|
МАНАСТИРИ |
Внеси реплика | страница <1234> |
Автор | |||
aladin
Сениор Регистриран: 30.Октомври.2006 Статус: Офлајн Поени: 2043 |
Опции за коментарот
Благодарам(0)
|
||
Манастирът "Св. Сава" във Витлеем край ЙерусалимMonastery of Saint Savvas; Mar Saba Monastery; St Sabas's Monastery
Манастирът "Св. Сава" е един от най-старите манастири в света и най-старото до днес обитавано монашеско средище в Св. Земя. Този величествен манастир е врязан в каньоните по пътя между Йерусалим и Йерихо, във все повече превръщаща се в пустиня местност близо до Мъртво Море. Отстои на 14 километра от Витлеем (в окупираната от Израел Западна ивица) и на 6 километра от друг гръцки манастир - манастира "Св. Теодосий" (вж. Теодосий Велики). Тук, в пустинята Рува при Мъртвото море някога св. Евтимий Велики (377-473 г.) устроил малка църквица върху развалините на Гиркановата крепост Марда. Неговият любим ученик св. Сава Освещени (439-532 г.) от Кападокия започнал отшелнически живот в една пещера срещу нея, но не след дълго (492 г.) преустроил това място в крепостен манастир. През 614 г. персите опустошили големи части от Палестина, пленили и убили много християни, сред които монасите на обителта Йерусалимския патриарх Захарий. Като патриаршески местоблюдителСв. Модест († 634) събрал останките на убитите монаси и с почет ги погребал. Не минало много време и манастирът се разраснал и приютявал 4000 монаси. През вековете манастирът е бил център на богословска литература и поезия. В него се подвизавали светите братя Теофан Начертани и Теодор Начертани. Два века след тях в него прекарал последните си години и починал св. Йоан Дамаскин Манастирът е бил много пъти разрушаван от армии и разбойници. За последен път той бил разрушен и плячкосан през 1835 г., и пет години по-късно бил възстановен от Руското царско правителство. Pravoslavieto.com
Изглед от манастира
|
|||
strurcence
Сениор Регистриран: 31.Јануари.2007 Статус: Офлајн Поени: 124 |
Опции за коментарот
Благодарам(0)
|
||
JAS SUM BILA VO BIGORSKIOT MANASTIR I NAVISTINA SAMOTO PRISUSTVO TAMU TI VLEVA MIR VO DUSATA. dODEKA AKO NEKOGAS STE PRISUSTVUVALE NA NEKOJA TAMOSNA SLUZBA E TOA NAVISTINA E RAJ ZA DUSATA.NEMA ZBOROVI KOI BI MOZELE DA GO OPISAT SETO TOA STO MOZE DA SE POCUSTVUVA EDNOSTAVNO TREBA DA SE POSETI I DA SE OSETI
Изменето од marula - 02.Февруари.2007 во 19:09 |
|||
aladin
Сениор Регистриран: 30.Октомври.2006 Статус: Офлајн Поени: 2043 |
Опции за коментарот
Благодарам(0)
|
||
Съборната църква Протата в Карея, Света Гора (Атон)The Protaton church at Karyes (Πρωτάτο Καρυές), Mount Athos
Виж също: Зографът Мануил Панселинос - стенописите в Протата, Карея Карея е административният център на Света гора - седалище на управителните и изпълнителните органи на самоуправляващото се братство (от X в. управлението се осъществява от т.н. прот или протос, а от XVIII в. до днес - Свещеният Кинотис). В селището са разположени и няколко по-малки манастири, както и резиденциите на представители на по-отдалечените манастири и на тези, които търгуват с църковни вещи и горски продукти в Света Гора. . Карея е разположена сред орехови и лешникови гори приблизително в средата на полуостров Атон, на 370 метра надморска височина. По данни от 1981 г. населението й наброява 235 души. В Карея през 40-те години на XIX век. е учил и българският митрополит Иларион Макариополски Библиотеката на Карея пази множество сборници със старинни ръкописи и хиляди печатани книги. В центъра на селището е разположена сградата, в която представители на 20-те манастира заседават, а пред нея се издига съборната черква на "Протата" - катедралата на Карея, сърцето на монашеството на Атон. Посветена е на Успението на Пресвета Богородица, възпоменавано тържествено от монасите на 15 август. Църквата представлява голяма трикорабна базилика с нартекс. В нея в продължение на десет века монасите, които живеят в Карея извършват ежедневно богослужения. В нея се извършват и всички официални церемонии на монашеското братство. Според църковното предание храмът бил издигнат от св. Константин Велики и по-късно разрушен от Юлиян Отстъпник. През X век била отново съградена, а по време на управлението на Андроник II Палеолог (1282-1328) - ремонтирана основно.
Около 1300 година църквата била богато зографисана от ненадминатия зограф - представител на Македонската школа Мануил Панселинос (виж фреските), а през XVI в. и от зографи от Критската школа. През 50-те години на XX век е основно |
|||
orto
Сениор Регистриран: 13.Октомври.2006 Статус: Офлајн Поени: 916 |
Опции за коментарот
Благодарам(0)
|
||
Црквата на Св. Трифун- Хиланадар Изменето од orto - 02.Февруари.2007 во 09:31 |
|||
(kоран 10, 94)
(аллах рече моамеду) Ako сумљаш у oно што ти oбљављујемо, упитај oне (Жидове и Кршчане) koji Читају Kњигу (БИБЛИЈУ), прије тебе објављену |
|||
aladin
Сениор Регистриран: 30.Октомври.2006 Статус: Офлајн Поени: 2043 |
Опции за коментарот
Благодарам(0)
|
||
Батошевски манастир "Успение Богородично"
Основан е през 13 век от българския патриарх, по време на цар Михаил Втори Асен, за което свидетелствува фрагмент от ктиторски надпис /1246 - 1256 год./. Издига се сред горите на р. Росица. След падането на България под османско иго, манастирът запустява и бавно се разрушава почти до основи. През 1935 година, сред останките на светата обител се заселва монаха Исай, който прави неуспешен опит да склони турските власти да му се разреши възстановяването на манастира. Това се осъществява 3 години по-късно със съдействието на родолюбиви граждани от Севлиево и майстор Константин от Пещера. Изградена е нова триапсидна, трикуполна, каменна манастирска църква. Тя е интересна с откритата си аркирана нарктика, със самобитните си живописни стенописи по западната външна стена, по централния купол и сводовете. Ценност за българското национално изкуство представлява големият дърворезбен иконостас и запазените икони от Цаню Захариев /Стария/, /1790 - 1886 г./ представител на Тревненската живописна школа. Не е случайно, че в Батошевския манастир се е намирало едно от първите светски училища през Възрожденската епоха, в което са учили Матей Преображенски и Бачо Киро Манастирът се намира на 20 км южно от град Севлиево и на 170 км от София.
Баткунски манастир "Cв.Петър и Павел"Манастирът е разположен в полите на родопите. Сведения за него има в един исторически документ, в който се говори за насилственото помохамеданчване на родопското население през 17, 18 век и за опожаряването на Баткунския манастир. Към края на 19 век манастирският комплекс е обновен, построена е и новата манастирска църква, оцеляла и до днес. Тя е еднокорабна, едноапсидна сграда без купол. Забележителност на манастира е една стая украсена със стенописи, в която през 1867 година е живял известният български възрожденски художник Станислав Доспевски. По време на престоя си, художникът рисува 4 икони: "Богородица", "Христос", "Уброс", "Козма и Дамян" и 2 портрета: на Йеромонах и на сестра му. Тези ценни портрети образци на българската възрожденска живопис сега се пазят в Пловдивската митрополия. Бачковски манастир "Успение Богородично" Той е вторият по големина манастир в България след Рилския. Историческите данни сочат, че манастирът е основан по време на Византийското робство, през 1083 година от двамата братя - грузинци Григорий и Апасий Бак*риани. В своите феодални владения Григорий построява манастир, посветен на жената - майка /по грузинска традитция/ и го нарича Петрички /по името на крепостта, намираща се до него/. Манастирът има бурна история. Не веднъж е нападан и ограбван. Разцвет бележи през 13 век, особено при царуването на цар Иван Александър - втори ктитор на манастира. Важен период за манастира е края на 14 век. България е завладяна от османците и тук е заточен последния български патриарх Ефтимий. Така се запазват традициите на Търновската книжовна школа за бъдещите поколения и с помощта на неговите ученици, между които е и Константин Костенечки. В архитектурно отношение манастирът представлява, сключени в правоъгълник сгради,образуващи огромен вътрешен двор, в който се намират църквите:"Св. Тройца" /1604/, "Св.Арахангели" /12 век/ и "Св.Никола". По-старата църква "Св.Арахангели" по архитектурен стил е еднокорабна, еднокуполна сграда с 4 засводени арки. Другата църквата "Св.Никола" е построена в южната част на манастирския двор. Тя изцяло е украсена със стенописи от известния възрожденски художник Захари Зограф. Трапезарията, която допълва архитектурния ансамбъл е построена от камъни и тухли през 1643 година, също привлича с ценните си стенописи. На северната страна на трапезарията впечетлява композицията, нарисувана от Захари Зограф /1843/, която представлява изглед на целия манастир и околностите му. Най-старата сграда е костницата от 12 век. В нейното преддверие е нарисуван в цял ръст цар Иван Александър. Тя се намира на 400 м. източно от входа на манастира. В манастира има и голяма музейна експозиция, в която са представени старинни църковни предмети, богослужебни книги, старинни монети, икони и юбилейни украшения. Манастирът се намира на 28 км на юг от гр.Пловдив, до гр. Асеновград.
Намира се в Родопите. Основан е през 11 век и се смята за един от най-старите манастири. Възникнал по едно и също време с Бачковския манастир. За жалост от него са останали части от олтарната апсида на старата манастирска църква. Манастирът се възстановява през 19 век. Върху останките на старата църква през 1815 година е построена нова. Тя е еднокорабна базилика без купол, построена от бял ломен камък, който се вижда от далече. От тук идва и името на манастира - Белочерковски. В църквата няма стенописи, но има старинни икони от неизвестни майстори, като иконата на "Св. Никола". Манастирът се намира на 26 км южно от Пловдив.
Белински манастир "Св. Архангел Михаил"За манастира се споменава в исторически документ от 16 век. През 17-18 век той е културно-просветно средище и още тогава в него се е намирало едно от първите килийни училища. Известни са и връзките, които духовната обител поддържа с някои манастири от Русия и Атон. Манастирската църква е малка, еднокорабна, едноапсидна постройка без купол, с полуцилиндричен свод. Интерес предизвикват стенописите по свода в наоса и преддверието. Те са колоритни, с чувство на пространственост и ритъм, а в някои сцени има елементи от селския бит. Рисунките от западната част на църквата са стилово различни от останалите. Предполага се, че те са създадени през втората половина на 17 век. Манастирът се намира на 15 км западно от гр. Брезник и на 2 км от гр.Трън.
Бистрешки манастир "Св. Йоан Богослов" /"Касинец"/Известен е още като "Св. Касиней" или като "Св. Йоан Пусти". На малка поляна, сред скалите на Врачанския балкан, са разположени жилищните постройки и църквата на манастира.В подножието има голяма пещера, която някога е била обитавана. В нея още са запазени части от интересни стенописи - сцени от живота на Св. Димитър, а в надписите на славянски език е отбелязана годината 1540. Предполага се, че тази година е свързана или с построяването на манастира или с подновяването му от Димитър Дубов. В годините на турското робство той е важно духовно средище на българщината. Tук се е намирала и една от първите щампарници от 1822 година, която е интересен исторически експонат. Църквата на манастира е скромна, еднокорабна, едноапсидна постройка, покрита с камъни и плочи. Над полуцилиндричния свод се издига барабанен купол. По стените й са открити стенописи от по-старо време, които не са запазени изцяло. Високо в скалите над манастира се намира постница, по стените на която също има стенописи /посветени на Иван Рилски/, но почти разрушени от времето. Манастирът се намира на 6 км западно от гр. Враца.
Бистришки манастир "Св. Йоаким и Анна"Това е по-старият от двата манастира намиращи се до с. Бистрица. Манастирът не е действащ и е паметник на българската култура. Той се намира на 15 км от София. Бистришки манастир "Св. Петка"
Бобошевски манастир "Св.Димитър" или Руенски манастирТой е един от най-старите манастири в страната. Сведения за него има в житието на Св. Иван Рилски, писано от Евтимий Търновски. Авторът ни съобщава, че преди да се засели в Рила, отшелникът прекарва известно време "за обучение" в манастира под връх Руен. Опустошен от турците, манастирът отново е възстановен през 1488 година изписана в ктиторския надпис над входната врата на църковното преддверие. Църквата е малка, едкнокорабна, а стенописите й имат интересни за времето си решения, без да са спазени строгите канони на византийската иконография. Манастирът се намира на 3 км западно от с. Бобошево и на 20 км от гр. Дупница.
Басарбовският манастирБасарбовският манастир е единствения действащ скален манастир в България.Намира се в каньоновидната долина на река Лом, където има около триста скални помещения,от които четиридесет са били църкви.Някои от тях са естествени, а други са издълбани от човека. Името на Басарбовския манастир се споменава за първи път в турски данъчен регистър от 1431 год. |
|||
orto
Сениор Регистриран: 13.Октомври.2006 Статус: Офлајн Поени: 916 |
Опции за коментарот
Благодарам(0)
|
||
Главна црква во манастирот Св. Катерина-Синај
|
|||
(kоран 10, 94)
(аллах рече моамеду) Ako сумљаш у oно што ти oбљављујемо, упитај oне (Жидове и Кршчане) koji Читају Kњигу (БИБЛИЈУ), прије тебе објављену |
|||
orto
Сениор Регистриран: 13.Октомври.2006 Статус: Офлајн Поени: 916 |
Опции за коментарот
Благодарам(0)
|
||
Камбанаријата на манастирот Св.Катерина во Синај |
|||
(kоран 10, 94)
(аллах рече моамеду) Ako сумљаш у oно што ти oбљављујемо, упитај oне (Жидове и Кршчане) koji Читају Kњигу (БИБЛИЈУ), прије тебе објављену |
|||
orto
Сениор Регистриран: 13.Октомври.2006 Статус: Офлајн Поени: 916 |
Опции за коментарот
Благодарам(0)
|
||
Манастирот на Св.Катерина во Синај |
|||
(kоран 10, 94)
(аллах рече моамеду) Ako сумљаш у oно што ти oбљављујемо, упитај oне (Жидове и Кршчане) koji Читају Kњигу (БИБЛИЈУ), прије тебе објављену |
|||
orto
Сениор Регистриран: 13.Октомври.2006 Статус: Офлајн Поени: 916 |
Опции за коментарот
Благодарам(0)
|
||
Капелата која ја подигнал Цар Милутин во Синај
|
|||
(kоран 10, 94)
(аллах рече моамеду) Ako сумљаш у oно што ти oбљављујемо, упитај oне (Жидове и Кршчане) koji Читају Kњигу (БИБЛИЈУ), прије тебе објављену |
|||
orto
Сениор Регистриран: 13.Октомври.2006 Статус: Офлајн Поени: 916 |
Опции за коментарот
Благодарам(0)
|
||
Конаци во манастирот Св.Катерина во Синај |
|||
(kоран 10, 94)
(аллах рече моамеду) Ako сумљаш у oно што ти oбљављујемо, упитај oне (Жидове и Кршчане) koji Читају Kњигу (БИБЛИЈУ), прије тебе објављену |
|||
aladin
Сениор Регистриран: 30.Октомври.2006 Статус: Офлајн Поени: 2043 |
Опции за коментарот
Благодарам(0)
|
||
|
|||
aladin
Сениор Регистриран: 30.Октомври.2006 Статус: Офлајн Поени: 2043 |
Опции за коментарот
Благодарам(0)
|
||
Слике из свакодневног живота манастира ИСТОРИЈА МАНАСТИРА ЦРНЕ РЕКЕ МАНАСТИР ЦРНА РЕКА налази се на тромеђи између Косовске Митровице, Рожаја и Новог Пазара, у атару села Рибариће. Удаљен је од Рибарића око добар сат пешачког хода или 15-ак минута колима. Подигнут у пећини кањона Црне Реке на обронцима Мокре Горе, манастир је јединствена архитектонска целина у нашој земљи, па и шире. Приљубљен уз сурову литицу леве обале реке, изнад кога се дижу огромни гребени огранака Мокре Горе, мост преко кога се у манастир улази, суровост остале природе, чисти, ничим загађен ваздух, кристално чиста планинска вода "испод букових жила", и апсолутна тишина, нарушавана једино цвркутом по неке птице или јутарњом песмом славуја освајају око и срце сваког посетиоца. Поузданих писаних извора о ктитору и времену градње манастира – нема. Но сачувано предање, као и поједини чланци и студије наших историчара уметности, сведоче да манастир потиче из XIII или евентуално XIV века. Ко је ктитор манастира не зна се, али би се могло рећи: ктитор је велики немањићки дух, који је обитавао у трошном телу неког нама непознатог богоискатеља и задужбинара. Зна се пак сигурно да је пећина, у којој је манастир смештен освећена подвизима и молитвама нашег великог чудотворца – светог Јоаникија Девичког, који се најпре подвизавао овде у Црној Реци, па кад је пронађен и откривен, он, смирен монах, да би избегао људску славу и поштовање, побегне и сакрије се у непроходне шуме Дренице, где је продужио свој богоугодни подвижнички живот, и где је скончао у Господу, на месту где се сада налази Девич. Манастир кроз векове није никако рушен, те је сачувао своју првобитну физиономију. У њему се чува и најдрагоценији српски фреско живопис XVI века. Међутим, највећа вредност се чува у манастиру, јесу свете и целебне мошти преподобног оца нашег Петра Коришког, подвижника из XIII века, који је живео и подвизавао се недалеко од Призрена, у селу Коришу, где и до данас постоји његова испосница недалеко од Марковог манастира. Његово свето и чудотворно тело пренето је у овај манастир негде у XVI веку, вероватно као у скровитије место. У другој половини XVII века, кад су настала тешка и несигурна времена турске одмазде, из манастира Сопоћана пренете су у манастир Црну Реку и мошти светог Краља Стевана Првовенчаног, одакле су после девет година враћене назад у Студеницу. У манастиру је почетком XVIII века постојала писарница у којој су писане и преписиване богослужбене књиге, а поред тога, вероватно, и школа за школовање монаха. Улога манастира у животу народа овога краја кроз векове била је огромна. И раније и данас манастир је био као нека духовна оаза где се тражило олакшање и утеха у многим невољама и болестима покрај моштију светог Петра чудотворца. Болесници су и данас најчешћи посетиоци ове изузетне светиње. Овде
у манастиру је у турско време (почетком овог века) отворена прва основна
школа за српску децу на територији читавог Ибарског Колашина. Школа
је била смештена у специјално за то подигнутом манастирском конаку,
који и данас, после више од 80 година служи потребама манастира који
се у задње време детаљно реновира. У околним селима (као у околини Тутина,
Брњаку, Оклацима и др.) још се може срести по неки старац који је овде
учио и завршио школу која је у то време била интернатског типа.
Црна Река у јесен И ПОРЕД све своје изузетне лепоте и знаменитости, манастир Црна Река је дуго био скоро непознат ван своје уже околине. Тек данас, изградњом моста на језеру у Рибарићу и поправком прилазног пута, манастир Црна Река, као редак драгуљ наше средњевековне културе, по први пут излази из анонимности у којој тавори већ пуних 700 година.
"Свети Кнез Лазар",1993. године,
ФОГОГРАФИЈЕ
МАНАСТИРА Св.Архангел Михаило - фото Стругар |
|||
orto
Сениор Регистриран: 13.Октомври.2006 Статус: Офлајн Поени: 916 |
Опции за коментарот
Благодарам(0)
|
||
Водокрст (18.01.2007)
Ноќта спроти празникот на Водокрст во Бигорскиот манастир беше отслужено традиционално бдение, со кое чиноначалствуваше Митрополитот Дебарско-кичевски и Плаошки г. Тимотеј, во сослужение со архимандритот Партениј, игумен на манастирот, како и свештенослужители од овој манастир. Во текот на бдението беа прочитани Царските часови и отслужена вечерна богослужба со Василиева Литургија. На крајот од Литургијата беше извршен Голем Богојавленски Водосвет.
На
бдението, по традиција, „кумовите“ од селата заедно со своите пријатели
и соселани, како оние што постојано живеат во овој крај така и
раселените, и верници од целата Република доаѓаат на „врзување
крстови“. После водосветот, „кумовите“ ги земаат крстовите со босилек и
сад со светена вода и одат во своите села да го однесат благословот. |
|||
(kоран 10, 94)
(аллах рече моамеду) Ako сумљаш у oно што ти oбљављујемо, упитај oне (Жидове и Кршчане) koji Читају Kњигу (БИБЛИЈУ), прије тебе објављену |
|||
mali simo
Сениор Регистриран: 22.Октомври.2006 Статус: Офлајн Поени: 1132 |
Опции за коментарот
Благодарам(0)
|
||
Царска
Лавра
Манастир Високи Дечани налази се у западном делу јужне српске покрајине познате под именом Метохија. Саградио га је Свети краљ Стефан Дечански између 1327 и 1335 године и посветио Вазнесењу Господа Исуса Христа. Манастир је смештен у живописној долини реке Бистрице, окружен висовима Проклетија и густим кестеновим и боровим шумама. Манастир Дечани је познат као највећи и најбоље очувани средњовековни српски манастир. У својој бурној историји манастир је остао познат као важан духовни центар у коме је развијана црквена уметност, мисионарски и преводилачки рад и друге духовне активности. Иако су манастирске зграде пострадале у време турске окупације, црква је у потпуности сачувана са својим вредним фрескама из 14. века. Данас дечанско братство броји 30 так младих монаха који живе у општежићу и настављају традиције монашке прошлости овог манастира. Братство се бави разноврсним активностима: дуборезом, иконографијом, издаваштвом, мисионарским и хуманитарним радом. Богослужења се врше по древном типику (правилу) Свете Горе Атонске.
Манастир је преживео рат на Косову (1998-1999) и братство и данас опстаје у овој сасвим изолованој српској православној енклави окруженој и даље непријатељски расположеним албанским муслиманским становништвом. Манастир успева да се одржи нарочито захваљујући војној заштити италијанских снага које су блокирале сваки неовлашћен приступ манастиру. Међутим, и поред тога манастир још привлачи бројне посетиоце, већином припаднике мисије УН и КФОР-а. Захваљујући војној пратњи КФОР-ових возила манастир повремено посећују Срби ходочасници из других делова Косова и Метохије као и из унутрашњости Србије. |
|||
ХРИСТОС ВОСКРЕСНА ОД МРТВИТЕ СО СМРТА СМРТА ЈА ПОБЕДИ И НА ТИЕ ВО ГРОБОВИТЕ ЖИВОТ ИМ ДАРИ
|
|||
Внеси реплика | страница <1234> |
Tweet
|
Скок до | Овластувања Вие не може да внесувате нови теми на форумот Вие не може да одговарате на теми на форумот Вие не може да ги бришете вашите пораки од форумот Вие не може да ги менувате вашите пораки од форумот Вие не може да креирате анкета на форумот Вие не може да гласате на форумот |