизгал по мермерните палати, по цветните градини со водоскоци, по улиците мазни и измиени, по храмовите, музеите, библиотеките, хотелите и сиот оној разновиден крш од ѕидарии и багаж од љубопитства што се именува со едно име – култура. Дури на крајот, погледот Ви падна на луѓето во тој град; всушност, првин падна нивниот поглед на Вас, и Вие се вџашивте и видовте дека Вашите торби помалку тежат на прст и на кантар отколку што тежеа; дека прескапо сте платиле едно сечено стакло за коешто Ви се колнеа дека е дијамант; дека кочијашите Ве возеа околу целиот град додека да Ве донесат до некоја продавница којашто е веднаш до Вашиот хотел; дека сите околу, Ве гледаат не како човечко битие, туку баш како орли што гледаат леш, и така со ред. Секој бараше само еден мрачен и тесен ходник помеѓу законските параграфи, за да може неказнето да Ве зграпчи и искубе. Заради тоа говорите дека културата во тој град Ве доведувала до воодушевување, а карактерот на тие луѓе до гнасење. „Претците на овие гнасни луѓе морале да бидат вистински џинови, кога можеле да изградат ваква култура!“ Тоа се Вашите последни зборови. Но не, не мамете се. Претците нивни биле исти како овие луѓе. Културата не ја градат само големи луѓе, туку често и мали, и сосема мали, па дури и нелуѓе. Мали луѓе ја ѕидаа културата на Вавилон и Егбатана; мали ја ѕидаа културата на Арабија и Мисир. Архизлосторникот Каракала ги изгради најубавите купатила. Крвавата Семирамида ги издигна во воздух висечките кули. Нелуѓе изградија сосема удобна култура во пропаднатата Помпеја. Нелуѓе ја изградија културата на Тир и Сидон, двата безбожни градови, од коишто останаа две рибарски села. Нелуѓе ја соѕидаа и културата на Содом, по зло прочуениот Содом. Ниту биле, Бог знае какви луѓе Мексиканците, коишто направија многу префинета и славна култура. Сосема културен беше и Капернаум, па културата не му помогна да не биде вброен во редот на Содом. „И ти Капернауме, што си се воздигнал до небото, до пеколот ќе слезеш… на земјата Содомска ќе и биде полесно на страшниот суд, отколку тебе“ (Матеј 11. 23). Карактерот и културата не секогаш оделе едно до друго. Ниту човечноста и културата, за што сведоци се Млетите. Ниту јунаштвото и културата, за што сведоци се Левантинците. Ниту, пак, по културата може да се цени вредноста на човекот или народот. И, како што често културите растеле без карактери, така понекогаш и јаки карактери се развивале без култура: пример за ова се Спартанците, и во поново време Арнаутите. А, сега на крајот дозволете, Вам, као Славјанка, да Ви поставам едно прашање: - после Вашето искуство за културата и нелуѓето во градот Н., што мислите, која би требало да биде главната задача на словенските народи – да ѕидаат култура или да воспитуваат карактери? И, што очекува светот од Словените: култура или луѓе? И, кон што денес повикува човештвото, за што има потреба: за култура или за добри луѓе? Размислете за тоа, па повторно напишете ми. |
|
|
|
mali simo
Сениор Регистриран: 22.Октомври.2006 Статус: Офлајн Поени: 1132 |
Опции за коментарот
Благодарам(0)
|
ВОСКРЕСЕНИЕТО НА ПРАВОСЛАВНАТА ЦРКВА ВО АЛБАНИА ЏИМ ФОРЕСТ
Во овој контекст возрождението коешто го преживува Православната црква во Албанија во последниве десет години под раководство на архиепископот Анастасиј навистина е чудо. Неговиот неверојатен мисионерски дар, духовната опитност и административните способности се причина албанските православни, како и мозина православни од туѓина, да се обединат околу него и исцело да се трудат за востановување на црковниот живот. Архиепископот Анастасиј пристигнува во Тирана на 16 јули 1991 г., во земја којашто малку пред тоа имаше највоинствен атеизам на светот. Од 440-те клирици низ 60-годишниот период на комунизмот остануваат 22-ца - сите стари и болни, а некои и блиску до смртта. Во Јануари 1991 г., еден месец откако власта во Тирана дозволи создавање на некомунистички политички партии, Вселенската патријаршија го започна востановувањето на Православната црква на Албанија. Два месеци после 61-от роденден епископот Анастасиј добива телефонски повик од патријаршијата во Цариград со прашање дали би заминал за Албанија како Егзарх, за да види што таму останало од Православната црква. Во тоа време тој имал намера да се повлече во пензија. На 24 Јуни 1992 г., по предлог на Вселенскиот партријарх Вартоломеј тој еднодушно од Светиот Синод на Вселенската патријаршија е избран за глава на Православната Црква на Албанија. Во првите години се среќава со исклучително многу тешкотии од страна на албанските политичари, коишто прават се што е можно за да го принудат да ја напушти земјата, но обидите им остануваат неуспешни. Друг сложен проблем којшто требал да се преодолее е разделбата во самата Црква. Архиепископот раскажува: „Имаше голем расцеп во Црквата. Луѓето тука имаат различно етничко потекло. Првата задача ни беше да постигнеме единство меѓу православните христијани. После толку многу гонења не можевме да дозволиме расцепот да продолжува. Си спомнувам дека еднаш во Корча реков: Мислите ли дека шумата е поубава ако во неа има само еден вид дрвја? Сите различни дрвја треба слободно да растат под зраците на сонцето. Клучот кон вистинското развивање се љубовта и слободата.“ Еден од елементите на процесот на надминување на преградите внатре во Црквата беше поврзан и со тоа какво самосознание придобива самата Црква. „Ние гледаме на себе си не како на Албанска Православна Црква, но како на Православна Црква на Албанија. Дури поскоро на себе си гледаме како на Православна Црква во Албанија. Ние сме дел од вселенската Црква. Православната Црква не е федерација од цркви; Едната Православна Црква суштествува во полнота на секое конкретно место. Ние патуваме кон Царството Божјо заедно. Никој не може да суштествува како остров - ниту Велика Британија, ниту дури огромната Кина. Никој не може да суштествува изолирано“. За архиепископот Анастасиј една од најважните задачи била да се организира работата за создавање на места за богослужење во земја, во којашто црквите во континуитет биле рушени или ползувани за светски цели. Најзабележливото постигнување се црквите изградени или востановени после неговото доаѓање. До средината на 2001 г., изградени се 80 нови цркви, 70 се издигнати од руините, повеќе од 140 се ремонтирани, а 5 манастири се вратени во живот. Освен тоа, изградени или востановени се повеќе од 20 големи згради, помеѓу кои се: Богословската семинарија во Драч, административната зграда на Св. Синод во Тирана, епархиските центри во Корча, Берат, Џирокастро, како и гимназијата „Св. Крст“ во последниот град, медицинскиот дијагностички центар во Тирана, неколку гостоприемници, училишта, како и комплексот „Назарет“, во којшто се наоѓаат свеќоливница, печатница, иконографско и атеље за реставрација и други згради за црковни потреби. „Во почетокот немавме друг избор, освен да направиме неколку лесни градби во различни градови, за времено да служат како храмови, но низ годините постепено изградивме вистински цркви, претежно од камен, секоја со свој облик. Во некои случаи тие беа востановени од руините, а во други изѕидани од темели. Целта ни беше не тие да бидат привремени градби, но да создадеме убави цркви. Преку архитектурата на храмовите се обидуваме да кажеме нешто не само за сегашноста но и за иднината. Таа дејност се координираше од технички оддел, од отец Теологос, светогорски монах којшто има завршено архитектура и којшто работи заедно со овдешни соработници. За градењето и востановувањето на црквите расходувавме милиони долари. Голем дел од тие средства доаѓаат како дар од странство, вклучително од мои поранешни студенти коишто успеале во кариерата, или, пак, работат во невладини организации способни да помогнат. Понекогаш си велам на себе си дека сум еден меѓународен просјак! Ние сме бедна Црква, но богати сме со пријатели. И, многу сме им благодарни на сите нив.“ Црквата во Албанија сепак не се радува на пријатели од страна на власта. Градбата на цркви многу често означувала нешто повеќе од градењето на еден храм. „Кога градевме или востановуваме црква или храм, не ретко ни се налагаше и да го ремонтираме патот крај него. Еднаш ме прашаа каков подарок би сакал и, ми се чини, дека предвид имаа некаква икона. А јас кажав: „Би сакал еден булдожер“. Луѓето беа многу изненадени: „Но, што ќе правите со булдожерот?“. „Ќе градиме патишта во оддалечени реони, за да им го направиме животот на луѓето почовечки.“ „Така Црквата со нејзината целосна градежна дејност стана важен фактор во економскиот развој на Албанија. Ние сме еден од најголемите инвеститори и работодавци во земјата.“ Задачата да се востановат црковните згради, како и да се осознае значењето на заедничката молитва, се поврза со градењето на разбирање за општата одговорност на секој човек во Црквата и за животот во неа. „Ние имаме три основни принципи коишто непрекинато ги повторувам: првиот е да има домородно раководство; вториот - да се ползува домородниот јазик; а, третиот - да се смета на домородно финансирање. Ни се наметнува да правиме компромис само со последниот принцип. Големата беда во Албанија изискува надворешна помош, за да се востановат црквите и да постои милосрдна дејност. Но дури и во таа област никогаш не започнуваме проект без парични пожртвување и од Албанците. За да го добиеме Божјиот благослов, треба да го дадеме она што можеме. Само што нулата не може да биде благословена. Со две риби и пет леба Христос нарани 5000 души, но прво требаше да се принесе дар од малкуто коешто луѓето го имаа.“ Една од неодложните задачи беше да се направи се што е можно за оние што страдаа во најбедната земја на Европа. Црквата почна да создава клиники во главните населени места. Се реализираат програми за помош на инвалиди, за зачувување на здравјето во селските реони, за развој на селското стопанство, за работа со затвореници и бездомници, бесплатни кујни, бесплатна помош за оние што имаат неодложна потреба. Поголем дел од таа работа се реализира преку „Диакониа Агапис“ („Служење на љубовта“ - црковен оддел, основан во 1992 г. од архиепископот Анастасиј и раководен во почетокот од отец Мартин Рици, којшто сега го возглавува Православниот христијански мисионерски центар во САД, после тоа од Пени Делијанис, а во моментов од Албанката - Нина Грамо Пердику). Тие проекти се наменети не само за православните, но и за сите коишто имаа потреба од помош, независно од верската припадност или недостатокот на таква. „Ние работиме за примена на новостите во чувањето на здравјето - вели архиепископот Анастасиј, - клиниката „Благовештение“ во Тирана сега одговара на највисоките европски стандарди. Доаѓаат луѓе од целата земја за да се лекуваат во неа.“ Проект за пример е стоматолошката клиника којашто се наоѓа во голем бел микробус којшто патува од град во град. Друга клучна сфера на дејност е образованието. Освен православната семинарија во Тирана во којашто учат момчиња и девојчиња, создадени се исто така и училишта коишто одговараат на други потреби. Неодамна во Тирана се отвори Институт за професионална обука после средното образование. Во Џирокастро неколку години постои машка гимназија, во соседниот град - училиште за девојки. Отворени се 12 детски градинки во мали и поголеми градови. Се организираат летни кампови, како и работа според различни младешки програми. „Наш главен приоритет се децата - вели архиепископот Анастасиј - отворивме многу детски градинки, јасли и училишта. Жалиме само што не можеме да им помогнеме на уште повеќе млади луѓе. Правиме за луѓето се што можеме, доколку ни дозволуваат условите.“ „За да постигнеме резултати ни требаат луѓе, свети луѓе. Луѓе коишто не ги менуваат нештата, а се менуваат себе си. Црквата ја има силата да создава личности, способни да љубат и да се жртвуваат, такви коишто ја надживеале одмаздата и способни се да простуваат. Помирувањето не е лесно. Тоа има потреба од помошта на Црквата. Прошката и помирувањето се суштествен дел на христијанскиот живот, особено за време на Великиот пост. Тој дава сила да му простиш на другиот. Колку повеќе си простуваме, толку поздраво е заедничарењето?“ „Некогаш младото поколение беше обучувано преку системот на комунистичката пропаганда. Тоа беше култура на стравот… Сега младите се објект на друга пропаганда - на идејата дека кога имаш положба во општеството значи дека имаш пари. Новиот систем вели дека колку повеќе пари имаш толку повеќе значиш. Но без љубов и жртва луѓето се претвораат во диви животни. Денес без верските заедници нема надеж. Луѓето тешко ја разбираат жртвата. произлезена од љубовта, од верата во Христа. Тажно е што толку многу луѓе се робови на сфаќањето дека среќата е во парите. Младите треба да знаат дека има нешто повеќе отаде овој живот. Сега, светските луѓе штом видат човек којшто живее правејќи жртви, си мислат дека тој тајно добива некакви материјални средства…“ Целосното возраѓање на црковниот живот во Албанија вклучува и некои други сфери на работа. „Основавме радиостаница и весник. И двете се викаат „Нгјалља“ - Воскресение. Весникот излегува еднаш месечно, а радиото емитува 24 часа секој ден. Програмата вклучува духовни, музички, информативни и други предавања. Сега има и час посветен на децата. скоро поставивме нова антена којашто овозможува да емитуваме во целата земја. Освен тоа имаме и центар надвор од Тирана, наречен „Назарет“, во него се предава иконопис и реставрација. Во истата зграда сместени се печатница и свеќоливница. Продажбата на свеќи е еден стабилен извор на приходи за парохиите.“ Архиепископот Анастасиј како друга област за црковна дејност ја гледа работата според проекти за зголемување на грижата за природната околина. „Оваа година започнуваме програма за запазување на природната околина, којашто вклучува последипломно обучување на 15 студенти, коишто завршиле биологија, шумарство или екологија. Тие ќе започнат програми за запазувањето на екосистемите во три области на Албанија. Создадовме уште и програми за собирање на отпадоците во два града. Дел од улогата на парохијата е да се грижи селото или градот да бидат чисти. Треба да ја внушиме идејата за чиста природна средина, каква што некогаш Албанија имала, наложена од полициската држава. Сега тоа не може да биде наложено, но треба да стане слободен избор.“ „Неопходно е Црквата да присуствува во сите сфери на животот преку пилотни програми за запазување на здравјето, образование, социјална помош, програми за економски развој, култура и грижа за природното опкружување. Тоа се основни нешта на цивилизацијата. Во секоја област на животот треба да воведеме духовна мерка. Културата е повеќе од технологијата! Пред се таа е уважување кон човечкото достоинство. Културата е уважување кон Божјата твар. Таму кадешто таа суштествува, има убавина.“ Архиепископот Анастасиј уште вели: „Дел од мојот призив тука е да потпомагам во ферментацијата на општествените процеси. Треба да си го поставиме прашањето како Албанија навистина може да стане демократска земја. Демократијата е сложен феномен. Таа не означува просто - една партија да дојде на власт и да ја налага нејзината воља. Таа е повеќе од тоа да дојдеш на власт преку слободни избори. Демократијата е уважување кон вистината, уважување кон другиот. Таа означува - да не ја заменуваш реалноста со зборови и пароли. Таа означува - да не мислиш дека твоето насилство е добро, а нивното насилство е престап. Зборовите се менуваат, но за жал синтаксата останува таква каква што била. Ние страдаме од вакуум на вредности и од една многу жестока форма на капитализам - капитализмот што го гледаме во „Оливер Твист.“ Не сите беди на Албанија се случиле пред крајот на тешкиот комунистички режим во 1991 г. Во 1997 г. Албанија е опфатена од анархија после пропаѓањето на финансиските пирамиди во коишто мнозина албанци ги заложија и загубија сите заштеди. „Земјата беше на раб од граѓанска војна - си спомнува архиепископот Анастасиј - тоа беше тешка катастрофа којашто ги разгори стравот и агресијата натрупани во срцата на многу луѓе. Повеќето од странците коишто работеа во Албанија, ја напуштија земјата. Во тој период Црквата покажа брза помош на 25 000 семејства и неуморно призиваше: „Не на оружјето, не на насилството!“. Повторувавме дека никаков акт на насилство може да биде оправдан од Црквата.“ Архиепископот ги пренебрегна советите на мнозина пријатели во Албанија и странство и откажа да ја напушти земјата. „Могу луѓе требаше да заминат, но јас разбрав дека треба да останам и ги поканив оние коишто сакаат, да останат. Мојата положба е капетан на кораб. За мене можноста да напуштам не постоеше, но опасност беше сосема вистинска.“ Тој ми покажа еден к*ршум којшто беше
истрелан во прозорецот на неговиот кабинет, којшто го искршил
надворешното стакло, но бил сопрен од внатрешното. Друг период на испитанија е 1999 г., кога НАТО ја нападна Југославија и нападна многу објекти во Србија и Косово. „Во тој период половина милион косовски Албанци избегаа во Албанија. Црквата не можеше да им сврти грб. Повеќето од избеганите веднаш беа примени во албанските домови, а ние се погриживме за 32 000 души и се уште го опслужуваме последниот бегалски логор во земјата. За нас немаше важност тоа што помеѓу бегалците немаше христијани. За извесно време запревме со дејностите во семинаријата, за сите студенти да можат да земат учество во брзата помош за бегалците.“ Од различни
фотографии знаев дека архиепископот не испраќал само други да помагаат,
но и самиот лично растоварал, на пример, кутии со храна и лекарства. „Им кажав дека треба да отидеме во центарот на кризата и да го видиме ликот на Христос во оние коишто страдаат. Еден студент ме праша: „Нема ли крстчето коешто го носам да предизвика некои од нив?“ Му реков дека е доволно да го носиме крстот во срцата си. Поважни од зборовите за Православието се христијанските постапки. Потчинувај се на Бога со љубов и не се плаши! Не дозволувај му на стравот да ти стане идол! Невозможно е да се занимаваме со богословие без да покажуваме самопожртвуваност.“ Денот кога требаше да ја напуштам Албанија, имав време за уште еден последен разговор со архиепископот Анастасиј. „Некои странци гледајќи го тешкиот живот тука ми велат: „Како можеш да го издржиш ова? Тука е толку грозно!“ А, за мене тука е толку убаво! Божји благослов е да бидам тука - не благословот којшто си го претставив, но оној којшто навистина го добив.“ „Јас не произлегувам од овие смирени луѓе, но од нив се учам да живеам попросто, повистински, почесно, да имам повеќе подготвеност да проштевам. Смирението не е постигнување, но процес на развивање којшто продолжува преку целиот живот. Тука во Албанија често можеш да сретнеш луѓе коишто го впиваат секој твој збор, секој гест. Лицата им се како жедна земја, готова да ја прими секоја капка вода. За мене тоа е неверојатна промисла: да бидеш испратен да им служиш на такви луѓе, луѓе коишто никогаш не си ги познавал, никогаш не си очекувал да ги сретнеш, а тие да те примат со таква доверба. Слава Богу за тоа што бев испратен да живеам помеѓу нив и да ги имам за свои помошници.“ „Луѓето понекогаш ме прашуваат за моите очекувања, но јас не знам ништо за иднината. Човекот може само да си ја извршува работата со љубов и смирение. Јас не сум спасителот на Албанија, но само една свеќа пред иконата на Спасителот.“ |
|
ХРИСТОС ВОСКРЕСНА ОД МРТВИТЕ СО СМРТА СМРТА ЈА ПОБЕДИ И НА ТИЕ ВО ГРОБОВИТЕ ЖИВОТ ИМ ДАРИ
|
|
mali simo
Сениор Регистриран: 22.Октомври.2006 Статус: Офлајн Поени: 1132 |
Опции за коментарот
Благодарам(0)
|
Преображение Еден од правците на живеење, којшто во се поголема мера бива проповедан од страна на модерното потрошувачко општество, бездруго е и вулгарниот материјализам. Но, преку посочениов евангелски настан, којшто во континуитет Црквата го живее и денес, според големиот старец Јустин Келијски, православната духовност ни предочува дека материјата во суштина се состои од светлина, и се сведува на светлината како на своја прасуштина и праприрода. Затоа, како што укажуваат современите патролози, нашиот грев, нашето промашување се состои токму во тоа што брзо се навикнуваме на се во светот, и уште побрзо сето тоа ни станува здодевно, празно. Лебот е само леб, човекот само човек. Си велиме дека познавајќи ја надворешноста и функцијата на нештото, знаеме се за него. Но, всушност ништо не знаеме бидејќи повеќе не ја гледаме божествената светлина, којашто проблеснува низ се во овој свет. А, човекот е создаден за обожение. Бог стана човек, за човекот да постане бог (по благодат), гласи позната изрека на светиот Атанасиј Велики. Според римокатоличката теологија светлината, којашто ја видоа Апостолите при Христовото Преображение на Тавор, е создадена светлина. Со тоа си прогласија дека за нив постои непремостлива провалија помеѓу Бога и човекот. Оттука, ним им е неопходно погрешното учење за папата како посредник. А, според мистичната теологија на Црквата од Исток, Бог е трансцедентен, неспознатлив според Неговата суштина, но апсолутно причастен според Неговите енергии, та оттука, човекот е создаден да ја гледа несоздадената светлина, да ја прима во себе, та дури и да ја предава на други, за што сведоци се светителите и живите благодатни старци. Се е уредено и постои токму заради благодатното обожение, вели преподобниот Максим Исповедник. Да не заборавиме, не потсетуваат и светогорските старци, дека ако не успееме да се обожиме, сиот наш живот ќе биде неуспех. Да не заборавиме дека професијата, богатењето, студиите, милосрдието… можат да бидат важни, но сепак се вторичните цели во однос на првичната цел во нашиот живот – обожението. Тоа не е луксуз, но најдлабока цел, вели Митрополитот Иеротеј. А, на оние коишто велат дека тоа е невозможно, најдобро ќе им се спротивставиме со силата на зборовите, којашто произлегува од оние што се имаат обожено, а таков бездруго е светиот Симеон Нов Богослов, којшто во неговите Химни, пишува: „Не велете не можно е да се прими Светиот Дух…, не велете – луѓе светлост Божеска не зерцаат и невозможно е тоа во сегашниве времиња!… Никогаш тоа не е невозможно, пријатели, туку сосем е возможно за тие што сакаат“… (Химна XXVII). Ете, копнеејќи за обожение да предвкусиме уште тука од граѓанството на Невечерниот град Иерусалим и заедно со божествениот Јован да воскликнеме: „… сега сме деца Божји, но уште не се откри што ќе бидеме! Знаеме само дека кога ќе се открие, ќе Му бидеме слични Нему, оти ќе го видиме Каков што Е“ (1 Јован 3. 2). „Тука стојат некои што нема да вкусат смрт додека не го видат Синот Човечки како оди во Царството Свое“ (Мат. 16. 28), т. е. додека не го видат Преображението, вели Евангелието. Дај Боже сите што сме тука, сите собрани во Литургијата на Црквата, за да би можеле да се наречеме Христијани - да ја видиме славата на Отецот и Синот и Духот Свети, сега и во вечни векови. Амин. |
|
ХРИСТОС ВОСКРЕСНА ОД МРТВИТЕ СО СМРТА СМРТА ЈА ПОБЕДИ И НА ТИЕ ВО ГРОБОВИТЕ ЖИВОТ ИМ ДАРИ
|
|
orto
Сениор Регистриран: 13.Октомври.2006 Статус: Офлајн Поени: 916 |
Опции за коментарот
Благодарам(0)
|
Некој старец бил ограбен од својот сосед, кој што му служел. Кога и да влезел во одајата на старецот, тој ќе земел по нешто и ќе си го однесел. Старецот сето тоа го гледал но ништо не велел. Када дошол смртниот час на старецот, се собрале сите соседи окулу неговата постела, а старецот ги зел рацете на свијот сосед (оној кој го ограбил) и почнал да ги бакнува:"На Овие раце имам јас да им благодарам што денас заминувам во Царството небесно." |
|
(kоран 10, 94)
(аллах рече моамеду) Ako сумљаш у oно што ти oбљављујемо, упитај oне (Жидове и Кршчане) koji Читају Kњигу (БИБЛИЈУ), прије тебе објављену |
|
rice
Сениор Регистриран: 14.Ноември.2006 Статус: Офлајн Поени: 379 |
Опции за коментарот
Благодарам(0)
|
свети Амвросиј МиланскиЗа покајанието1. Од секоја доблест, чијашто цел тежнее кон напредок, без соменение умереноста е најубавата. Таа не ги суди, ниту ги казнува, и, ако ги суди оние "достојни" за тоа, обично тоа го прави со простување. Најпосле таа е онаа којашто ја шири Црквата создадена со Крвта Божја (Дела 20, 28). Таа е образ на добродетелта небесна и, на сеопштото спасение. Таа е онаа којашто ублажува со здраво ограничување, за да можат ушите на луѓето да го поднесат тоа што не е подносливо; за да не се изгуби духот, да не се исплаши душата. 2. Оној којшто настојува да ги исчисти грешките од човечката немоќ, треба да ја поднесе истата немоќ и, на некој начин да ја одмери на своите плеќи, а не да ја отфрли. Зашто, Оној евангелски пастир, како што се кажува, ја донел изнемоштената овца, а не ја отфрлил (Лука. 15. 5); и Соломон рече: "Не бивај строг и немој да се покажуваш за многу умен, за да не се избезумиш" (Проп.7.16). Умереноста треба да ја смирува праведноста. На кој начин мислиш да те исцели оној кон којшто ти имаш одвратност, ти којшто мислиш за свој лек да го имаш презирот, а не сочувството? 3. Затоа Господ Иисус трпи со нас, за да ни повика кон Себеси, а не да ни одврати. Кроток дојде, дојде смирен по срце (Матеј 11, 29), и рече: "Дојдете при Мене сите изморени и обременети и јас ќе ве успокојам".(Матеј 11, 28). Господ Иисус успокојува, не одбива, не отфрла. Со право, такви ученици и одбра, посредници на Божјата воља, да го соберат и примат народот Божји. Јасно е дека не треба да се сметаат за ученици Христови оние коишто мислат да ја следат суровоста наспроти кроткоста, горделивоста наспроти смиреноста; и, кога самите бараат милосрдие од Бога, го одбиваат од другите; тие се учители на Новатијанците коишто себеси се нарекуваат "исчистени". 4. Што е погорделиво од овие? Кога самото Писмо вели: "Кој ќе се роди чист од нечист? Ниеден". (Јов 14. 4.). И, Давид извикува: "Очисти ме од мојот грев". (Псалм 50. 2.). Поголеми светители ли се тие од Давид, во чијашто фамилија Христос одбра да се роди според мистичното воплотување? Во Него е царството небесно, плод на утробата девствена, Којшто се принесе како Спасител на светот. А, пак, што е посурово од тоа да прогласат покајание, а да не простуваат, кога секако при одбивањето на простувањето го одвраќаат она коешто го потикнува покајанието? Никој не може да прави добро покајание, освен оној којшто се надева на простување. 5. Тие не се согласуваат дека заедницата треба да ги врати оние коишто паднале во отпадништво. Ако, единствено го издвојуваат таквиот злостор на сквернавење, кому што му го негираат простувањето, се разбира дека е сурово, но таквиот злостор би се согласил со нивните тврдења, и се чини дека единствено е побиен од божествените заповеди. Господ не прави исклучок за ниеден злостор, Он ги простува сите гревови. Истите сметаат, според обичајот на Стоиците, дека сите гревови треба да се проценат со иста мера, и тврдат дека засекогаш треба се одвојат од небесните тајни, подеднакво оној којшто ќе го убие петелот во кокошарникот, како оној којшто ќе го убие својот татко. Па тогаш, како ги одбиваат оние коишто се одвратени само заради еден злостор? Тоа би било најнедостојно - и самите не можат тоа да го одречат- бидејќи казната од малкумина ја префрлаат на многумина. 6. Но, велат дека почит на Бога му укажуваат, само оние коишто ќе ја сочуваат можноста за простување на беззаконијата. Секако, никој не прави поголема неправда отколку оние коишто сакаат да ги срушат заповедите Негови, и да ја отфрлат доверената задача. Кога Самиот Господ Иисус во Евангелието свое ќе каже: "Примете Дух Свети, на оние на коишто ќе им ги простите гревовите ќе им се простат, а на оние на коишто ќе им ги задржите, ќе им се задржат" (Јован 20, 22- 23); Кој Го слави повеќе Бога, оној којшто е во послушание на заповедите Негови, или оној којшто им се спротивставува? 7. Црквата, и во двата случаи му служи на послушанието, за гревот, и да го врзе и да го отпушти. Ереста, којашто во едно е крута, а во друго се одликува со непослушност, сака да го врзе она коешто не го отпушта и, не сака да го отпушти она коешто го врзала. Во тоа, тврдењево самото себеси се осудува. Господ сакаше подеднакво право да им даде и на отпуштањето и на врзувањето, Он подеднакво го допушти и едното и другото. Оној којшто нема право во отпуштањето, нема ниту во врзувањето. Според Божја промисла: оној којшто има право да врзува, има и да отпушта, така што изјавата на истите, самата се задушува, зашто ако го одрекуваат правото на отпуштање, должни се да го одречат и правото на врзување. Како може да се допушти едното, а да не се допушти другото? Ним и двете им се дадени, или, очигледно е дека и двете им се допуштени, или, сигурно е дека ниту едното од двете не им е допуштено. И едното и другото н е допуштено на Црквата, а на ереста ни едното ни другото не н е допуштено, зашто ова право само на свештениците им е допуштено. Со право Црквата ги зема на себе, бидејќи има вистински свештеници; ереста не може да ги зема на себе зошто нема Божји свештеници. Бидејќи нема свештеници, ереста не се огласува со превземање и, не смее да си го присвои за себе свештеничкото право. Така во бесрамната дрскост откриваме признание полно со заблуди. 8. Исто така запази го и ова: оној којшто го прима Светиот Дух, ја прима силата на врзување и отпуштање на гревот. Вака вели писмото: "Примете Дух Свети; на оние на коишто ќе им ги простите гревовите, ќе им се простат, а на оние на коишто ќе им ги задржите, ќе им се задржат".(Јован 20. 22,23). Значи, оној којшто не може да отпушта гревови, нема ни Дух Свети. Зашто службата на свештеникот е дар од Светиот Дух, а Светиот Дух допушта врзување и отпуштање на беззаконијата. Како го примаат на себе дарот Негов кога не веруваат во силата и вистинитоста Негова? 9. А, што да се каже за нивната крајна дрскост? Значи Духот Божји е повеќе наклонет кон милосрдието отколку кон строгоста, тоа што Он рекол дека го сака, тие не го сакаат, а тоа што Он рекол дека не го сака, тие го прават; бидејќи ако суди правилно, тогаш простува на оној којшто е милосрден. Треба да се биде потрпелив. О, Новатијан, треба да простуваш одошто да врзуваш; од една страна сурово е во однос на грешникот да го докажуваш своето право, а од друга страна сочувство е заради болката да му простиш. 10. Велат, дека откако ќе ги издвојат потешките беззаконија, им простуваат на полесните. Но, тоа не е случај со зачетникот на нивната грешка, Новатијан, којшто сметаше дека никому не треба да му се даде покајание, а со ова размислување се разбира, самиот не би можел ниту да простува, ниту да врзува гревови, ниту, пак, откако самиот се врзе да се надева на простување. Тоа значи, дека со сопственото размислување му судите на вашиот татко; вие правите разлика во гревовите, сметате дека тие треба да бидат отпуштени од вас, откако ќе ги процените, а без да ги исцелите. Но, Бог не прави разлика, и им даде милосрдие на сите и им допушти слобода на своите свештеници во отпуштањето на гревовите без никаков исклучок. Оној којшто ќе го зголеми гревот, го зголемува и покајанието; поголемите гревови се очистуваат со поголемо плачење. Ниту се оправдува Новатијан, којшто им го спречи простувањето на сите, ниту пак вие, наследниците на истиот и зачетници на осудата, бидејќи ја намалувате силата на покајанието, тогаш кога таа треба да се зголеми, а милосрдието Христово поучи дека потешките гревови треба да се потпираат на поиздржливи потпори. |
|
|
|
mali simo
Сениор Регистриран: 22.Октомври.2006 Статус: Офлајн Поени: 1132 |
Опции за коментарот
Благодарам(0)
|
prepodoben otec Kiril Tetoec Pejcinovic:
Ако ние не го исполниме законот Христов - не сме ни христијани… Бидејќи за Христа трпиме, барем да го слушаме што ни вели. Он не ни вели нешто тешко, но лесно. Он ни вели да се љубиме еден со друг, да си простуваме, да се тешиме, да седиме мадро, да не збеснуваме како мали деца, да не се опиваме, да не блудствуваме, да не пиеме вино без мера, да не скокаме на оро како безумните што скокаат. А ние и
празникот што го служиме еднаш во годината, и него непристојно го
служиме, а не побожно. Баш на денот гледаме да се опиеме, да скокаме,
да збеснуваме. Цела ноќ седите, пиете и збеснувате, не го молите
светителот туку го лутите, та тој не ве измолува пред Бога и не ви
помага, па попусто се трошите… Ама ќе речете… не знаеме како треба. Така најдовме, така ќе оставиме. Немој, брате, не оставај, туку тргни се од злото и прави добро… Ако, пак, не си кадар и не можеш ништо да направиш според законот, барем не прави беззаконие, но седи си ужален и речи: На денешен ден сите христијани стојат во законот, Бога Го молат, Бога Го фалат по црквите и Божјите домови, а ние сме принудени од сето тоа да се лишиме. И, помоли се Богу со солзи и речи: избави не Боже од оваа лоша сметка што ја имаме и научи не Господи на вистината Твоја и исправи ги стапките наши кон остварување на Твоите заповеди. А, вие се надевате на к*рбаните што ги колете… со тоа да му угодите на Бога. Не знаете ли дека тие к*рбани се идолска жртва, еврејска жртва, а не христијанска. Тој христијанин што коле к*рбан не е христијанин туку евреин или идолопоклоник, и тој свештеник што со запалена свеќа служи над главата од овенот (к*рбанот) лаже само заради добивка, заради пари, заради месо, оти во законот христијански никаде не пишува свештеник да служи на овен, а христијанин да коле к*рбан. Немојте христијани, не колете крвни жртви, зашто имаме бескрвна. Видете што пишува Духот Свети низ устата на пророкот Давид во 49-от псалм, стих 13: “Зар Јас да јадам јунешко месо и да пијам крв јарешка? Принеси Му на Бога благодарствена жртва и на Севишниот молитвите свои воздај Му ги”. И, вели: “Немам потреба да примам од домот твој телци, ниту од стадата твои јарци”… к*рбанот остана од Авраама, а просфората и виното останаа од Мелхиседека. И, види кој е поголем? Види како Бог го прати Авраама да се благослови од Мелхиседека, зашто тој беше свештеник на Бога Вишниот и неговиот принос беше многу пријатен пред Бога, зашто беше од леб и вино, а не од месо и крв како Авраамовиот… Гледате христијани колку голем грев бива со колењето к*рбани. А, вие се надевате да измолите од Бога и од светителот и да се исцелите од болестите. А, Бог вели: Не сакам да ми колите; Јас ни крв пијам, ниту месо јадам. А, вие го колите со свештеникот и велите: к*рбан го праќаме на Бога. А, свештеникот што не ви кажува каква е работата, туку од лакомост за пари уште и ве мами, ви вели: Ако, гледајте си ја работата, што сте нашле не оставајте. А, ако погрешно ве учи, на него е голем грев, оти од него отстапило и свештенството и христијанството, и тешко на таа парохија каде што тој свештеникува, и тешко и претешко и горко на неговата душа! Христијани, браќа мои, да се подготвуваме духовно, а не телесно; така подготвувајќи се, да се исповедаме кај духовникот, оти духовникот има власт и благослов од Христа Бога; та гревовите коишто се чинат секој час, а ги забораваме и не ги паметиме, да ги кажеме на духовнникот, и тие можат да се простат со разрешната молитва што ја чита исповедникот, та на Велигден можеш достојно да се причестиш, достојно да празнуваш, достојно да се веселиш, достојно и духовно да се радуваш… |
|
ХРИСТОС ВОСКРЕСНА ОД МРТВИТЕ СО СМРТА СМРТА ЈА ПОБЕДИ И НА ТИЕ ВО ГРОБОВИТЕ ЖИВОТ ИМ ДАРИ
|
|
belichka
Сениор Регистриран: 30.Октомври.2006 Статус: Офлајн Поени: 2023 |
Опции за коментарот
Благодарам(0)
|
старец КлеопаРазговор во возотПатував еднаш со воз од Пашкањ за Бакау. За да не бидам во вагоните каде што се пуши, си купив карта и се качив на возот во оние вагони коишто се малку засолнети. Си реков: сепак, одам каде што нема да ме „кадат“ пушачите, зашто ме боли главата од чадот на цигарите. Во вагонот појдов сам, и не знаев кој уште ќе дојде.
Пред самото тргнување влезе една група на високи офицери коишто одеа во некое воено училиште. Беа мајори, полковници, а меѓу нив беше и еден постар водник со сопругата. Монах во офицерски вагон. Гледајќи се себеси во вагонот со офицерите како монах - си реков - каков разговор би можел да водам со нив? Јас си внимавав на својот мир и на своето „Господи Иисусе“ и седев мирно, бидејќи знаев дека ми претстои два часа патување со нив. А, треба да се префрлам во местото Лунка Стрмба на друг воз за Тракау, бидејќи одев кај отец Касијан, којшто беше настојател во Тракау, и кај отец Јануариј. Тоа беше во 1957 година. Еден од нив, за да не молчи и сакајќи да се пошегува рече: - Гледај, бре! Добро ќе оди возов зашто овде имаме поп. Го знаете она суеверие: поп - баксуз! Ако видиш поп - тешко си на тебе! Јас молчев, и не одговарав на нивните задевања. - Слушаш ли, море, ако е овде попот не ќе биде ли добро да ни ја раскаже онаа приказна за Бога? Се зборува дека некое „старче“ ги создало небото, земјата, ѕвездите, планините и морињата! Слушаш! „Старче“! Јас и понатаму молчев. „Остави ги на ми¬ра зашто се офицери. Тие се шегуваат, тие се смеат. Што да разговараме?“ Но, дојде еден и седна спроти мене. - Оче не лутете се, од каде сте? А зошто да им кажам од Сихастрија? - Од манастирот Њамц. - Што сте? Свештеник, професор, учител, што сте? - Напротив, обичен монах сум. Патувам до Бакау. - Слушаш, нашиве, сите се љубопитни да ни кажете нешто за Бога! Како оди таа приказна за Бога? Во таа ваша Библија се зборува дека Бог ги создал небото, земјата, светот, но ние имаме друго сфаќање за светот. - Не лутете се, јас сум обичен монах, но ако ја почнам приказната за Бога ќе треба овој воз да ја обиколи Земјата три пати, и колку што е долга пак не ќе можам да ја завршам! - Слушај што зборува попот! - И, интересна е, реков, неверојатно! Кога ќе ја почнеме приказната за Бога, тогаш е држ - недај! - Сакаме и ние да знаеме! Вие сте монах, а ние сме офицери. И бездруго одиме заедно за Бакау. Како е, оче? Пред тргнување станав и се прекрстив. Тие не. Нивна работа. - Ако веќе треба да разговараме тогаш барам од вас чесен збор. Да ми простите, зашто влеговте овде цел вагон офицери, но овие ѕвезди не ги познавам, бидејќи јас служев војска кога имаше лентички. Ако случајно погрешно се изразам, немојте да ми се лутите! Но, некој мајор стана и рече: - Оче, гледај, сакам да ти кажам нешто. Зар не е апсурдно да веруваме во нешто што не се гледа? Вие кажувате дека постои Бог, но дали некој некогаш го видел. Безумно е некој да верува во она што не се гледа! - Господа, но прво дали ми давате чесен збор? Бидејќи започнуваме сериозен разговор! - Слушај го, бре, попот! Даваме, оче, како не! И, кој ќе се налути, безумен е! - рече. - Гледам дека сте паметни луѓе, а јас сум глупав, но ќе ја почнеме „приказната“ за Бога онака како што умееме. Господа, јас ќе ви кажам дека сите вие што сте во овој вагон сте безумни! - Гледај го ти ова, попот ни направи безумни! - Сигурно! И, ако не сум во право на првата станица предадете ме на полицијата на станицата! Ако не сум во право. Но, најпрвин ќе ви докажам зошто ве нарекувам безумни. - Да, големо безумие е некој да верува во она што не го гледа! Кој Го видел Бога? - Браќа, јас одам до Бакау, но само да ви кажам: ако ја започнам „приказната“ за Бога овој воз ќе треба три пати да го обиколи светот, и пак не ќе ја завршам!… - Слушаш ли што зборува попот?! - Слушнавте како вашиот другар рече дека е големо безумие да веруваш во она што не се гледа. Прво, што кажува Светиот Дух во Псалтирот, на почетокот на 13-ти и 52-ри псалм, кај нас во Светото Писмо: Рече безумникот во срцето свое нема Бог! - а во себе си реков: „Нека, зашто е време да Го исповедам Бога, не е важно што ќе следи од ова“. Бев радосен заради тоа. Второ: ти рече дека е безумие да веруваш во она што не се гледа? - Да, јас. - Па јас ви реков дека никој од вас нема ум. Сите сте безумни. Имам целосно право да ве наречам безумни. - Зошто? - Затоа што јас никогаш не сум видел нечиј ум! Па тогаш, не е безумие да верувам дека имате ум, ако не сум го видел? - Гледај, бре, не нападна попот! То ест, ги заменивме улогите. Разговорот беше убав, и сериозен, и шеговит. - Па, како да верувам дека имате ум, ако јас, од кога сум роден не сум видел ничиј ум? Ни кај вас, ни кај себе. Каков е? Бел, црн, црвен, зелен? Каков облик има? Квадратен, правоаголен, шестоаголен? Каков е, господа, по облик и по боја? Дали е опиплив, или каков е? Ако ми ги покажете тие одлики на умот, тогаш ќе ви кажам дека имате ум; ако не - тогаш немате воопшто! - Гледај го, бре, попот! Можеш ли да му кажеш нешто? - Кога не си ја чуваш устата! Море, простак, не го постави добро проблемот! Тие се нарекуваа еден со друг - простак. - Чекај, бре, со поп имаш работа! - Освен тоа, дали сите луѓе на земјата веруваат дека луѓето имаат ум? Веруваат. На невидено. Ете, аргумент дека целиот свет верува дека има ум! И вие верувате, и јас, но не го гледаме умот. А дали некогаш сте го виделе животот? Дали некој некогаш видел живот во човекот? Па сепак, кој ќе каже дека е мртов, кога е жив и има живот? Дали се гледа животот? - Не се гледа! - Па тогаш, зар не е безумие да веруваме дека луѓето имаат живот? Ако не го гледаме. - Но, животот се пројавува, оче! - Доста добро. По неговите пројавувања се верува дека постои, макар и да не го гледаш. Така и со Бога. Кои се Неговите пројавувања во светот? И, почнав да ги набројувам сите сили на душата. - Имате ли вие мечта? - Да. - Дали некогаш сте ја виделе? Не! Имате ли гнев? Дали некогаш сте го виделе? Имате ли размислување, мислење? Дали некогаш сте го виделе? Имате ли похот? Имате, бидејќи тоа се силите на душата - гневна и похотна. Освен тоа, вие имате душевни сили, како што се размислување, избор, одлука, огорченост, жалост, радост. Дали некогаш сте ги виделе, бидејќи тоа се душевни сили? Светото Писмо ни кажува дека човекот е образ и подобие Божјо. Но, не по надворешниот облик, туку по душевниот. Ете, колку сили има душата! Но, ниту гневот, ниту разумот, ниту похотта, ни радоста, ни жалоста, ни огорченоста, ни мечтата, ни слободната воља, ни животот, ниту, пак, умот некој ги видел. А, си постои. И во световната философија се учи дека постојат тие душевни сили. Дали некогаш сте ја виделе душата? - Не, затоа што душа и нема! - Како нема? Да немаш душа, ти не би зборувал со мене! Ти не би можел ни еднаш да трепнеш, ако во тебе нема живот. И, гледате ли колку ги има? И живот, и памет, и слободна воља, и разум, и гнев, и радост, и жалост, и похот - во коишто верува целиот свет, а не се гледаат. Сите својства на душата се невидливи, сите нејзини сили се образ и подобие Божјо, бидејќи Бог е невидлив. А, човекот е икона Божја на земјата во однос на душата: ум, слово и дух. Дали некогаш си ја видел речта? Дали си го видел својот дух со кој зборуваш? Ете, колку сили и колку невидливи особини има нашата душа! И, вие не сте ги виделе. А, дали целиот свет верува во нив? Зашто човекот има и радост, и огорченост; има и похот, и разум, и слободна воља… - Море, рече еден, подобро ќе беше да молчеше. Не го постави добро проблемот! Овој поп треба да е некој управител на богословија! - Не, господине, но тој вам ви ја зборува вистината! Гледаш дека сите веруваме дека го има сето тоа, и дека постои во човекот, но не се гледа! - А, ти рече дека е безумие да се верува во она што не се гледа! Гледаш дека сите ги направи безумни, бидејќи сето тоа постои, и ние веруваме, а не го гледаме. Седевме уште така, и се подигна некој лекар: - Оче, нека одат по ѓаволите! Јас сум мајор - лекар. Оперирам и се шетам со хируршкиот нож по човековите црева, му го сечам вратот, му ги сечам нозете, сечам, оперирам 30 години, и никогаш не наидов на душата! И, како да верувам дека постои, кога никогаш не наидов на неа со хируршкиот нож! - Ти си лекар? - Да! - И, заради тоа не веруваш дека постои душата, зашто не ја гледаш? - Да! - А, ти и лекарите слични на тебе, дали верувате дека постои болка во овој свет? - Постои, оче! - Јас не верувам! Безумие е да верувам, господине, ако не сум ја видел! - Постои, оче! - А, кога го сечеше со хируршкиот нож, и кога човекот викаше и преташе во канџите на смртта, не ја виде болката? - Не, тоа не се гледа! - А, сакаш да ја видиш душата? И болката е една од телесните, природните својства на човекот, и помешана е со душевните. И, како што не можеш да ја видиш болката, така не можеш да ја видиш ни душата. Особено што душата е духовно битие. - Слушаш, бре, и ти со својата докторија зборуваш глупости! Те удри по глава, море! Не си видел болка! А кој, по ѓаволите, видел болка? Но, цел свет верува дека има болка. - Гледај, бре, и тебе ти ја затвори устата! - Море, овде наидовме на ѓавол! - Но, убаво е, господине! Ова ќе им го раскажуваме и на другите. Кажи ни уште нешто, оче! Тогаш стана еден: - Оче, знаеме дека отсекогаш Црквата се спротивставувала на науката. Гледај, Русите сега направиле сателит којшто трипати кружел околу земјата со Јуриј Гагарин, и ете, успешно се приземјил! - И што со тоа? - Тоа се плодовите и напредокот на науката во споредба со религијата! - Ништо не сте направиле! - Слушај го, бре, и против науката е! Овој е како оние што го суделе Галилеј! - Чекајте да ви кажам! Знаете ли што направивте? Ако пчелата излезе од ројот и ја обиколи кошницата во која живее, има ли таа претензии да знае што има во целиот свет? Толку и човекот направил до сега! Едвај излегол од кошницата и ја обиколил кошницата во којашто живее, и му се чини дека направил големо дело! - А, така ли? - Науката уште не направила ни толку колку што една бубачка лета од овој прст на оној! Сите научници од светот: и од Запад и од Исток. И чекајте, зашто дури сега ни претстои да разговараме! - Убав е овој разговор, господине! - Дали бил убав, или горок, или сладок, јас од сега ќе ви кажувам до крај, колку што ќе потрае оваа „приказна“, но, реков, еве, се ближи станицата Бакау! Господа дали ја знаете вие Големата Мечка и Малата Мечка, ѕвездата Северница? - Да! - Гледај што е! Астрономијата и науката, со најголемите научници, астрономи, велат дека на Големата Мечка од задното тркало во браздата, до она што е поблиску до човекот - осовината на Големата кола на небото има 1300 светлосни години патување, а светлината оди со 300 000 км/сек. Тоа е осовината на Големата кола. За да стигнеш од едно тркало до друго треба да патуваш 1300 години со брзина на светлината. А, уште колку би требало до предното тркало, и уште колку до рудата и до „прпелката“, којашто ги води воловите од браздата. - А, која е „прпелката“? - Некоја ѕвездичка, таму! А, уште колку е долга колата, кажи ми ти! - Интересно! Кој го кажува тоа? - Камил Фламарион. Ја имав неговата книга под рака - Бог во природата. Тој е голем француски астроном од минатиот век. Да, велам, вие гледате некоја ѕвезда којашто кога ќе се роди, некако игра - Алфа Кентаур. Целата астрономија покажува дека Алфа Кентаур е соседната ѕвезда на нашиот Сончев систем. Сончевиот систем се состои од девет планети, со Сонцето - десет. И, до нашата најблиска сосетка, кој знае колку светлосни години патување има! Ве молам, пресметајте, господа, што направил Јуриј Гагарин! - Ништо не направил, оче! - Освен тоа, земјата има пречник од 36 000 км. Значи тој поминал 36 000 км. со своето летало, а колкава ли е раздалеченоста меѓу ѕвездите? - Господине, тоа не може да се пресмета. - Чекајте да ви кажам уште нешто, посериозно. Бог го покажува Своето делание не само во големо, туку и во мало, како што вели свети Никодим Светогорец. Ајде размислете вие, дали во ушето на иглата се наоѓаат осум секстилиони атоми, а еден секстилион е единица после која следат 21 нула. За да ги изброи тие атоми во ушето на иглата, човекот би требало да живее 250 години и да брои повеќе од милијарди во секунда. И, ве молам, да ми кажете колку атоми има во ушето на иглата и како би ги распоредиле! Колку е чудесен Бог, за во ушето на иглата да смести толку атоми. Тогаш што направил човекот со својата наука? - Тоа е незамисливо! - Чекајте да ви кажам уште нешто, почудесно. На врвот од иглата се одмараат 16 милијарди јони, а тоа се тела многу помали од атомите. И, за тие јони коишто не можат да се замислат со човечкиот ум, бидејќи се толку мали, да би ги виделе, какви ли апарати се потребни? Кога би имале таков апарат, со чија помош болвата би ја гледале како поголема од планината Чеахлау, се уште не би забележале ниту еден јон во атмосферата! А, откриено е дека и тие јони се држат за раце како момчиња, и играат, и имаат живот во себе! Кога не би се плашел од пантеизмот, кажува Камил Фламарион (а пантеистите велат дека секој плевел е Бог), би рекол дека Бог е во секоја тревка и во секое тело. Но, ќе речам и поинаку: дека Бог е во целото Свое создание. И, над најмалата трошка материја под небото е раката Божја, и постои живот којшто Бог го создал! И, сега сакам да ви кажам нешто. Кога ја гледаме силата Божја, дека во минијатурите прави толку неизречливи и за човечкиот ум незамисливи чуда, кога гледаме дека и таму постои живот, во тие делчиња на материјата коишто не се видливи за голото око, и да не се плашиме од пантеизмот, би рекле дека Бог е душа на природата, на целата природа. Но, не е така. Бог постои, и како што кажува големиот апостол Павел, си е низ Него и од Него. И говорејќи, гледам дека се приближува станицата Бакау и дека треба да слезам. Долго разговаравме. Едвај влегов во темата. Им реков дека приказната е долга. - Не можете ни да трепнете со окото без Бога, браќа! - Но, зошто, оче? - Животот е од Бога, Животодавецот, и ако си умрел, трепкај со окото, ако можеш! Не ја спомнав баш целата проповед. Накусо ви реков така како што беше. Разговорот траеше два часа. Се разделивме. - Господа, многу жалам што се разделуваме! Да ви кажам, навистина, некои ме бакнаа и во образ, некои ми дадоа цреши, а некои бомбони. Ми дадоа и имиња за спомнување во молитвите. - Оче, сакаме да ти пишуваме, но да ни кажеш какви студии имаш, зашто мора да си некој ректор или професор во богословија. - Ќе ви кажам, но да ми верувате, ако сакате! Јас сум овчар и ги пасам манастирските овци. - И сега, каде одиш? - Одам во еден скит. Јас сум овчар. Но кога би имале среќа да разговарате со некој манастирски настојател, или со некој епископ, ќе видите што знае тој! - Слушај, море! Ова е чудо! - Вие се сретнавте со манастирскиот овчар, реков. Да се сретневте со некој настојател или со некој професор на богословија, коишто се учени, ќе видевте што би ви рекле тие. - Море, џабе живееме! Прости сме! Што си ни кажа овој поп! Им зборував многу за ѕвездите, за движењето на Орион; им реков колку ветрови дуваат на Земјата и како секој се нарекува, и како се создаваат ветровите според свети Јован Дамаскин; за соѕвездијата, и колку степени има секое соѕвездие, и колку Сонцето се задржува на секој степен. Се сеќавам дека им зборував опширно, според свети Василиј Велики од Шестодневот. Уште само колку имав да зборувам, но се префрливме на друг воз. Се разделивме со болка во срцето. - Господа, ме вовлековте во разговор којшто не го ни започнав. Простете ми и одете си со здравје; ќе станете генерали, а јас си одам по својата работа. Тоа беше разговорот, но овде ви го прераскажав накратко. |
|
belichka
Сениор Регистриран: 30.Октомври.2006 Статус: Офлајн Поени: 2023 |
Опции за коментарот
Благодарам(0)
|
Георгиј МанзаридисГледање на несоздадената СветлинаТемата за несоздадената светлина се наоѓа во срцето на учењето на Палама за обожението на човекот. Се јавува исто во центарот на исихастичкиот спор којшто се водел во 14 век во Солун. Од самиот почеток поимот „светлина“ играл главна улога во православието. Свети Јован Богослов Го определува Бога како светлина, којашто е туѓа на секаква темнина (1. Јован. 1. 5). Христос е светлината на светот, и ги испраќа Неговите ученици за да бидат светлина за луѓето (Јован. 8. 12; Мат. 5. 14, 16). Символот на верата Го претставува Синот како светлина којашто потекнува од светлината. Во химнографијата на православната Црква, Господ е почесто прославуван како светлина, отколку како љубов или мудрост. Отецот, Словото и Духот се троична светлина Којашто зрачи на целото создание (спореди егзапостилариј на Педесетница и Преображение). По Триедниот Бог, како светлина следат и Ангелите. И, природата на човекот има светлина; во православието, употребувањето на изразот „затемнување“ на образот Божји во човекот сугерира на таквата концепција на природата на човекот. Затемнувањето на образот Божји е неделлива последица од отпаѓањето од Бога. Од овој аспект, исцелението на човекот е поврзано со новото просветлување, или, како што вели Палама, со повторното облекување на облеката на светлината, којашто човекот ја соблече тогаш кога отпадна од Бога. Монасите тихуватели од Света Гора, практикувајќи ја исихастичката молитва, се упатувале кон гледање на божествената светлина. Не на светлината како создаден символ на Божјата слава, но како несоздадена благодат и Божја енергија. Слично како што Сонцето ја осветлува Земјата со помош на природната светлина, исто така, и Господ со помош на природната за Него енергија и благодат, ги просветлува луѓето. Повикувајќи се на историјата на откровенијата Божји, Палама покажува многу примери каде што Господ на човекот му се покажува како светлина. Јавувањата на Бога во Стариот Завет, лицето на Мојсеј коешто блеска, видението на светиот првомаченик Стефан, светлината на патот кон Дамаск, а пред сè светлината на Преображението Христово на Гората Тавор - се различните начини на пројавувањето на природната Божја светлина, за човекот. Бог невидлив и трансцедентен по Својата суштина, станува видлив, достапен во Духот преку Својата енергија за човекот којшто верува. Варлаам од Калабрија, противникот на исихастите, не го оспорува гледањето на светлината per se, туку нејзината теолошка интерпретација. Созерцанието на Бога како светлина за Варлаам било неприфатливо. Отфрлувајќи ја разликата помеѓу суштината и енергијата во Бога, Варлаам ја отфрли можноста за вистинска заедница помеѓу Бога и човекот, и можноста за вистинското Божјо јавување. Кога Палама зборува за откривањето на Бога, Варлаам тоа го разбира како присуство на создаден символ, пројавен преку Бога, за да помогне во духовниот растеж, во просветувањето на човекот. Палама не ја отфрли веднаш определбата на несоздадената светлина како символ на Божјото присуство, согласно на патристичката традиција и на основите коишто тој ги постави во неговото теолошко учење како признание за символичката природа на Божјите јавувања во историјата. Откровенијата на Божјата слава во Стариот Завет, не насочуваат само на Неговото реално присуство во историјата, но претставуваат типови и символи на теофанијата на Гората Тавор. Така и светлината на Христовото Преображение е природно откровение на Неговата Божествена природа, а исто така и символ и навестување на славата на идниот век. Макар што двајцата противници се согласуваат во употребата на поимот „символ“, сепак сосема се разликуваат во тоа каква стварност овој символ означува. Палама подготвува длабоки анализи за значењето на символизмот, и за да го направи својот став повеќе разбирлив, тој ги разделува символите на две категории: првата, ги опфаќа символите коишто потекнуваат од природата на она што е символизирано, втората оние коишто се туѓи на таа природа. На пример, муграта којашто произлегува од природата на светлината е нејзиниот природен символ; слично, топлината којашто потекнува од сонцето е исто неговиот природен символ. Од друга страна, неприродните символи, или постојат сами по себе и се употребуваат единствено за определба на нешто друго, како на пример, оганот од жариштето може да биде предупредување пред нападот на непријателот, или, не постојат сами по себе, но се повикуваат исклучиво како символи на нешто друго. Палама смета дека во вториот тип на символи треба да се вбројат видливите за сетилата Божји откровенија на пророците во Стариот Завет (Зах. 5. 1, 2; Језек. 9. 2). Карактеристичен белег на природниот символ е фактот дека тој секогаш коегзистира со она што го символизира. Меѓутоа, неприродниот символ, или постои независно, или се појавува привремено и потоа исчезнува немајќи никакви суштински односи со она што го символизира. Од анализата за значењето на символите произлегува дека карактерот припишуван на символите во платонска и неоплатонска смисла, акцентиран и кај многу писатели христијани, според кои символот води од едно ниво на реалност кон друго, тука нема причина да суштествува. За Палама, символот е или блесок од суштината на тоа што го символизира, или е на тоа сосема туѓ и се употребува исклучиво како типичен знак. Сепак, според платонистичката традиција можно е символот како слика на архетипската идеја да имал со неа поблизок и подиректен однос. На овој начин, сетилниот предмет може да ја символизира разумната реалност, не единствено со оглед на прифатената конвенција, но и затоа што од внатре е поврзан со оваа реалност. Ставовите на Варлаам не може да се усогласат со учењето на Палама за несоздадената светлина, бидејќи кај Варлаам символот е редуциран до категорија на нешто создадено. Значи, основата на несогласувањето помеѓу двајцата теолози во разбирањето на Божествената светлина како символ, се крие во фактот дека Палама ја сфаќа оваа светлина како несоздадена Божја благодат којашто ја најавува полнотата на благодатта во идниот век, додека Варлаам светлината ја редуцира на ниво на создадена, и ја сфаќа како полезно средство за човекот во неговото искачување кон Бога. Имено, подлабокото теолошко значење на ова несогласување е следново: Палама прифаќа дека постои директна и личносна заедница помеѓу Бога и човека, но Варлаам смета дека Бог е надвор од светот и ја отфрла можноста за постоење на каков било директен, личносен однос или заедница помеѓу Него и смртниот човек. Монасите исихасти од Света Гора примајќи го блесокот на несоздадената светлина вкусувале директна заедница со Бога, и следствено на тоа го вкусувале обновувањето и обожувањето. Несоздадената светлина според учењето на Палама и исихастите е обожувачки дар на Духот Свети, „и слава на Божјата природа преку која светителите се наоѓаат во заедница со Бога“ (од писмото до Атанасиј). Оваа светлина за човекот не само што е видлива, но е и достапна, и учествувајќи во неа човекот се обожува (од дијалогот на православен со варламит). Несоздадената светлина како слава и енергија природна на Божјата суштина е бесконечна и неопфатлива. На ист начин на којшто бесконечниот и неопфатлив Бог ги прими ограничувањата на телото и стана човек, така и Неговиот вроден блесок преку воплотувањето се сосредоточи во телото на Христа како во извор. Тоа не означува дека несоздадената Божја светлина го губи неуништливиот Божји карактер. Сепак, можно е де се размислува - како е возможно за создаден човек да ја види несоздадената светлина со помош на создадени очи или да ја доживее преку сетилата! На каков начин смртните очи на тројцата апостоли можеле да ја созерцуваат светлината на Преображението, штом таа е несоздадена? Како исихастите можеле да тврдат дека не гледаат просто Божји символи или ангели, но несоздадената и неуништлива слава Божја? За Палама не е тешко да најде точен одговор. Човекот не е во состојба да ја доживува несоздадената светлина со моќта на своите сетила. Неговите очи се слепи за таквата светлина. Добивајќи, сепак, моќ од Духот Свети, тие стануваат преобразени и стануваат способни да доживуваат такви созерцанија. Оваа светлина било возможно да се созерцува, но не со помош на создадената сетилна моќ за вид. Оваа светлина се созерцувала со очи преобразени од Духот. Токму телото ќе постои вечно во идниот век и созерцувајќи ја Божјата светлина ќе стане преобразено, како што вели апостолот Павел (од одговорот на Акиндин). Светлината којашто ја виделе тројцата ученици Христови на Гората Тавор, постоела во Христа, исто така, пред како и после Преображението, како природен блесок на Неговата божественост. За време на Преображението пред очите на учениците, Христос не облекол нова облека, ниту нешто ново што порано го немал, туку им покажал дел од светлината којашто во Него била од почеток. Значи, светлината на прображението не е скриена, трета природа на Христа, ниту додаден елемент помеѓу Неговата Божја и човечка природа, туку природен блесок скриен во Неговото човечко тело. „Он се преобрази на таков начин, не да прими нешто што не бил, ниту да се промени во нешто што не бил, но откривајќи се на учениците таков каков што бил, исцелувајќи го нивното слепило“ (Агиоритикос Томос ПГ 150, Хомилиа34). Значи, учениците со очите преобразени од Духот Свети беа во состојба да ја гледаат несоздадената светлина на Преображението. Според некои мислења, Палама повикувајќи се на чудото на преобразувањето на очите на апостолите од Духот Свети, на очигледен начин го избегнува безизлезот кој пред него се појавува. Сепак, како што отецот (сега Архиепископ) Василиј (Кривошеин) точно забележал, тоа мислење не одговара на фактите, бидејќи ставот за учеството на телото во животот на Духот, е во основата на учењето на Палама. Сосема неразбирливо би било кога би се оспориле можностите за учество на телесните очи во гледањето на Бога. Во неговото учење ветувањето за идните блага не е привилегија исклучиво на душата, но, е и на телото коешто учествува на патот на душата кон светост. Оној којшто ја отфрла оваа вистина, го отфрла и учеството на телото во идниот век. Ако судбината на телото е неговото учество во радоста на Царството Небесно, тогаш тоа во овој живот нема да биде лишено да учествува во даровите предадени на душата. Во денот на Преображението, несоздадената благодат Божја уште пред да биде дадена на човекот, ги просветлила тројцата ученици преку нивниот телесен вид. Сега се предава на верните преку Светата Причест и се населува во нив просветлувајќи ги очите на душата од внатре. Значи, согласно со мистичното искуство на исихастите, Палама не зборува за телесниот вид кој бил преобразен, туку за духовно созерцание, засилено од Божјата благодат. Тој не го игнорира учеството на телото во несоздадената благодат, но просто тврди дека во времето на овој мистичен опит умот на човекот како прв учествува во светлината, а преку умот телото со него сврзано, се обожува. Прифаќањето за учество на телото во обединувањето на човекот со несоздадената, обожувачка благодат претставува основен принцип во учењето на Палама. Поаѓајќи од него, го опишува човечкото искуство на ова заедничарење како „спознание“. Ова искуство понекогаш е определувано како „интелектуално“, бидејќи свое место наоѓа и во умот на човекот. Сепак, интелектуалната природа на човекот не доживува Божествено просветлување заради сопствените напори. Единствено, благодатта на Светиот Дух ја прави способна за тоа: „така како што зраците на окото соединети со зраците на сонцето, стануваат реална светлина и затоа забележуваат сетилни нешта, така и умот кога ќе стане еден дух со Бога јасно гледа духовни нешта“. Гледањето на несоздадената светлина во умственото созерцание е аналогна со гледањето со телесните очи. За да го види светот околу себе човекот, од една страна, има потреба од здрав вид, а од друга страна и од светлината на сонцето. Единствено тогаш кога светлината на сонцето ги просветлува здравите очи, човекот може да ги гледа предметите околу себе. Слично и гледањето на несоздадената светлина бара, исто така, очистување на интелектуалното согледување и просветлување од Бога. Значи, верниот мора да се подготви себеси исполнувајќи ги Божјите заповеди, ослободувајќи се од страстите, обрнувајќи се кон себеси и насочувајќи се кон Бога. Божествено просветлување добива оној којшто ја практикува исихастичката молитва; тоа го прави способен за духовно да созерцува. На тоа ниво, тој не гледа ниту преку телесните, ниту преку интелектуалните очи, туку преку Духот Свети: „и свесен е за тоа дека ја гледа несоздадената светлина, којашто ја надминува обичната светлина, но не знае со помош на што ја гледа оваа светлина, ниту може да ја испита нејзината природа, бидејќи Духот преку Којшто гледа не може да биде испитан“. „Кога умот има корења во својата сопствена енергија која е причина за неговото свртување кон себеси и будност над себеси, преку неа тој се надминува себеси, и може да заедничари со Бога“. (од делата на Палама) Овој вид на екстаза претпоставува љубов во човекот побудена од Бога. Бог доживува слична екстаза кога заедничари со ангелите и со човекот. Значи, преку слегувањето на оваа Божја екстаза и воздигнувањето на човечката екстаза, настапува нивната мистична средба и заедница. Добивајќи обожувачка благодат на Духот, умот на човекот станува обожен, и после ја предава оваа благодат на телото. Целиот човек учествува во обожувачкиот дар. Гледаме дека дури и таму каде што Палама во своето учење вклучува елементи кои потсетуват на платонистичката традиција, сепак не заборава на основните правила на синтетизираната христијанска антропологија: неизменливо го подвлекува учеството на целиот човек во обожувачкиот дар на Духот. За да го зајакне својот став се повикува на христологијата. Слична, на божественото овоплотување на Логосот Божји, е и заедницата на телото и духот Христови. Така, Божјата благодат му припаѓа на целиот човек, и слично е предавана на телото со помош на душата. Созерцанието на несоздадената светлина по својата природа е динамично, на повисоко или пониско ниво, зависно од личниот степен на совршенство. Но, слично на објавувањето на славата Божја којашто расте, тоа исто никогаш не достигнува до крај, ниту во овој век, ниту во идниот. Светлината гледана од Христовите апостоли на Гората Тавор, светлината на исихастите, е светлината на Царството Небесно којашто луѓето коишто веруваат ќе ја созерцуваат во идниот век. Стремејќи се да ја созерцуваат оваа светлина монасите исихасти го бараат мистичното доживување на дарот којшто Бог го подготвил за целиот свој род. Од таа причина несоздадената светлина често пати се опишува во категории коишто го подвлекуваат нејзиниот есхатолошки карактер: таа е „претходник на второто Христово пришествие“, „суштина на идните блаженства“, „гаранција на идниот век“ или заедничка награда и облека на христијанското обожение. |
|
Внеси реплика | страница <12 |
Tweet
|
Скок до | Овластувања Вие не може да внесувате нови теми на форумот Вие не може да одговарате на теми на форумот Вие не може да ги бришете вашите пораки од форумот Вие не може да ги менувате вашите пораки од форумот Вие не може да креирате анкета на форумот Вие не може да гласате на форумот |