Автор |
Тема Пребарувај Опции за темата
|
orto
Сениор
Регистриран: 13.Октомври.2006
Статус: Офлајн
Поени: 916
|
Опции за коментарот
Благодарам(0)
Цитирај Одговор
Испратена: 23.Јануари.2007 во 15:35 |
10. Јануар | | | 1. Свети Григорије епископ ниски.
Брат светог Василија Великог. Био је најпре само презвитер, пошто беше
жењен, а када му умре жена, блажена Теозва, изабраше га и посветише за
епископа у Ниси. Одликовао се огромном светском ученошћу и духовним
опитом. Учествовао на II васељенском сабору. Мисли се да је он саставио
други део Символа Вере. Велики беседник, тумач Светог Писма, и
богослов. Због свога пораза аријевци се беху нарочито на њега окомили
као на свог страшног противника, те у време цара Валента, њиховог
једномишљеника, успеше да збаце с епископске столице и отерају у
изгнанство. Осам година проведе овај Свети Отац у изгнанству трпељиво
сносећи све беде и сва понижења. Најзад сконча у дубокој старости
концем IV века преселивши се у Царство Божје и оставши кроз све векове
на земљи као велико светило цркве.
| | 2. Преподобни Амон.
Подвижник мисирски. Четрнаест година трудио се и Богу молио само да
победи гнев у себи. Достигао толико савршенство доброте да није био
више свестан да постоји зло у свету. Особит зналац Светог Писма.
Упокојио се прочетком V века.
| | 3. Свети Маркијан.
Рођен у Риму, но као презвитер проживео до краја свој век у Цариграду,
већим делом у време царовања Маркијана и Пулхерије. Наследивши велико
богатство од родитеља, он га је нештедице истрошио на две сврхе: на
зидање или обнављање храмова и на милостињу сиромасима. Сазидао је две
нове цркве у Цариграду, знамените по својој лепоти и светињи: светој
Анастасији и светој Ирини. Кад су га питали зашто тако много троши на
цркве, он одговори: "Кад бих ја имао ћерку, и хтео је удати за некога
племића, зар ја не бих потрошио много злата да је украсим као достојну
невесту? А овде ја украшавам Цркву, невесту Христову". Колико је, пак,
овај дивни муж био издашан према црквама и сиромасима, толико је био
тврд, и веома тврд, према самом себи, следујући савету апостолском:
"Кад имамо храну и одећу, будимо овим задовољни" (1. Тим 6, 8). Пише се о њему: "Сав би у Богу и Бог у њему, и представи се Богу испуњен годинама и добрим делима", 471. године.
| |
Дух дарове држи,
Дух дарове дели,
Неком милост благу, неком разум смели.
Некоме изрјадну девичку чистоту,
Неком љубав живу, ил' ума правоту
По јачини вере Дух дар нов домеће:
Порасте ли вера што брда покреће,
Ризница је Духа, отворена тада
И дар на дар, ко дажд, на вернога пада.
Због велике вере Григорије свети
Висини духовној ко оро узлети.
Због велике вере и свети Маркијан
Милошћу небеском беше обасијан:
Гpигop'јy се даде светлост богословља.
Маркијану милост — јелеј славословља.
O небесни Душе, Господе и Царе,
Ни нам не ускрати твоје чудне даре,
Но молитвом Твојих избраних сасуда
Спаси нас осуде у дан Страшног Суда. | |
|
РАСУЂИВАЊЕ |
|
Сујетљивост
због одела нарочито узима маха у наше време. Ко нема чим другим да се
горди, тај се горди оделом. А онај ко би имао чим другим, драгоценијим
од одела, да се горди, тај се и не горди. Као што злато што не излази
на површину земље, тако се ни духовне вредности једнога човека не
показују споља. Прича се како је неки знаменити филозоф видео једнога
младића, како се горди својим оделом, па му приђе и шапну на ухо: "То
исто руно носио је пре тебе ован, па ипак је био само ован!" — Бити
хришћанин и гордити се оделом још је луђе него бити цар и гордити се
прашином под ногама својим. Док је св. Арсеније носио златоткано одело
у царском двору, нико га није називао Великим. Великим је назват онда
када се безобзирно сав предао служби Богу и обукао у дроње.
| |
СОЗЕРЦАЊЕ |
|
Да созерцавам нишчету Господа Исуса и то:
1. нишчету цара који се роди у пећини,
2. нишчету најбогатијега који гладова и жеђова,
3. нишчету Свемоћнога у општењу с нишчим на земљи.
| |
БЕСЕДА |
|
о задовољењу с оним што нам је најнужније
А кад имамо храну и одећу, будимо задовољни (I Тим. 6, 8)
Апостоли Божји учили су друге оном што су они сами животом својим
испунили. Кад су имали храну и одећу, они су били задовољни. Чак и кад
се дешавало да нису имали ни храну ни одећу, они су били задовољни. Јер
њихово задовољство није притицало споља него је извирало изнутра.
Њихово задовољство није било тако јевтино као задовољство животињско,
него скупље, много скупље и ређе. Задовољство унутрашње, задовољство од
мира и љубави Божје у срцу, то је задовољство виших људи, то је било
задовољство апостолско. У великим борбама генерали се одевају и хране
као и прости војници, и не траже задовољства у храни и оделу него у
победи. Победа је главно задовољство оних који се боре. А хришћани су,
браћо, у борби непрестаној, у борби за победу духа над материјом, у
борби за преодолење вишег над нижим, човека над скотом. Није ли, дакле,
више него смешно водити борбу а не бринути о победи него о спољним
украсима и накитима? Није ли глупо давати знаке распознавања своме
непријатељу? Наш невидљиви непријатељ радује се сујетљивости нашој, и
подржава нас у свакој сујетној помисли, и запошљава нас свим могућим
неурачунљивим ситницама и дангубицама, само да би навалио на наш ум
тешки заборав односно онога због чега смо ми на земљи. Он нам
представља ништавно важним, и споредно главним, и погубно корисним,
само да би однео победу над нама и срушио нас заувек.
Господе свети, крепки и бесмртни, који си нас од блата сазидао, и
у блато душу живу удахнуо, не дај, Господе, да блато надвлада! Помози
духу нашем да увек буде јачи од земље. Теби слава и хвала вавек. Амин. |
|
(kоран 10, 94)
(аллах рече моамеду) Ako сумљаш у oно што ти oбљављујемо, упитај oне (Жидове и Кршчане) koji Читају Kњигу (БИБЛИЈУ), прије тебе објављену
|
|
orto
Сениор
Регистриран: 13.Октомври.2006
Статус: Офлајн
Поени: 916
|
Опции за коментарот
Благодарам(0)
Цитирај Одговор
Испратена: 24.Јануари.2007 во 17:50 |
11. Јануар | | | 1. Преподобни Теодосије Велики.
Први установитељ и устројитељ општежића монашког. Рођен у области
Кападокије, у селу Могариаси, од благочестивих родитеља. Као младић
посетио Симеона Столпника, који га благослови, и прорече му велику
славу духовну. С кадионицом, у коју стави хладно угљевље и тамјан,
тражаше Теодосије место где би се настанио и основао манастир, и
заустави се онде где се угљевље разгори само од себе. Ту се настани и
отпоче подвизавати. Ускоро се сабра око њега много монаха разних
језика. Зато он сагради по једну цркву за сваки језик, те се тако
истовремено служило и појала слава Божја на грчком, јерменском,
грузијском итд. Но у дан причешћа сва братија сабирала се у велику
цркву у којој се служило на грчком језику. Трпеза је била заједничка за
све, заједничка и сва имовина, заједнички труд, заједничко трпљење а
неретко и - гладовање. Теодосије беше узвишени пример живота свима
монасима, пример у труду, молитви, посту, бдењу и у свима хришћанским
добродетељима. И Бог га обдари даром чудотворства, те могаше болне
целити, на даљину се јављати и помагати, зверове укроћавати, будућност
прозирати, хлеб и пшеницу умножавати. Беше му молитва на уснама дању и
ноћу. Упокоји се мирно у Господу када му беше сто пет година од рођења
(529. године).
| | 2. Блажени Михаил.
Блажени Михаил, Христа ради јуродиви. Рус, од рода кнежевског. Прављаше
се сулуд да би тако скрио од света врлину своју, и да га људи не би
хвалили. Тако припреми себи похвалу пред Богом. Сконча 1453. године у
манастиру Клопском, близу Новгорода где му и мошти почивају.
| |
Они што са страхом пред Господом стоје,
Они што се само живог Бога боје,
Они, само они, посведочит могу
Да праведник прима што се моли Богу.
По молитви правој Бог људима твори —
Оном светли зора, ко с' окрене зори.
Тодосије свети својим молитвама
Поможе многима, помаже и нама.
Јер он и сад живи као и некада
И чудеса чини, ко некад, и сада —
Моћ му Господ даде, због његове вере,
И љубави к Богу, љубави без мере,
Тодосије дивни, истине ревнитељ,
Монашког живота чудни устројитељ,
Нек се од нас слави, слављени од Бога,
Сад грађанин славни царства Христовога. | |
|
РАСУЂИВАЊЕ |
|
Бити
поткупљив, значи не бити хришћанин. Православни Оци Цркве никад се нису
дали ни поткупити, ни застрашити. Поткупљивање у стварима вере равна се
Јудином издајству Христа за новац; такво поткупљивање било је
својствено само неким јеретицима. Када цар Анастасије паде у Евтихијеву
јерес, он устаде против опредељења IV Васељенског сабора у Халкидону и
хтеде та опредељења обеснажити. Да би придобио знаменитије представнике
цркве за себе, он им поче разашиљати разне дарове. Св. Теодосије беше
по знаменитости први у свој Палестини. Њему цар посла 30 литара злата
на дар, као тобож на потребе манастирске. Разумеде одмах Теодосије да
га цар хоћаше тиме поткупити. И како мудро поступи светитељ Божји! Не
хте задржати новац за манастир, премда беше у великој нужди, нити га
хтеде вратити цару, да не би цара још више озлобио против Православља,
него одмах раздаде све то злато у име царево сиромасима. да би том
милостињом поткрепио своју молитву Богу за исправку цара и повратак на
прави пут.
| |
СОЗЕРЦАЊЕ |
|
Да созорцевам плач Господа Исуса и то:
1. плач и тугу над мртвим Лазаром, као и над судбом Јерусалима,
2. плач и тугу у врту Гетсиманском због људског робовања греху, демону и смрти.
| |
БЕСЕДА |
|
о постепености у духовном развићу
Тврда је храна савршенијех,
који имају осјећања дугијем учењем обучена
за разликовање добра и зла (Јевр. 5, 13—14)
Онi који се хране млечном храном чулног расуђивања не могу лако
разликовати добро од зла. Они обично долазе до закључка да су све вере
од подједнаке вредности; да је грех неопходна сенка врлине; да је зло
уопште неминован пратилац добра. До оваквих погрешних закључака не може
доћи прави хришћанин. Јер прави је хришћанин зрео човек, који се не
храни млечном храном, који је неповерљив према чулима, који много
финије расуђује и прави финије разлике међу вредностима свега онога што
јесте и што бива. Хришћанину су, истина, дати јасни упути Откровењем
Божјим за разликовање добра и зла, но њему је ипак потребно дуго и
трудно учење, да би као савршен могао у сваком даном случају знати шта
је добро а шта зло. То његово знање треба да пређе у осећање, да би
било поуздано и непогрешно. И добро и зло желе да се косну срца
човечјег. Зато човек треба да је извежбан, да осећањем у срцу одмах
позна шта му се приближује, онако исто као што се језиком одмах осети
слано и неслано, слатко и горко.
Трудимо се, браћо, сваки дан и сваки час, да изоштримо срце своје
да би могло разликовати увек добро и зло. Све оно што нам се догађа,
ставља нам питање: шта је добро, а шта зло? Управо све што нам се
догађа, догађа нам се само зато да бисмо ми могли уочити шта је добро,
и определити се за добро. И по сто пута на дан стављамо се ми на таква
кушања. Ко има очи да види, нека види.
О Господе човекољубиви, загреј срце наше добром које је од Тебе. И
умудри нас, Господе, за разликовање добра од зла. И укрепи нас,
Владико, да увек можемо пригрлити добро а одбацити зло, ради славе
Твоје, човекољупче, и ради спасења нашег. Теби слава и хвала вавек.
Амин. |
|
(kоран 10, 94)
(аллах рече моамеду) Ako сумљаш у oно што ти oбљављујемо, упитај oне (Жидове и Кршчане) koji Читају Kњигу (БИБЛИЈУ), прије тебе објављену
|
|
orto
Сениор
Регистриран: 13.Октомври.2006
Статус: Офлајн
Поени: 916
|
Опции за коментарот
Благодарам(0)
Цитирај Одговор
Испратена: 25.Јануари.2007 во 18:09 |
12. Јануар | | | 1. Света мученица Татијана.
Римљанка, од великоименитих родитеља. Хришћанка и ђакониса при цркви.
По смрти цара Хелиогабала цароваше у Риму цар Александар, чија мајка
Мамеја беше хришћанка. Сам цар беше колебљив и неодлучан у вери, због
чега држаше у свом двору кип Христов и Аполонов, и Аврамов и Орфејев.
Доглавници његови гоњаху хришћане и без наредбе цареве. Када изведоше
Татијану девицу на мучење, она се мољаше Богу за своје мучитеље. И гле,
њима се очи отворише, и они видеше четири ангела около мученице. Видећи
то, осам њих повероваше у Христа, због чега бише и они мучени и
убијени. Свету Татијану продужише мучити: шибаху је, одсецаху јој месо,
стругаху је железом, и тако сву изнакарађену и искрвављену бацаху је
увече у тамницу да би је сутрадан опет ударали на нове муке. Но Бог
пошиљаше ангеле Своје у тамницу, те је храбраху и ране јој исцељиваху,
тако да се Татијана свако јутро јављаше пред мучитељима потпуно здрава.
Бацише је пред лава, но лав се умиљаваше око ње и не нашкоди јој ништа.
Остригоше јој косу мислећи, по свом незнабожачком уму, да јој је у коси
скривена нека враџбина, нека сила волшебна. Најзад, изведоше је,
заједно са оцем њеним, и посекоше обоје мачем. Тако сконча свој земни
живот око 225. године и би увенчана бесмртним венцем славе ова јуначна
девица, која имаше слабо женско тело но дух мушки и војводски.
| | 2. Свети мученик Петар Авесаламит.
Родом из Елевтеропоља у Палестини. У младим годинама пострадао за веру
Христову у време цара Максимина, 311. године. После многих мука буде на
смрт осуђен. Саслушавши смртну пресуду, он радосно узвикне: "То је
једина жеља моја, да умрем за Бога мојега!" Буде на крст распет, као и
сам Господ, и на крсту издахне.
| | 3. Млекопитателница.
Тако се зове икона Пресвете Богородице, коју је донео Свети Сава Српски
из манастира Светог Саве Освећеног код Јерусалима, и положио је у своју
Посницу на Кареји у Светој Гори. И тако се испунило пророчанство Светог
Саве Освећеног, изречено на осамстото година пре тога, да ће доћи неки
свештеник српски Сава и да му се има предати та икона и жезал његов.
Кад је Сава Српски посетио манастир Светог Саве Освећеног, монаси се
сете пророчанства оснивача своје обитељи и предаду Сави Српском икону и
жезал. Та икона постављена је с десне стране царских двери у Посници, а
жезал у једној келији, званој "Патерица", на Кареји.
| | 4. Преподобна Мати Теодора.
Славна монахиња и наставница монахиња из Александрије. "Као што је
дрвећу потребна зима и снег, да би доносило рода, тако су муке и
напасти потребне животу нашем", говорила је ова света жена. Упокојила
се мирно почетком V века.
| |
Младост тела жалиш, o разуман буди!
Младост што пролази вреди л' жалит, суди!
Има једна младост, младост у вечности,
To je права младост, младост без старости,
Ову вреди искат, за њом сузе лити,
Ако треба смрћу телесном платити.
Татијана купи скупо за јевтино,
За пeп'o и воду божанствено вино;
За тело што стари — бесамртну младост
И за мало суза — херувимску радост.
Обручена Христу, Цару бесмртноме,
Она оста верна Обручнику своме;
Силом чистог духа сатре искушења
И поднесе храбро страхотна мучења.
Око ње се чуше ангелски кораци:
Ко згужвано платно она тело баци,
Па слободна душом од земаљских уза
Диже се на свадбу у Царство без суза. | |
|
РАСУЂИВАЊЕ |
|
На
земљи нема веће части ни већег звања него бити хришћанин. Кад је судија
мучитељ Севир упитао младога Петра Авесаламита: "Од кога си рода?"
одговори Петар: "Хришћанин сам." Упита га даље судија: "У каквом си
чину?" На то Петар: "Нема ни већега ни бољега чина него бити
хришћанин." А отац Јован Кронштатски пише: "Сав је свет паучина у
сравњењу са душом човека хришћанина." Хришћанин је земљан суд у који се
налила божанска сила и светлост. Да ли ће се тај суд ставити на златни
престо царски или ће се спустити у тамну избу просјачку, вредност
његова тиме нити се увеличава, нити умањује. Није ли злату иста
вредност, завили га у свилену мараму или у лист од купуса?
| |
СОЗЕРЦАЊЕ |
|
Да созерцавам кротост Господа Исуса и то:
1. кротост Његову у нечујном животу у Назарету све до 30 година,
2. кротост Његову у опхођењу с болесницима и грешницима,
3. кротост Његову у опхођењу с Јудом издајником и с неправедним судијама.
| |
БЕСЕДА |
|
о томе како је Богу најмилији човек и човеку Бог
Не тражим што је ваше него вас (II Кор. 12, 14)
Овим речима, које је могла изрећи само пламена апостолска љубав
према ближњим, исказана је суштина односа хришћанина према Богу и Бога
према хришћанину. Љубав Божја могла би да каже:
Ти хришћанине, постиш мене ради; мене ради милостињу делиш; мене
ради усрдне молитве уздижеш; мене ради цркве зидаш; мене ради жртве
приносиш и многа друга добра дела чиниш. Све је то добро, и све је то
мени угодно, но ти си ми дражи од свега тога; на крају крајева ја не
тражим ништа од свега тога него тебе тражим, само тебе.
Љубав хришћанина пак могла би да каже:
Ти ми, Господе, здравље дајеш, и то је добро. Ти светлост палиш,
дажд пушташ, громом ваздух освежаваш, и то је добро. Ти дајеш
богатство, и мудрост, и многолетност, и пород, и безброј других добара
Ти обилно постављаш на трпезу овога живота. И све је то добро, и
предобро. И све то примам с благодарношћу. Но на крају крајева то је
само ивица скута Твога; на крају крајева ја не тражим ништа од свега
тога но Тебе, Господе, Тебе јединога тражим.
О браћо моја, није оно Бог што се види телесним очима, нити је
човек оно што се види телесним очима. Оно што се види у васцелој
природи јесте само нешто од Бога; и оно што се види у телесној ризи
јесте само нешто на човеку. Бог је љубав, браћо, што небо спушта к
земљи; и човек је љубав, браћо, што земљу диже к небу.
О Господе човекољубиви, Творче и Сведржитељу, усели се више, и још
више, у нас Духом Твојим животворним, да живи будемо, да живи будемо у
царству без смрти. Теби слава и хвала вавек. Амин. |
|
(kоран 10, 94)
(аллах рече моамеду) Ako сумљаш у oно што ти oбљављујемо, упитај oне (Жидове и Кршчане) koji Читају Kњигу (БИБЛИЈУ), прије тебе објављену
|
|
orto
Сениор
Регистриран: 13.Октомври.2006
Статус: Офлајн
Поени: 916
|
Опции за коментарот
Благодарам(0)
Цитирај Одговор
Испратена: 26.Јануари.2007 во 14:44 |
13. Јануар | | | 1. Свети мученици Ермил и Стратоник.
Цар Ликиније подиже велико гоњење на Хришћане. Свети Ермил, хришћанин и
ђакон при некој цркви, би ухваћен и поведен на суд. Када му рекоше да
га воде на мучење, он се веома обрадова. Узалуд му цар прећаше, Ермил
исповеди слободно своју веру у Христа и одговори цару на све претње:
"Господ ми је помоћник, на бојим се, шта ми може учинити човек" (Пс 117, 6)?
После тешких мучења бацише Ермила у тамницу. А тамничар беше Стратоник,
потајни хришћанин, који свим срцем саосећаше са страдањима Ермиловим.
Када и Стратоника доставише цару као хришћанина, цар пресуди да се
обојица потопе у Дунав. Тада везаше Ермила и Стратоника у једну мрежу и
потопише их у Дунав. После три дана тела њихова избаци вода на обалу и
хришћани их нађоше и сахранише на осамнаест стадија далеко од Београда.
Ови славни мученици пострадаше за Христа и прославише се 315. године.
| | 2. Свети Јаков, епископ нисибијски.
Као отшелник живљаше лети у отвореном пољу, а зими у пећини. Једном
сиђе у град Нисибију, да види како вера хришћанска успева и како
хришћани живе. Но ту буде изабран за епископа. Учествовао на I
васељенском сабору и заштићавао Православље од Аријеве јереси. Догоди
се једном да незнабожни Персијанци нападну с војском на Нисибију. Свети
Јаков с литијом изађе до бедема градских, и сам се попе на бедем и
шеташе по бедемима не бојећи се непријатељских стрела које беху
управљене на њега. Шетајући тако, светитељ се мољаше Богу, да Бог
сачува град и верне на тај начин што ће послати мухе и комарце на
Персијанце, и тиме отерати ове од зидова града Нисибије. Није, дакле,
тражио смрт непријатељима нити ма какву врсту погибије и пораза, него
само једну малу досаду која би их отерала одатле. И Бог услиша молитву
свога угодника и посла много муха и комараца на Персијанце, те ове
отера а град Нисибију спасе. Поживе свети Јаков дуго и чесно, и мирно
сконча у дубокој старости, 350. године.
| | 3. Преподобни Максим Капсокалива.
У XIV веку подвизавао се као монах у Светој Гори на свој нарочити
начин; наиме, правио се мало јуродив и стално је мењао своје
обиталиште. А његово обиталиште била је колиба од грања. Једну за
другом колибу он је подизао и палио, због чега је и назват Капсокалива,
тј. Паликолиба. Сматран је за лудака све док није у Свету Гору дошао
свети Григорије Синаит који у Максиму открије јединственог подвижника,
чудотворног молитвеника и "ангела у телу". Представио се Господу 1320.
године.
| |
Молитва у срцу као срце лупа,
Молитва у срцу са дисањем скупа,
Внутрсна молитва, та светлост внутрена,
На Атону беше Максимом јављена.
Kao дух без тела Максим се дизаше,
Од молитве сав се светлошћу сијаше;
Од молитве беше испуњен радошћу
Од молитве беше испуњен ситошћу,
Кроз молитву виде небо откровено,
Кроз молитву — биће људско прослављено,
молитвом осети и близину Христа,
Јавно му се јави и Света Пречиста.
Максимова душа беше небом сита,
Григор'је Синаит једном га запита:
— Праведни Максиме, кажи откуд знадеш,
Да визије добра a не зла имадеш?
И да све то нису ђаволска маштања
И прелести лажне, сатанска варања?
— Отуд, рече, знадем, да то нису лаже,
Што ми те визије дух и тело блаже,
Што за њима увек душа моја чезне
Што од крсног знака то неће д' ишчезне,
По радости слаткој знам да прелест није,
По радости благој што ме свега грије. | |
|
РАСУЂИВАЊЕ |
|
Добро
дело с ћутањем више вреди него добро дело с објашњењем, и несравњено
више него најдуховитије објашњење без добра дела. Од светог Николаја
Мирликијског нису остале никакве речи, али су остала дела. Без икаквих
објашњења он је у три маха долазио ноћу кући једног сиромаха и убацивао
тајно кроз прозор по једну кесу злата. — Неки старац у Скиту Мисирском
разболи се тешко, и пожели да једе мало свежег хлеба (јер хлеб који
монаси тада јеђаху беше сушен на сунцу и трајаше месецима). Чувши то,
један од монаха ништа не рече него изиђе и оде далеко у неки град
одакле донесе свеж хлеб болесноме старцу. Сазнавши старац за труд тога
монаха, не хте јести хлеб рекавши: то је крв брата! (тј. то је брат с
муком доставио). Тада остали монаси умолише старца да једе говорећи му,
да не презре жртву брата. — Каква објашњења и какве речи о братољубљу
могу заменити ово просто и ћутљиво дело братољубља?
| |
СОЗЕРЦАЊЕ |
|
Да созерцавам глад и жеђ Господа Исуса за правдом и то:
1. како Он долази у свет да поврати погажену правду,
2. како Он објављује правду Божију и изобличава неправду,
3. како Он журно чини безбројна дела правде, да би нама оставио пример.
| |
БЕСЕДА |
|
о Царству Божјем, које је унутра
Царство Божје је унутра у вама (Лк. 17, 21)
Све што је Божје, носи печат бесмртности. И Царство Божје — царство
је бесмртно. Ако желимо, дакле, да дишемо ваздух бесмртности, морамо
ући унутра у себе, у срце своје, у Царство Божје. Изван нас је ваздух
времена, ваздух пролазности и трулежи, у коме душа тешко дише. Царство
природно — царство је чулно, отуда царство туђине у сравњењу са душом
нашом, која представља унутрашње царство наше. Зашто људи воле да се
баве дуго, дуто у туђини? Зашто ретко и нерадо улазе у своју сопствену
кућу? Кад год мислимо на све, ми мислимо о туђини. Кад год се
разговарамо о чулном свету, ми се разговарамо у туђини. Живећи по
чулима, ми личимо на човека који цео дан јури по туђим кућама, а само
увече се враћа својој кући на спавање. И тако будноћу своју ми
посвећујемо смрти, а спавање бесмртности! Ми долазимо к себи, враћамо
се у себе само у сну! Но и наш сан сања нашу јаву, тј. и кад смо у
својој кући у бесвесном стању, ми сањамо туђе куће: наши снови чулни
су, јер је наша јава чулна. И тако ми смо у туђини, и туђи и на јави и
у сну. Непрестано ми смо ван себе. А Господ хоће да нас врати у нас
саме, у дом свој и домовину своју. За нас је Царство Божје унутра у
нама: ван нас је туђина. Да бисмо избегли из туђине и нашли прави дом
свој, у коме се сретамо непосредно с Богом, ми морамо ући у себе, у
срце своје. Ту је Цар, и ту је царство.
О Господе и Царе ангела и светитеља, покажи нам богатство и сјај
царства Твог унутра у нама. Да бисмо заволели царство Твоје више него
што волимо чулну туђину, царство променљивости и пролазности. Теби
слава и хвала вавек. Амин. |
|
(kоран 10, 94)
(аллах рече моамеду) Ako сумљаш у oно што ти oбљављујемо, упитај oне (Жидове и Кршчане) koji Читају Kњигу (БИБЛИЈУ), прије тебе објављену
|
|
orto
Сениор
Регистриран: 13.Октомври.2006
Статус: Офлајн
Поени: 916
|
Опции за коментарот
Благодарам(0)
Цитирај Одговор
Испратена: 27.Јануари.2007 во 17:34 |
14. Јануар | | | 1. Свети Сава, архиепископ српски.
Син Стефана Немање, великог жупана српског, рођен 1169. године. Као
младић жудео за духовним животом, због чега је одбегао у Свету Гору где
се замонашио и са ретком ревношћу прошао цео подвижнички устав. Немања
последује примеру сина, те и сам дође у Свету Гору, где се замонаши и
умре као монах Симеон. Сава је издејствовао код цара и патријарха
независност Српске цркве, и постао први архиепископ српски. Подигао је,
заједно са оцем својим, манастир Хиландар, а потом и многе друге
манастире, цркве и школе по земљи српској. Путовао је у два маха на
поклоњење светињама у Светој Земљи. Мирио браћу своју, завађену око
власти; мирио Србе са суседима њиховим, и стварајући Српску цркву,
стварао је кроз то српску државу и културу. Уносио је мир међу све
балканске народе и радио је на добру свих, због чега је и био поштован
и вољен од свих Балканаца. Народу српском он је дао хришћанску душу,
која није пропала са пропашћу државе српске. Скончао у Трнову у време
цара Асена, разболевши се после службе Божје на Богојављење, 12.
јануара 1236. године. Тело му пренео краљ Владислав у манастир
Милешеву, одакле га Синан-паша дигне и спали на Врачару у Београду, 27.
априла 1594. године (в. 27. април). | | 2. Преподобни мученици Оци Синајски и Раитски. Преподобни мученици Оци Синајски и Раитски, побијени од Сарацена, један у IV а други у V веку.
| | 3. Свети Иларије, епископ поатијски.
Ватрен борац против јереси Аријеве на Западу. Много је страдао због
одбране Православља. Написао више списа, од којих је најважнији спис о
Светој Тројици. Упокојио се у Господу 362. године.
| | 4. Света Нина, просветитељка Грузије.
Сродница светог Ђорђа великомученика и Јувенала, патријарха
јерусалимског. Пошто јој се и отац и мајка, племићи кападокијски,
замонаше, то она би васпитана под надзором патријарха Јувенала. Чувши
за народ грузијски, девица Нина је одмалена желела да пође у Грузију и
покрсти Грузијанце. Јавила јој се Пресвета Богородица и обећала јој да
ће је одвести у ту земљу. Када јој Господ отвори пут, млада Нина заиста
оде у Грузију где за кратко време стече велику љубав народа. Успе да
покрсти цара грузијског Мириана, његову супругу Нану и њиховог сина
Бекара, који после ревносно помагаху мисионарски рад Нини. Нина је
успела да за живота прође сву Грузију и углавном да преведе сав народ у
веру Христову, и то баш у време страшног гоњења хришћана од стране цара
Диоклецијана. Одморила се од многих трудова својих и упокојила у
Господу 335. године. Гроб јој се налази у Самтаврском храму. Чинила
многа чудеса и за живота и по смрти.
| |
Девица прекрасна, благородна Нина.
Постаде Промислом апостол Грузина.
Упркос гоњењу цара Дуклијана,
Она крстом крсти цара Мириана
И ЖСНУ му Нану и сина Бекара,
Кроз њих и сав народ и цвет од главара.
Све их крсти крстом Божијега Сина,
Светитељка Нина, апостол Грузина.
Од детињства Нина Бога је молила
Ђул—Грузију да би она покрстила.
Што молила Бога Бог joj благи дао:
Из Нинине руке крст je засијао
Питомој Грузији, где се и сад сија.
Где Нинина рука и сад благосиља.
Тамо гроб је Нинин, над њим храм се блиста
Славећ, свету Нину, и Господа Христа. | |
|
РАСУЂИВАЊЕ |
|
Ако
ти се понекад догмати вере учине тврдом храном, то постарај се да прво
испуннш догмате морала хришћанског, па ће ти се отворити разумевање за
догмате вере. Радознало испитивање ствари високих, без труда око
поправке свога живота. не доноси никакве користи. Некада монаси
мисирски расуђивали о Мелхиседеку, па не могући доћи ни ди какве
јасности о тајанственој личности овога древног цара и првосвештеника,
позваше Авву Коприја на свој збор и упиташе га о Мелхиседеку. Чувши то.
Коприје се три пута удари по устима и рече: "Тешко теби, Коприје!
напустио си оно што ти је Бог наредио да радиш, а испитујеш оно што Бог
од тебе не потребује." Чувши ово, монаси се застидеше и разиђоше.
Златоуст пише: "И ако праве догмате држимо, а о владању не бринемо,
нећемо имати никакве користи; исто тако ако се о владању бринемо, а
праве догмате пренебрегавамо, ништа корисно нећемо добити за наше
спасење. Ако хоћемо да се геене избавимо и царство задобијемо, треба да
смо украшени од обе стране: и правотом догмата и чесношћу живота".
| |
СОЗЕРЦАЊЕ |
|
Да созерцавам милосрђе Господа Исуса и то:
1. према грешницима и болесницима,
2. према народу, који беше збуњен као стадо без пастира,
3. према роду човечјем уопште, ради кога се дао распети.
| |
БЕСЕДА |
|
о визији невидљивога света
Ми не гледамо на ово што се види
него на оно што се не види (II Кор. 4, 18)
Ми видимо овај свет материјални и пролазни, али ми гледамо на онај свет духовни и бесмртни.
Ми видимо весеље земаљско, често испрекидано плачем и уздасима, и
на крају увек завршено смрћу, али ми гледамо на радост духовну, међу
ангелима и светитељима Божјим на небесима, на радост беспрекидну и
вечиту.
Ми видимо патње и неуспехе праведника у овом животу, но ми гледамо њихову славу и торжество у ономе свету.
Ми видимо многе успехе, и славу и чест неправедника у овом животу,
но ми гледамо њихов пораз, осуду и муку неисказану у вечности.
Ми видимо Цркву Божју често понижавану и гоњену у овоме свету, но
ми гледамо њену крајњу победу над свима противницима и супостатима,
видљивим и невидљивим.
Ми видимо, браћо, насилнике и отмичаре често као властодршце и
богаташе у овом веку, а светитеље као ниште и потиштене и заборављене,
но ми гледамо једно друго царство, у коме ће светитељи царовати, без
иједног, иједног насилника и отмичара, Царство Божје, вечито безгрешно
и бесмртно.
О Господе многотрпељиви и многомилостиви, отвори нам вид духовни,
да бисмо видели оно што нас чека после овог кратковременог живота, и да
бисмо се потрудили да испунимо закон Твој. Теби слава и хвала вавек.
Амин. | |
|
(kоран 10, 94)
(аллах рече моамеду) Ako сумљаш у oно што ти oбљављујемо, упитај oне (Жидове и Кршчане) koji Читају Kњигу (БИБЛИЈУ), прије тебе објављену
|
|
orto
Сениор
Регистриран: 13.Октомври.2006
Статус: Офлајн
Поени: 916
|
Опции за коментарот
Благодарам(0)
Цитирај Одговор
Испратена: 29.Јануари.2007 во 09:21 |
15. Јануар | | | 1. Преподобни Павле Тивејски.
Рођен од богатих родитеља у Доњој Тиви (Теби) Мисирској у време цара
Декија. Све имање родитељско наследи Павле са једном својом сестром.
Али зет његов, идолопоклоник, пожели и Павлов део имања да заграби, те
припрети Павлу да ће га издати суду као хришћанина, ако му не уступи
своје имање. Једно та беда, а друго јуначки примери самопожртвовања
хришћанских мученика, које Павле очима својим виде, побуде га, те даде
и свој део имања сестри својој, а он као ништи удаљи се у пустињу, где
се подвизавао до смрти своје. До какве је духовне висине достигао овај
див монах, о томе сведочи нико мањи до свети Антоније Велики, који
једном посети Павла и виде, како му зверови и тице небесне служаху.
Вративши се из те посете, Антоније рече својим монасима: "Тешко мени,
децо моја, грешноме и лажноме монаху, што сам само монах по имену.
Видех Илију, видех Јована у пустињи, и ваистину видех Павла - у Рају!"
Свети Павле је живео стотринаест година и мирно се упокојио у Господу,
342. године. | | 2. Преподобни Јован Кушчник.
Рођен у Цариграду у време цара Лава I. Од родитеља богатих и
знаменитих. Био је једино дете у својих родитеља. Повучен наклоношћу за
духовним животом млади Јован одбеже тајно с једним монахом у неки
манастир у Малој Азији. У том манастиру он проведе шест година у
превеликом уздржању, молитви и послушности према игуману. Тад навали на
њега ђаво с кушањем, да би требало да остави манастир и да се врати
својим родитељима, те да живи код њих као племић. Он се, заиста, врати
у дом својих родитеља, обучен као просјак, виде своје родитеље но не
хтеде да им се јавља као син њихов, него као просјак настани се у
дворишту њиховом, живећи тако рећи од мрва, које му слуге добациваху, и
трпећи много поругања од свакога. Три године поживе он тако све молећи
се Богу, да Бог спасе душе оца његовог и мајке. Када се разболи и осети
приближење смрти, он се јави родитељима својим, који га познаше по
једном скупоценом јеванђељу, које му они у детињству беху даривали и
које он чуваше код себе као сву имовину своју. И тако овај младић, иако
врло богат, спасе душу своју, спасе душе својих родитеља, победи ђавола
и упокоји се у Господу, око 450. године. | | 3. Преподобни Гаврил Лесновски.
Словен и друг светог Прохора Пчињског и Јована Рилског. Подвизавао се у
X веку код Кратова на гори Лесновској, где је саградио храм светом
Архангелу Михаилу. Чудотворац и за живота и по смрти. Садашњи дивни
храм на том месту подигао је цар Душанов војвода Јован Оливер. Свети
Гаврил упокојио се у Господу крајем X века. | | 4. Свети мученик Пансофије.
Син александријског проконзула Нила. Напустио част и богатство светско
и млад се замонашио. Подвизавао се 27 година тврдо и уздизао дух свој
ка вишњем свету. У време Декија би довучен пред суд, где би шибан за
име Христово, док у великим мукама не предаде дух свој Богу.
| |
Беше Јован младо момче,
Младо момче и богато,
Но ништа га не прелести —
Нити младост нити злато.
Отац његов велмож царски,
A мати му госпа фина,
Ал' обоје он остави
Рад'љубави Божјег Сина.
Богатство му Христос беше,
Све богатство, сва красота,
Па заволи Христа Бога
Више самог свог живота.
И уместо родитељи
Да с' у Паклу сада гласе,
Гле, син њихов кроз нишчету
И сам себе и њих спасе.
И дан-данас многе људе
Што богатством cede гуше
Јован може да застиди
И спасе им грешне душе. | |
|
РАСУЂИВАЊЕ |
|
Немој
никад ни помислити, да те Бог не чује, кад му се молиш. Он чује наше
мисли као што ми чујемо гласове и речи један другога. А ако ти не чини
одмах по молитви, то је или зато што му се недостојно молиш, или зато
што иштеш нешто што ће ти бити погубно, или пак зато што Он по мудрости
и домостројству свом одлаже испуњење твоје молбе до подеснијег
тренутка. Отац Јован Кронштатски пише: "Као што ми кроз електрични
телеграф брзо општимо с лицима, удаљеним од нас, тако кроз живу веру,
као кроз какав телеграф, ми брзо општимо с Богом, с анђелима и
светитељима. Пусти по телеграфу вере молбу своју к Богу или светитељима
и одмах ћеш добити одговор." И опет на другом месту пише: "Бог и
створени духови и душе усопших и живих људи — то су бића мислена, а
мисао је брза и некако свуда присутна. Помисли од свег срца о њима, и
они ће ти бити присутни, и то Бог свагда неопходно, а остали по дару и
власти Божјој."
| |
СОЗЕРЦАЊЕ |
|
Да созерцавам чистоту Господа Исуса и то:
1. чистоту ума Његовог,
2. чистоту срца Његовог,
3. чистоту воље Његове,
4. чистоту језика Његовог,
5. чистоту погледа и свих чувстава Његових.
| |
БЕСЕДА |
|
о вери победоносној
Вјера је наша ова побједа која побједи свијет (1 Јов. 5, 4)
Христос Господ победи свет; то је, браћо, победа и наша. Апостоли
победише свет, и то је победа наша. Светитељи, девственици и мученици
победише свет, и то је победа наша. Ништа силније у свету, браћо, нема
од вере хришћанске. Мачеви, који су секли ову веру, утупили су се и
сломили, а вера је остала; цареви, који су се борили против ове вере,
угушили су се под анатемом злочина; царства, која су ратовала против
ове вере, разорена су; градови, који су одбацивали ову веру, заваљени
леже у развалинама својим; јеретици, који су кварили ову веру, пропали
су душом и телом и под анатемом отишли из овог света, а ова је вера
остала.
Кад свет јурне на нас, браћо, својим прелестима: прелешћу спољашње
красоте, прелешћу богатства, прелешћу сласти, прелешћу пролазне славе,
чиме ћемо се одупрети и чиме победити ако не овом вером? Ваистину,
ничим осим овом вером непобедивом, која зна за нешто боље од свих блага
овога света.
Кад све прелести овога света покажу наличје своје: кад се красота
обрне у ругобу, здравље у болест, богатство у беду, слава у бешашће,
власт у понижење, и сав расцветали телесни живот у гад и смрад — чиме
ћемо премостити овај јад, ову трулеж, овај гад и смрад, и сачувати се
од очајања, ако не овом вером? Ваистину, ничим осим овом непобедивом
вером, која нас учи трајним и непроменљивим вредностима у Царству
Христовом.
Кад смрт покаже разорну силу своју над суседима нашим, над
сродницима и пријатељима нашим, над цвећем нашим, над усевима нашим,
над делима руку наших, и кад окрене неодољиве зубе своје и на нас —
чиме ћемо победити страх од смрти, и чиме откључати врата од живота,
јачег од смрти, ако не овом вером? Ваистину, ничим осим овом
непобедивом вером, која зна за васкрсење и живот без смрти.
О Господе Исусе, победниче света, помози и нама да победимо свет вером у Тебе. Теби слава и хвала вавек. Амин. |
|
(kоран 10, 94)
(аллах рече моамеду) Ako сумљаш у oно што ти oбљављујемо, упитај oне (Жидове и Кршчане) koji Читају Kњигу (БИБЛИЈУ), прије тебе објављену
|
|
orto
Сениор
Регистриран: 13.Октомври.2006
Статус: Офлајн
Поени: 916
|
Опции за коментарот
Благодарам(0)
Цитирај Одговор
Испратена: 29.Јануари.2007 во 09:33 |
16. Јануар | | | 1. Свети апостол Петар. Спомиње се овога дана због верига, у које би окован од безаконог Ирода, и које при појави ангела у тамници спадоше с њега (Дап 12, 7).
Те вериге чуваху хришћани колико због успомене на великог апостола,
толико и због њихове целебне моћи, јер се многи болесници излечише
додиром о њих (као и о убрус апостола Павла, Дап 19, 12).
Патријарх јерусалимски свети Јувенал даде те вериге на дар царици
Евдоксији, прогнаној жени цара Теодосија Млађег, а ова их преполови, па
једну половину посла цркви Светих апостола у Цариград, а друго својој
кћери царици Евдоксији, жени Валентијановој у Рим. Ова Евдоксија сазида
цркву Светог Петра, и положи у њу ове вериге заједно са оним, у које
беше Петар пред своју смрт окован од цара Нерона (в. 29. јун). | | 2. Свети мученици Певсип, Елевсип, Малевсип и баба им Леонила.
Пострадали за Христа у време цара Марка Аврелија (161-180) у
Француској. Три брата, три близанца. Најпре само Леонила беше
хришћанка, док унуци њени беху незнабошци. После дугих савета од стране
благочестиве Леониле и меснога свештеника ова три брата се крсте.
Крстивши се, они почну свим младићким жаром ревновати за своју веру, и
у тој ревности пођу и полупају све идоле по целој околини. Оптужени и
изведени на суд, они признаду своје дело и јавно исповеде веру своју у
Христа. Судија их баци у тамницу, па позове бабу Леонилу и упути је, да
и она пође у тамницу и посаветује своје унуке, да се одрекну Христа и
поклоне идолима. Леонила ћутке пође у тамницу, но место да саветује
унуке да се одрекну праве вере, она их почне храбрити, да се не
поколебају, но да истрају до краја у свима мукама и умру за Христа.
Када их судија поново испита и виде њихову још појачану непоколебљивост
у вери, осуди их на смрт. Сва тројица најпре буду обешени о једно дрво
где вишаху "као струне на гуслама", по том шибани, и најзад огњем
сажежени. Нека жена, Јовила, одушевљена храброшћу ових мученика,
повика: "И ја сам хришћанка!" Одмах, њу ухвате, и заједно са старицом
Леонилом мачем посеку. | | 3. Преподобни мученик Дамаскин Габровски.
Подвизавао се у Хиландару, где је постао и игуманом. Кад је потражио од
неких Турака дуг манастирски, ови наговоре једну жену муслиманку, те
она уђе у кућу, где је становао Дамаскин. Тада они Турци дођу и нађу ту
жену, па одвуку Дамаскина пред кадију. Дамаскину буде предложено: или
да буде обешен, или да се потурчи, на што он одсудно рекне: "Била би
лудост, кад бих ја за привремени живот купио вечну погибао". Буде
обешен 1771. године у Свиштову. Тако Дамаскин жртвова своје тело да
спасе душу своју. Но његове убице постиже одмах казна Божја. Они седоше
у чун да се превезу преко Дунава, но изненадном буром буду изврнути и
утопљени. | | 4. Преподобни Ромил.
Рођен у Видину. Био учеником светог Григорија Синаита. Подвизавао се у
неколико манастира. У Раваници (у Србији) заједно са њим био је и
Константин Цамблак. Ту се свети Ромил упокојио у Господу, око 1375.
године.
| |
Држите сe славног Христа
И његовог Јеванђеља,
Он је за вас припремио
Вечност сјаја и весеља.
He бојте се љутих рана,
Пролазне су: нити смрти:
Верне Христу смрт не може
Ни сакрити ни сатрти.
У сред огња три унука
Хвалу Богу узнесоше,
Док им злице драгу бабу
Леонилу посекоше. | |
|
РАСУЂИВАЊЕ |
|
Ништа
тако не ломи гордост људску као навикнута послушност према старијима. У
старој Спарти послушност се сматрала великом врлином. Прича се како је
један војник спартански у боју јурећи с обнаженим мачем, сустигао
непријатеља, и таман кад је замахнуо да га посече, труба затруби за
престанак боја, а он спусти мач у корице. Кад га је неко, ко је видео,
упитао, зашто не посече непријатеља, он одговори: "Боље послушати
војводу него посећи непријатеља!"
Послушност хришћанска разликује се од ове спартанске послушности
по томе што је она драговољна и што има за циљ спасење душе, тј. није
ради очувања царства земаљског него ради задобијања царства небеског.
Св. Јован Колов почео је свој подвиг код некога старца Тивејског.
Старац, да би научио ученика послушности, посади сухо дрво у земљу и
нареди ученику, да сваки дан залева. Три године безропотно је Јован
заливао сухо дрво, док ово најзад није озеленело и плод донело. То је
плод безропотне послушности. Сам распети Господ послγшливъ быль дажε до смеρти (Фил. 2, 8).
| |
СОЗЕРЦАЊЕ |
|
Да созерцавам мир Господа Исуса и то:
1. мир који Он ношаше у души Својој — једини савршени Мироносац,
2. мир који Он ствараше међу људима — једини савршени Миротворац,
3. мир који Он даде ученицима Својим — једини савршени Миродавац.
| |
БЕСЕДА |
|
о томе како смо сви слободни само као робови Христови
Који је позват у Господу роб, слободњак је Господњи,
тако и који је позват слободњак, роб је Христов (I кор. 7, 22)
Велика новост, коју Хришћанство сваки дан јавља свету, јесте, да се
ништа не цени пуном ценом по спољњем изгледу, него по суштини. Да се не
цене ствари по боји и облику, него по значењу. Да се не цени човек по
положају и имању, него по срцу — по срцу у коме се сједињује осећање,
ум и воља. Према тој, за свет вазда новој науци, није роб онај ко је
споља заробљен, нити је слободњак онај ко има спољну, телесну слободу.
По световном поимању роб је онај ко што мање ужива од света, а
слободњак је онај ко што више ужива од света. По хришћанском поимању
роб је онај ко што мање ужива од живога и слаткога Христа, а слободњак
је онај ко што више ужива од живога и слаткога Христа. И још по
световном поимању роб је онај ко што мање твори вољу своју а што више
вољу туђу, а слободњак је онај ко што више твори вољу своју а што мање
вољу туђу. По хришћанском пак поимању роб је онај ко што више твори
вољу своју а што мање вољу Божју, а слободњак је онај ко што више твори
вољу Божју а што мање своју. Робовати Господу једина је права и човека
достојна слобода, а робовати свету и себи, греху и пороку, једино је
смртоносно робовање. Цареви на престолу — човек би помислио: има ли
слободнијих људи на земљи? Па ипак многи од царева били су најнижи и
најнедостојнији робови земље. Оковани хришћани у тамници — човек би
помислио: има ли беднијих робова на земљи? Па ипак хришћански мученици
у тамници осећали су се слободним људима, и испуњени духовном радошћу.
певали су псалме и уздизали благодарне молитве Богу. Слобода, скопчана
с тугом и жалошћу, није слобода но ропство. Само је слобода у Христу
скопчана с радошћу неисказаном. А радост трајна знак је праве слободе.
О Господе Исусе, једини Господару благи, који нам дајеш слободу
кад нас што јаче вежеш за Себе, учини нас што пре робовима Твојим, да
бисмо престали бити робовима љутих и немилосрдних госпо дара. Теби
слава и хвала вавек. Амин.
|
|
(kоран 10, 94)
(аллах рече моамеду) Ako сумљаш у oно што ти oбљављујемо, упитај oне (Жидове и Кршчане) koji Читају Kњигу (БИБЛИЈУ), прије тебе објављену
|
|
sard
Сениор
Регистриран: 28.Октомври.2005
Локација: Прилеп
Статус: Офлајн
Поени: 1440
|
Опции за коментарот
Благодарам(0)
Цитирај Одговор
Испратена: 30.Јануари.2007 во 00:21 |
17 ЈАНУАРИ/30 ЈАНУАРИ
1. Преп. Антониј Велики.
Мисирец,
роден
е
околу
250 година
во
некое
село
Кома,
во
близина
на
Хераклеја.
По
смртта
на
своите
благородни
и
богати
родители,
тој
го
поделил
наследениот
имот
со
својата
малолетна
сестра,
ја
згрижил кај некои свои роднини, својот дел од имотот го раздал на сиромасите, и во својата
20та
година
се
посветил
на
подвижнички живот, кон којшто тежнеел уште од детството. Најнапред се подвизувал во близината на своето село но да би го избегнал обеспокојувањето од луѓето се оддалечил во пустината, на бреговите на Црвеното Море каде што како затвореник поминал 20 години, не дружејќи се со
никој
освен
со
Бога,
преку
непрестајна
молитва,
размислување
и
сосредоточување, поднесувајќи ги трпеливо
неподносливите
ѓаволски
искушенија. Неговата слава се пронесла низ целиот свет и околу него
се
собрале многу ученици, кои тој ги поучувал со личен пример и со зборови за патот на спасението. Во својот 85годишен подвижнички живот само двапати отишол во Александрија и тоа, првиот
пат
барајќи мачеништво во време на гонењето на црквата, а вториот пат на
покана
на
св.
Атанасиј
за
да
одговара
на
клеветите
од
ариевците
кои
го
оптужиле дека е поддржувател на
Ариевата
ерес.
Починал во 105. година од својот живот, оставајќи зад себе цела војска
ученици и поддржуватели. Иако Антониј
не
бил
писмен,
бил
советник
и
наставник
на
најучените луѓе од тоа
време,
како
што
бил
св.
Атанасиј
Велики.
Кога
некои
грчки филозофи го искушувале со литературна мудрост, Антониј ги засрамил со прашањето: 'Што
е
постаро:
разумот
или
книгата и што
(од
тие
двете)
е
причина за другото?"
Посрамените
филозофи
се
разотишле, бидејќи виделе дека
имаат
само
литературно
помнење
без
разум,
а
Антониј
го
има
разумот.
Еве
човек
кој
достигнал
совршенство, какво што воопшто човекот може да достигне
на
земјата.
Еве
воспитувач
на
воспитувачите и учителите,
кој
полни
85 години
се
поправал
себеси, та само така можел да поправи и многу други.
Исполнет
со
многу
години
и
со
големи
дела,
Антониј
се
упокоил
во
Господа
во
335 година.
2. Св. цар Теодосиј Велики.
Овој
славен
и
во
верата
ревносен
цар
владеел
од
379 до
395 година.
Константин
Велики
го
забранил гонењето на христијаните, а Теодосиј Велики отишол еден чекор понапред: во својата земја ги забранил идолските жртвопринесувања. Многу помагал христијанската вера да се утврди и да се
рашири по светот.
3. Св. мч. Ѓорѓи Нови, Јанински.
Албанец, роден во селото Чуркла во Албанија од многу сиромашни родители, земјоделци. Бил присилуван од Турците да се потурчи, но тој останал непоколеблив во христијанската вера заради што бил обесен во Јанина на 17 јануари 1838 година. Бил и е голем
чудотворец
и
исцелител
до
денешни дни.
|
„Треба да се биде достоен на љубовта за да се биде љубен“ - Goethe www.pravoslavna.mk
|
|
sard
Сениор
Регистриран: 28.Октомври.2005
Локација: Прилеп
Статус: Офлајн
Поени: 1440
|
Опции за коментарот
Благодарам(0)
Цитирај Одговор
Испратена: 30.Јануари.2007 во 00:23 |
РАСУДУВАЊЕ
Св. Антониј поучува: 'Засакај го смирението, тоа ќе ги покрие
твоите
гревови.
Сите
гревови
Му
се
непријатни
на
Бога,
но
најнепријатен
од
сите
Му
е
гордоста
на
срцето...
Не
сметај
се
себе си за
учен и мудар затоа
што
ќе
пропадне
твојот
труд
и
твојот
брод
ќе
доплови
празен
до
брегот...
Ако
имаш
голема
власт,
не
заканувај
се
никому
со
смрт:
знај
дека,
според
природата,
и
ти
си
подложен на смртта, и дека секоја
душа како последна
облека го симнува од себе своето тело”.
Во
Византија
постоел
чуден
и
поучен обичај при крунисувањето на царевите во 'Св. Софија”. Имено кога патријархот ќе ја ставел
круната
на
главата
од
царот,
истовремено
во
рацете
му
предавал
една
свилена
торба полна со
земја
од
гроб
за
и
царевите
да
се
потсетуваат
на
смртта,
да
избегнуваат секаква гордост и да бидат
смирени.
СОЗЕРЦАНИЕ
Да размислувам
за
прогонувањето
на
Господа
Исуса
заради
правда,
и
тоа:
1.
за
Неговото
прогонување
како
дете
од
страна
на
Ирода;
2.
како
човек
и
Месија
од
страна
на
еврејските
книжници и старешини;
3.
како
Бог
од
многу
наши современи книжевници
и
старешини и еврејски и христијански.
|
„Треба да се биде достоен на љубовта за да се биде љубен“ - Goethe www.pravoslavna.mk
|
|
sard
Сениор
Регистриран: 28.Октомври.2005
Локација: Прилеп
Статус: Офлајн
Поени: 1440
|
Опции за коментарот
Благодарам(0)
Цитирај Одговор
Испратена: 30.Јануари.2007 во 00:25 |
БЕСЕДА
за двете различни мудрости
Зашто мудроста од овој свет е безумство пред Бога (И Кор.
3:19).
И ова е
една
голема
новина,
која
христијанството
му
ја
јавува
на
светот. Едно
е
мудрост
според
Бога
и
од
Бога,
а
друго
е
мудрост
според
светот
и
од
светот.
Мудроста
според
Бога
е
од
Светиот
Дух;
со
таква
мудрост
биле
исполнети
апостолите
кога
на
нив
слегол
Светиот
Дух.
Мудроста
според
светот
е
од
сетиво
и
од
материја,
и
таа
претставува
вистинско
безумство
пред
Бога,
ако
не
е
посолена
и
вдахната
од
Светиот
Божји Дух.
Целата мудрост за светот што се раководи само со телесните сетила, без обѕир на Светиот Дух, безумство е пред Бога
и
Божјите ангели, бидејќи таквата мудрост не го
гледа
ниту
духот
ниту
смислата
на
овој
свет,
туку
го
знае
овој
свет
како
пепел
однадвор
и
како
пепел
одвнатре,
како
пепел
што
ветрот
на
случајноста го натрупува и раструпува час вака,
час
онака.
Целата мудрост за човекот, што се раководи само со сетилата и телесните домислувања и чезнеења,
е
безумство
пред
Бога,
пред
ангелите
и
пред
светителите
Божји, бидејќи таа не
го
познава
човекот
како
човек,
т.е. како духовно битие, сродно на Бога, туку го познава само како тело однадвор и како тело
одвнатре,
како
тело
според
изгледот
и
како
тело
според
суштината. Исто како мајмунот што ја објаснува железничката локомотива, па ќе рече:
тоа
е
железо
однадвор
и
железо
одвнатре,
железо
што
грее
и
железо
што
се
движи, железо што дава правец, и железо што застанува!
Кој може, браќа, да се исполни со мудрост Божја, освен оној кој најнапред ќе се испразни
од
безумството
на
светот?
А
со
Божја помош тоа секој од нас го може. На нашето сакање и труд неизоставно доаѓа Божјата
помош
во
пресрет,
зашто Бог е благост, мудрост и светост.
Господи, Благ, Мудар и Свет, исполни нé нас
со
Твојата
животворна
мудрост.
На
Тебе слава и
вечна пофалба. Амин.
|
„Треба да се биде достоен на љубовта за да се биде љубен“ - Goethe www.pravoslavna.mk
|
|
sard
Сениор
Регистриран: 28.Октомври.2005
Локација: Прилеп
Статус: Офлајн
Поени: 1440
|
Опции за коментарот
Благодарам(0)
Цитирај Одговор
Испратена: 31.Јануари.2007 во 01:02 |
18 ЈАНУАРИ/31 ЈАНУАРИ
1. Св. Атанасиј Велики архиеп. Александриски.
Роден
е
во
Александрија
во
296 година
и
уште од детството бил наклонет кон духовниот позив. Бил ѓакон кај архиепископот Александар и го придружувал во Никеја на И Вселенски собор.
На
овој
собор Атанасиј се прославил со својата ученост, благочестие и ревност за православието.
Тој
многу
придонесол
за
сузбивање на Ариевата ерес, како и за утврдување
на
православието.
Тој
го
напишал Символот на верата, кој бил усвоен на соборот. По смртта на Александар, Атанасиј бил избран за архиепископ Александриски. Како архиепископ останал повеќе од 40 години,
иако
не
бил
цело
време
на
архиепископскиот
престол.
Без
малку,
скоро
целиот
свој
живот
бил
гонет
од
еретиците.
Од
царевите
најмногу
го
гонеле:
Констанциј,
Јулијан
и
Валент;
од
епископите
-
Евсевиј
Никомидиски
со
уште многу други, а од еретиците
Ариј
и
неговите
следбеници. Бил принуден да се крие од гонителите дури и во бунар,
во
гроб,
по
приватните
куќи, во пустините. На двапати морал да бега во Рим. Дури пред смртта, некое време проживеал мирно како добар пастир меѓу своето добро стадо кое вистински го љубело. Малку се светители кои биле така безобѕирно клеветени, така свирепо гонети како св. Атанасиј. Но неговата голема душа поднесла трпеливо сé заради
љубовта Христова и најпосле излегла победоносно
над
сета
таа
страшна и долготрајна борба.
За
совет,
утеха
и
морална
поддршка честопати одел кај св. Антониј, кого што го почитувал како свој духовен отец. Човекот кој ја формулирал најголемата вистина морал и многу да
страда
за
таа
вистина
додека
Господ
не
го
упокоил
во
Своето
царство
како
свој
верен
раб
во
373 година.
2. Св. Максим архиеп. Влахозапланински.
Син
е
на
српскиот
деспот
Стеван
слепиот
и
деспотицата
Ангелина.
Бил
замонашен во манастирот Манасија. Притеснет од Турците, пребегнал во Романија, каде што бил посветен на упразнетиот престол на архиепископот Влахозапланински. Ги измирил раскараните војводи Радул и Богдан и
ја
спречил војната помеѓу нив. Во
постари
години
се
вратил
во
Крушедол, каде што подигнал манастир, и по долго
подвизување
таму
се
упокоил
на
18 јануари
1546 година.
Неговите
негнилежни и чудотворни мошти и сега лежат во тој манастир.
|
„Треба да се биде достоен на љубовта за да се биде љубен“ - Goethe www.pravoslavna.mk
|
|
sard
Сениор
Регистриран: 28.Октомври.2005
Локација: Прилеп
Статус: Офлајн
Поени: 1440
|
Опции за коментарот
Благодарам(0)
Цитирај Одговор
Испратена: 31.Јануари.2007 во 01:05 |
РАСУДУВАЊЕ
На прашањето зошто Бог Син се јавил на светот во човечко тело, а не во
облик на некоја друга твар, умниот светител Атанасиј вака одговара: 'Ако прашуваат зошто Он не се јавил во вид на некоја подобра твар, на пример, како Сонце, или Месечина, или ѕвезди, или оган, или етер, туку токму како човек, нека знаат дека Господ не дошол да се покаже Себеси,
туку
да
ги
излекува
и
да
ги
научи страдалниците. Бидејќи само
да
се
јави
и
да
ги
зачуди гледачите, би значело
да
се
дојде
на
покажување. На исцелителот и на учителот му било потребно не само да дојде, туку и да им
послужи корисно на неволните
и
да
се
јави
така
како
би
тоа
(јавување)
било
подносливо
за
неволните...
Ниедна
твар
не
била
во
заблуда во поглед на Бога, освен човекот: ниту Сонцето, ниту Месечината, ниту небото ниту ѕвездите, ниту водата, ниту етерот не го изневериле својот чин, туку, напротив, знаејќи Го својот
Создател
и
царот
-
Словото
тие
сите
постојат
како
што
се
создадени,
само
луѓето се оддалечиле од доброто и вистината ја замениле
со
измама,
во
честа
што
Му
припаѓа на Бога,
како
и
знаењето
за
Него
ги
пренесле
на
ѓаволите
и
на
луѓето изделкани од камен... Значи, што има неверојатно во тоа што Словото (Синот Божји) се јавил како човек да го спаси човештвото?" Навистина и ние ги
прашуваме неверниците од нашите дни: во каков вид вие би сакале Бог
да
се
јави,
ако
не
како
човек?
СОЗЕРЦАНИЕ
Да Го набљудувам Господа Исуса под клевета и срам заради
нашето спасение, и тоа:
1.
под
клевета
и
срам
од
книжниците и старешините јудејски;
2.
под
клевета
и
срам
од
многу
денешни книжници и старешини;
3.
под
клевета
и
срам
од
секој
од
нас,
кои
во
Негово
име
се
крстиме,
а
Неговиот
закон
не
го
исполнивме.
|
„Треба да се биде достоен на љубовта за да се биде љубен“ - Goethe www.pravoslavna.mk
|
|
sard
Сениор
Регистриран: 28.Октомври.2005
Локација: Прилеп
Статус: Офлајн
Поени: 1440
|
Опции за коментарот
Благодарам(0)
Цитирај Одговор
Испратена: 31.Јануари.2007 во 01:12 |
БЕСЕДА
за опасноста
Нека ви биде крстот стегнат и светилата - запалени (Лк. 12:35).
Тоа е заповед на Оној
Кој
ги
знае
слабостите на нашето битие и Кој ни
пожелува добро повеќе отколку таткото и мајката.
Тоа
е
заповед
на
нашиот човекољубив Господ. Кога е човекот распашан, зарем не се опушта целото тело надолу? Кога ќе се препаше и кога
ќе
се
стегне,
зарем
не
се
исправа
целото
тело
како
свеќа? Како што е свеќата
исправена,
така
нашата душа треба
да
стои
исправено
пред
Бога.
Како
ќе
стои
душата исправена пред Бога ако неиздржливото тело ‘и натежне со земните страсти и желби? Погледни, помеѓу бедрата е гнездото на главните
телесни
страсти.
Да
се
запрегнат
бедрата,
значи да се
стегнеме
со
воздржаност и да не
се
предаваме
на
волјата
на
страстите.
Но
да
се
запрегнат
телесните
бедра
не
е
цел
туку
средство
со
кое
се
служиме полесно да го запрегнеме својот ум и своето срце
и
својата
волја.
Телесната
воздржаност е прво училиште на нашиот христијански карактер; по неа доаѓа вишата
школа
во
која
се
учиме на воздржаност на умот, срцето и волјата. Ако го
запрегнеме
нашиот ум, тогаш во него нема да има место за греовни мисли. Ако го запрегнеме срцето наше, тогаш во него нема да има место за греовни желби. Ако ја запрегнеме нашата волја, тогаш во неа не ќе има место
за
злобните ѓаволски и ѕверски пожелби.
По тесен пат, браќа, се влегува во царството Божјо. Во тешкотиите на умот, срцето и волјата единствено можат
да
пламнат
свеќите на сите добродетели, чијшто пламен со воздигнува кон Бога. Под запалени свеќи треба да се
разберат христијанските добродетели.
О Господи, чист и
безгрешен, огниште на сите добродетели, помогни ни да се запрегнеме со воздржаност и по тесниот
пат
да
одиме
кон
Тебе со запалени
свеќи што Си ги донесол во светот. На Тебе слава и
вечна пофалба. Амин.
|
„Треба да се биде достоен на љубовта за да се биде љубен“ - Goethe www.pravoslavna.mk
|
|
orto
Сениор
Регистриран: 13.Октомври.2006
Статус: Офлајн
Поени: 916
|
Опции за коментарот
Благодарам(0)
Цитирај Одговор
Испратена: 01.Февруари.2007 во 09:34 |
19 ЈАНУАРИ/1 ФЕВРУАРИ
1.
Преп.
Макариј
Велики. Мисирец е и еден
од
помладите
современици
на
св.
Антониј
Велики.
Татко
му
бил
свештеник. Од послушност кон родителите, тој се оженил, но наскоро му умрела жената и тој се
оддалечил во пустината, каде што поминал цели 60 години во труд и борба, внатрешна и надворешна, за
царството
небесно. Кога го прашувале зошто е толку сув
и
кога
јаде
и
кога
не
јаде,
тој
одговорил:
'Од
стравот
Божји”. Толку успеал да го исчисти својот ум од лоши мисли и
своето
срце
од
лоши желби, што Бог обилно го надарил со дар на чудотворство, така што и мртви од
гробови воскреснувал. Неговото смирение ги зачудувало и луѓето
и
демоните.
Еднаш
демонот
му
рекол:
'Има
само
едно
во
што
јас
не
можам да те надвладеам; тоа не е постот, бидејќи јас
никогаш
ништо не јадам; тоа не е бдението бидејќи јас никогаш
и
не
спијам”.
'Туку
што
е
тоа"
-
запрашал Макариј. 'Твоето смирение" -
одговорил
демонот.
На
својот
ученик Пафнутиј честопати Макариј му говорел: 'Не осудувај никого и ќе бидеш спасен”. ¤ивеел 97 години. Девет дена пред неговата смрт, од оној свет му се јавиле св. Антониј и св. Пахомиј
и
му
соопштиле дека по девет дена ќе умре и
така
и
се
случило. Уште, пред самата смрт, му се јавил херувим кој во визија му го открил блажениот небесни свет, го пофалил неговиот труд и неговите добродетели
и
му
рекол
дека
е
испратен
да
му
ја
земе
душата за во царството небесно. Се упокоил во 390 година. 2. Преп. Макариј Александриски.
Роден
е
во
Александрија.
Прво
бил
продавач
на
овошје. Се крстил дури на 40 години и штом се крстил веднаш заминал на подвиг. Најнапред бил ученик на св. Антониј заедно со Макариј Велики, а потоа игумен
на
манастирот
викан
'Келија",
помеѓу Нитрија и Скит.
Нешто помлад од оној Макариј, тој подоцна умрел. ¤ивеел повеќе од 100 години. Бил мачен со ѓаволски искушенија, а најмногу со славољубието, па затоа тој себеси се смирувал со голем труд и постојана молитва, воздигнувајќи го
својот
ум
непрестајно
кон
Бога.
Еднаш
некој
брат
го
видел
како
го
полни
кошот со песок, па го носи воз ридот и го растура.
Зачуден, братот го прашал: 'Што работиш?" Макариј му одговорил: 'Го измачувам оној што ме измачува мене" (т.е. ѓаволот). Се упокоил во 393 година како старец на повеќе од 100 години. 3. Св. Арсениј, еп. Крфски.
Тој
ја
дополнил
и
во
сегашен вид ја составил светата тајна елеосвештение. Се упокоил во 959 година. Неговите мошти почиваат во соборната црква на Крф. 4. Св. Марко архиеп. Ефески.
Познат
е
по
одважното штитење на православието на Флорентинскиот собор против царот и папата. Мирно се
упокоил
во
1452 година.
На
посмртната
постела
го
молел
својот
ученик Георгиј, подоцна славниот патријарх Гебадиј, да се чува од замките на Запад и да го
брани
православието.
5. Блажен Теодор, заради Христа безумен, Новгородски. Пред смртта, трчал по улиците и им викал
на
сите:
'Проштавајте, патувам далеку”. Се упокоил во 1392 година.
|
(kоран 10, 94)
(аллах рече моамеду) Ako сумљаш у oно што ти oбљављујемо, упитај oне (Жидове и Кршчане) koji Читају Kњигу (БИБЛИЈУ), прије тебе објављену
|
|