Традиционални занаети
Испечатено од: IDIVIDI forum
Категорија: Стил на живот
Име на форумот: Уметност , култура и традиција
Опис на форумот: Литература, театар, сликарство, дијалекти...
URL: http://forum.idividi.com.mk/forum_posts.asp?TID=21340
Датум на принтање: 27.Април.2024 во 20:45 Верзија на софтверот: Web Wiz Forums 10.03 - http://www.webwizforums.com
Тема: Традиционални занаети
Постирано од: Tetratka
Наслов: Традиционални занаети
Датум на внесување: 31.Декември.2009 во 13:12
НОСИИ
Духот на фолклорното богатство на Македонскиот народ низ
вековите растел и на подрачјето на Велес, оставајќи го на носиите што го
надживеале времето, белегот на народното создавање.
До ден денес, најкарактеристични носии
во велешкиот крај останале носиите од северните велешки села.
Машката носија била изработена од бело
платно,а ја сочинувале кошула, гаќи, елек од клашна (пругасто домашно ткаено
платно), шалвари со широки ногавици, бечви со капаци од бел и црн шајак, копоран
од клашна и памуклија антерија која се носела преку елекот. На нозете се носеле
чорапи врз кои се обмотувала волнена објала или калци (вид потколеници од клашна
што се навлекувале на нозете). Во летните периоди мажите на појасот или на
главата носеле бела крпа бришалка.
Женската носија била составена од памучна кошула, везена по долниот дел и на
ракавите, ќурдија (горна облека без ракави) изработена од бела и од црна клaшна,
долга до средината на листовите од нозете. Потоа, ѕуница (појас од волнена преѓа),
елек од шарено платно во пруги, како и фута ткаена на црвена основа. На главата,
жените носеле шамии во разни бои. Карктеристични за фризурите биле додавните
прцли, кои се прикачувале на собрана коса.
Во првите децении на XX век, женската носија ја замениле фустаните наречени
ив’станки (облека во два дела, составена од здолниште и блуза исклучиво
изработени од свила или сатен. Оваа носија била позната под името кроазе.
Жените на глaватa носеле
шмии, а на нозете „чејли“.
ВЕЗОВИ
Со убавината на креацијата, умешноста на комбинацијата на бои
и техники, македонските везови и ден денес претставуваат една од најзначајните
етнолошки вредности. Техниките и везовите што се развивале и негувале на целата
територија на Македонија, имале свои приврзаници и на подрачјето на Велес.
Особено впечатлив е мијачкиот вез кој во себе спојува повеќе традиционални
елементи на старата култура што Мијаците, од областа Мала Река, ја пренеле при
населувањето во селата Ореше и Папрaдиште во областа Азот, велешко.
Карактеристика на
мијачкиот вез е неговиот колорит во кој доминира црвената боја. Црната боја
доминира во везовите што потекнуваат од Скопска Црна Гора и Долни Полог. Во
колоритот на македонските везови се застапени и други бои како зелената, жолтата
или темно сината. Карактеристика на македонските везови се густо извезените
површини и специфичните орнаменти и мотиви. Традиционално за изработка на
македонските везови се користеле претежно волнени конци и конци обоени со
природни средства за боење. Во некои области како Полог и Порече за изработка на
везовите се користела срма.
Македонските везови денеска во Велес ги негува здружението на граѓани „Везилка
Ленка“ кое неодамна отвори и погон за изработка и пласман на традиционалните
везови на домашниот и странскиот пазар.
TRADICIONALNI ZANAETI
ГРНЧАРСТВО
Грнчарството го носи духот на Велес. Овој традиционален занает што успеа да
преживее векови на предизвици и денес е симбол на градот. Во минатото со
грнчарство се занимавале сиромашните семејства. Грнчар бил и Кочо Рацин, еден од
најголемите македоски поети. Грнчарите биле принудени со часови да копаат во
месноста Рупите во потрага по квалитетна глина. Неретко, тие го ризикувале и
животот за што сведочат податоците во историските записи за млади грнчари кои
загинале од одрони обидувајќи се да ископаат најквалитетна глина. Грнчарството
бара посебна умешност за мануелно обликување како и смисол за естетика. Кочо
Рацин грнчарството го сметал за најстара уметност создадена истовремено со
цртежите на пештерскиот човек.
Глината се обработува
мануелно, со помош на грнчарско колце. Потоа изработените бардаци, стомни, тави,
грниња и други грнчарски производи се сушат и се печат во специјални печки. На
крајот се украсуваат со цртежи со специјални керамички бои и се заштитуваат со
тенок слој на транспарентен флукс. Наспроти развојот на керамичката индустрија,
традиционалните велешки грнчарски производи сеуште се барани на пазарот. Тоа ја
одржува традицијата, но и занаетот. Секој од грнчарските производи е уникатен и
сам по себе има единствена вредност. Денеска, покрај за потребите на
домаќинствата, грнчарските производи служат и како украс во домовите на
вљубениците во традицијата каде сведочат за историјата на македонската умешност.
КАЛАЈЏИИ
Во минатото, велешани, најчесто користеле бакарни садови за готвење. Поради
зеленикавиот слој, што од влагата се јавува на бакарните садови, нивната
површина се заштитува со тенок слој од калај кој одвреме навреме треба да се
обнови. Калајџиите биле стручњаци за прекривање на бакарните садови со калај, а
вршеле и поправки на сите оштетени бакарни садови. Казаните, котлите и ѓумовите
за вода се калаисувале поретко, а најчесто се калаисувале котлињата кои виселе
на отворените огништа по кујните. Во градовите најмногу се задржале бакарните
тепсии со различна големина, украсени со убави филигрански гравури. Во ХХ век,
во Велес, имало само тројца калајџии кои биле принудени да одат по селата во
потрага по работа. Денес овој традиционален занает е исчезнат. Сепак поедици ги
зачувале семејните традиции и од време навреме, умеат да му се вратат на
калајчиството кое се применува за заштита на бакарни предмети што
граѓаните-вљубеници во традицијата сеуште ги чуваат во домовите, најчесто како
украс.
САРАЧИ
Сарачите изработувале целосна опрема за коњи: амови, седла, узенгии, камшици и
кожени ленти. Главна суровина што ја користеле била кожата. Познатата велешка
Сарачка чаршија –Безистенот, која се наоѓала на местото на денешниот градски
пазар, во минатото го добила името поради големиот број на занаетчии сарачи кои
работеле во неа. Опстојувањето на сарачкиот занает, кој денеска е исчезнат,
зависело од бројот на коњите, но и од нивната намена.
Доколку расните коњи повеќе
се употребувале за јавање или за влечење пајтони и чези, тогаш и сарачите имале
повеќе работа. Ако коњите повеќе се користеле за носење товари или за орање,
сарачите останувале без работа. Предизвиците на новото време и воведувањето на
современи сообраќајни средства сосема го избришале овој занает од лицето на
Велес. Но, долго по неговото исчезнување, чаршијата сеуште се нарекувала Сарачка,
во спомен на мајсторите-сарачи.
САМАРЏИИ
Самарџискиот занает е еден од најстарите. И овој занает е во опаѓање, но не е
исчезнат. Најмногу е застапен во руралните средини и ќе постои се додека
крупниот добиток се користи за носење товар. За правење на самари, мајсторите
самарџии користат дрво, јутено платно или аба, штавена јагнешка или овча кожа и
слама. Со делкање на дрвото, тие ја прават предната и задна кобилица на самарот,
во која вметнуваат измазнети гредички. Во таа дрвена рамка, самарџиите
поставуваат јутени или кожени перници, наполнети со слама, како и по една
цилиндрична јутена перница. Перниците ги поставуваат под предната и задната
кобилица. Самарите се шијат рачно, со специјални игли. Самарџиите не користат
машини за шиење, ниту столарски алат за обработка на дрвото. За изработка на
самарите користат само тесла и специјален нож за стругање на дрвените делови.
ПАЈТОНЏИИ
Со појавата на моторните возила, шарените пајтони со коњски
запреги украсени со ѕвонци и прапорци, исчезнаa од Велес. Останаа само спомените
за еден од најспецифичните занаети што некогаш живееле во градот. Во минатото,
секој не можел да се занимава со овој занает. Покрај пајтонот, пајтонџиите
морале да имаат убави и здрави коњи како и шталa за дa ги чуваат. Пајтонџискиот
занает не бил лесен зато што тие работеле по цел ден, а неретко и во текот на
ноќта. Пајтонџиите биле изложени на секакви временски прилики. Развојот на
стопанството и трговијата во XIX век придонел Велес да прерасне во жив
транспортен центар што значело и многу работа за пајтонџиите. Во тој период,
пaјтонџиите го минувале Стар мост со своите пајтони на четири тркала со
впрегнати два или четири коња. Тие се користеле за превоз на патници и можеле да
соберат до шест лица. Велешките пајтонџии биле мошне вешти во својата работа
затоа што морале да возат и по стрмни и нерамни терени во повисоките делови од
градот. Пајтоните се користеле и за свадби, а богатите велешани за превоз на
младенците и сватовите ги ангажирале речиси сите велешки пајтонџии. Традицијата
налагала и најсиромашните велешани за своите свадби да ангажираат барем еден
пајтон. Пајтонџиите превезувале и стока за трговците. Поради атрактивноста на
пајтоните, денеска постои инцијатива за нивно враќање на велешките улици. Во
време на модерни превозни средства, враќањето на духот на овој занает може да
биде вистинска туристичка атракција и да ги оживее спомените на постарите
велешани.
ТЕРЗИИ
Во времето на големата културна експанзија на Велес, во XIX век кога младата
авангарда ги донела со себе културните специфики на европските земји, во Велес
особено биле ценети мајсторите –терзии задолжени за шиење на облеката на
имотните, но и на посиромашните велешани. Со материјали се снабдувале од
Велешките трговци, а неретко и самите патувале до Солун па дури и во Далмација
по набавка на материјали. По отворањето на големата штофара на семејството
Шукареви како и неколку други штофари во градот, терзиите добиле можност побрзо
да набават материјали и да ги задоволат желбите на велешани.
Особено потребите на
имотните граѓани и претставниците на еснафот кои имале желба да се облекуваат по
најнова европска мода и да носат костуми од квалитетни материјали. Терзиите за
својата работа најмногу користеле ,,Singer,, машини за шиење кои се сметале за
најквалитетни. Денеска голем број велешки семејства, во своите домови чуваат и
сеуште користат вакви машини. Наспроти брзиот развој на текстилната индустрија,
терзискиот занает преживеа до денеска. Во Велес сеуште работат 18
мајстори-терзии кои произведуваат облека по мерка .
TRADICIONALNI PREDMETI
Меѓу традиционалните предмети кои со векови ја задржале својата намена и
опстанале на ова поднебје се споменуваат украсите и предметите во кои на жарник
се приготвувале и се послужувале специјалитетите од македонската кујна.
Изработени од глина, тавите,
грнците, тенџерињата се предмети во кои и денеска се приготвува традиционалната
македонска храна. Не помалку вредни се ваганите и толчниците направени од дрво,
како и лажиците во разни големини. Меѓу садовите во кои се чува водата предничат
надалеку познатите стомни, бардаци и ибрици.
Особено впечатливи за туристите
се бакарните тепсии, ѓумови и украсни послужавници. Занаетчиите и домаќинките
порано ги употребувале пеглите изработени од месинг, но денеска тие се користат
само како украси.
------------- за секој случај - користете ГРОМОБРАН!!!
|
Коментари:
Постирано од: Tetratka
Датум на внесување: 31.Декември.2009 во 13:24
Покуќнина од метал
Со брзиот развој на
индустриското производство се напуштале старите традиционални форми
на живеење. Освен мебелот од метал, од метални свиткани цевки и
профилирано железо, со федери и сл., од метал биле изработени и
постаменти за ламби, потоа послужавници, мангали од месинг, ибрици,
чашки за кафе и ракија, мали кутии за чување накит, пепелници од
бакар итн. http://www.staroskopje.vestel.com.mk/sites/c38/c3822.html#_ftn1 - -
http://www.staroskopje.vestel.com.mk/sites/simages/37_13.jpg">
37.13. Часовник од
метал, МГС инв. бр. 2291
http://www.staroskopje.vestel.com.mk/sites/simages/37_14.jpg">
37.14. Рамка за слика,
метална, МГС инв. бр. 497
Бронзата, месингот и
среброто служеле за украсување на покуќнинските предмети или
предмети за дотерување. Кујунџиите правеле кутии, табакери за тутун
и цигари, мастилници, кандила, вазни, садови за слатко, пудриери за
дами, садови за чување и послужување на ситни колачиња и бонбони,
послужавници и слично.
Многу предмети од метал
биле со натписи, посвети, благослови или биле изгравирани и
датирани. За гравирање биле користени познатите граверски техники
“флах”, “тиф” и “ерхабен”.” http://www.staroskopje.vestel.com.mk/sites/c38/c3822.html#_ftn2 - -
Скопските трговци во
својата работа користеле печати, “мурови”, во кружна, овална или
четвртеста форма. Понекогаш тие биле и во вид на прстен и
истовремено служеле и како накит и како печат.
Секоја градска куќа
имала голем број покуќнински предмети од метал, наменети за
огништето, за перење и одржување на личната хигиена, за послужување
на храна и пијалаци, за затоплување на просториите, за осветлување и
слично. Од метални садови, во градските куќи се употребувале тави,
бакарни котлиња, тепсии, чинии, зарфови, прибор за јадење итн. Нив
ги изработувале и ги калаисувале калајџиите. Одделни предмети биле
изработени од ковано железо, како пирустии, маши, држачи за борина и
слично. Во секоја градска куќа имало свеќници, вазни за цвеќе, авани
за толчење, домашни кантари, чукала за порта, ѕвонци за врата што
ги изработувале леари и кантарџии. Во металната покуќнина спаѓале и
ѓумовите, сааните, ибриците, мангалите, казаните, котлињата,
чиниите, чашите за пиење и друго.
http://www.staroskopje.vestel.com.mk/sites/simages/37_15.jpg">
37.15. Чајник од метал,
МГС инв. бр. 795
http://www.staroskopje.vestel.com.mk/sites/simages/37_16.jpg">
37.16. Метален
послужавник, МГС инв. бр. 2532
http://www.staroskopje.vestel.com.mk/sites/simages/37_17.jpg">
37.17. Свеќник, шандан,
МГС инв. бр. 1175
Предметите од метал се
одликувале со богатство на форми и оригинални линии, а нивната
орнаментика била изведена со техника на “грави” или “плитко”
релјефно ковање. Голем број покуќнински предмети од метал биле
увезени од странство, а најчесто се увезувале мангали, самовари,
држачи за свеќи итн. Поради многубројните посебности на предметите
од бакар, како и поради нивната широка домашна употреба, тие
останале само спомен за еден одреден временски период, додека
насекаде се појавувале производи од стакло, порцелан, уметнички
обликувана керамика, емајлиран метал.
------------- за секој случај - користете ГРОМОБРАН!!!
|
Постирано од: Tetratka
Датум на внесување: 08.Јануари.2010 во 19:26
------------- за секој случај - користете ГРОМОБРАН!!!
|
Постирано од: Tetratka
Датум на внесување: 08.Јануари.2010 во 19:27
------------- за секој случај - користете ГРОМОБРАН!!!
|
Постирано од: Tetratka
Датум на внесување: 08.Јануари.2010 во 19:29
Народните носии се едно од главните обележја на нашата
култура и традиција. Носиите ја претставуваат инвентивноста и
мајсторството на народните креатори-Македонските жени, кои сами ги
изработувале носиите од суровини кои самите ги произведувале (најчесто
волна, лен, памук, коноп) со помош на традиционални алатки (разбој,
вретена, игли). До почетокот на 20 век, кога народните носии беа се уште во употреба и популарни, на територијата на Македонија постоеја околу 70 различни видови на
богато украсени народни носии. Секој регион во земјата има свои главни
стилски, естетски и функционални обележја по кои се разликува од
другите. Причината за мноштвото различни народни носии, најмногу
женските, пред се лежи во географската изолираност на етничките
региони, како и честите миграции и едничкиот диверзитет на населението. На територијата на Македонија се разликуваат два главни типови на носии: Западно-македонски и Источно-македонски.
Западните се поделени според етнографските региони, Горниот тек на
Вардар, Дабарско-Мијачки и Брсјачки. Источните се поделени на Средниот
тек на Вардар и Шопски регион. Главни карактеристики на македонските народни носии се везот (со раскошни геометриски и цветни шари), апликациите, плетените шари, бордури, срмата и плетенките, како и накитот, главно изработен од метал, монистра и плодови од природата.
------------- за секој случај - користете ГРОМОБРАН!!!
|
Постирано од: Tetratka
Датум на внесување: 08.Јануари.2010 во 19:32
------------- за секој случај - користете ГРОМОБРАН!!!
|
Постирано од: Tetratka
Датум на внесување: 08.Јануари.2010 во 19:35
------------- за секој случај - користете ГРОМОБРАН!!!
|
Постирано од: Tetratka
Датум на внесување: 08.Јануари.2010 во 19:37
Охридско Поле
Дебарско Поле
Пијанец
Преспа
Прилепско
Горна Река
Скопско
------------- за секој случај - користете ГРОМОБРАН!!!
|
Постирано од: Tetratka
Датум на внесување: 08.Јануари.2010 во 19:41
------------- за секој случај - користете ГРОМОБРАН!!!
|
Постирано од: Tetratka
Датум на внесување: 08.Јануари.2010 во 19:43
Постирано од: Tetratka
Датум на внесување: 08.Јануари.2010 во 19:45
------------- за секој случај - користете ГРОМОБРАН!!!
|
Постирано од: Tetratka
Датум на внесување: 08.Јануари.2010 во 19:47
Женски носии от с. Смилево, Битолско http://www.picvalley.net/v.php?p=u/2298/131513510612459895061250208991dFBK5uwiPF0N9LoLunlK.JPG">
------------- за секој случај - користете ГРОМОБРАН!!!
|
Постирано од: Tetratka
Датум на внесување: 08.Јануари.2010 во 19:49
Свадбена женска носија од с.Куфалово, Солунско
------------- за секој случај - користете ГРОМОБРАН!!!
|
Постирано од: Tetratka
Датум на внесување: 08.Јануари.2010 во 19:50
Скопска женска носија http://www.picvalley.net/v.php?p=u/1868/8480592254903453101248857097RJhSLdsbAAbcgxRjhcAb.JPG">
------------- за секој случај - користете ГРОМОБРАН!!!
|
Постирано од: Tetratka
Датум на внесување: 08.Јануари.2010 во 19:50
Селска женска носија од Полог http://www.picvalley.net/v.php?p=u/1791/2138845984794094741248942632kL1Qs1L3hJPjkNX23E1M.JPG">
------------- за секој случај - користете ГРОМОБРАН!!!
|
Постирано од: Tetratka
Датум на внесување: 08.Јануари.2010 во 19:55
Градска женска носија од Гостивар http://www.picvalley.net/v.php?p=u/2325/15157801195345399221249853517BJ9mDKNpdeXFABL8xRJC.JPG">
------------- за секој случај - користете ГРОМОБРАН!!!
|
Постирано од: Tetratka
Датум на внесување: 08.Јануари.2010 во 19:56
Носии од Гостиварско
http://img22.imageshack.us/i/885566983.jpg/">
------------- за секој случај - користете ГРОМОБРАН!!!
|
Постирано од: Tetratka
Датум на внесување: 08.Јануари.2010 во 19:57
Носии од Гостиварско http://img43.imageshack.us/i/1577183168.jpg/">
------------- за секој случај - користете ГРОМОБРАН!!!
|
Постирано од: Tetratka
Датум на внесување: 08.Јануари.2010 во 19:58
Женска носија од с. Смилево, Битолско http://www.picvalley.net/v.php?p=u/1733/66829317914374529141250209072oxesbGjZOLmxUs5aT5A7.JPG">
------------- за секој случај - користете ГРОМОБРАН!!!
|
Постирано од: Tetratka
Датум на внесување: 08.Јануари.2010 во 20:23
http://lazaropolee.blogspot.com/2009/03/lazaropole_12.html - LAZAROPOLE. ЛАЗОРОСКА - МИЈАЧКА НЕВЕСТИНСКА НОСИЈА
http://1.bp.blogspot.com/_c0PGgLNHgQo/SbkP7rYfrsI/AAAAAAAACDU/dYGyqAKf5W4/s1600-h/lazaropole_nevestinska_nosija_1.jpg">
http://1.bp.blogspot.com/_c0PGgLNHgQo/SbkPzVYYPYI/AAAAAAAACDE/kC76Rl8DpnI/s1600-h/lazaropole_nevestinska_nosija_3.jpg"> http://2.bp.blogspot.com/_c0PGgLNHgQo/SbkPvJxmNII/AAAAAAAACC8/pbXWfA_VK3o/s1600-h/lazaropole_nevestinska_nosija_4.jpg"> 1. КОШУЛА, "тонка" со "подвевци" (венчаница). Рокавите цели извезени со "синџати" и "кинат" вез. 2. ПРЕПАШКА, горен појас со "киски" - реси. 3. ПОЈАС, се носит под "препашката". 4. КИВЧЕНА БОВЧА, скутина, на обата краја богато украсена со "ал-киски" по која бовчата го добила името. 5. КЛАШНИК ГУВАЛЕСКИ,
-долна облека од бела клашна. Преднците подплетени со вишна кадифе,
извезени и опточени со срмени гајтани, ширити и бикме. Шарбите се
"лоза", д‘лга по крајот опточени со "алосани"-црвени, "чисти"-вишни и
"м‘рави"-сини гјатани. Над нив се извезени орнаменти "пулавки" кои и
имат 31 на невестинскиот клашник. 6. МИНТАН, долна клашена облека со кадифе, срмен вез "лоза" и сребрени-позлатени копчиња. 7. НАЗОВЦИ, калчини, направени од црвена клашна а стопалата од бела. Наоколу по ивица опточени со "алосани" гајтани и срмено бикме. 8. ЕЛЕК, предниците "свитки"-чова, опточени со срмени кајтани и украсени со сребрени филигрански петлици. 9. ВРЗАНИЦИ, невестински чевли од разнобројна кожа "савтјан" - ишаран со з‘мба. 10. ЧОРАПИ, "алосани" исплетени од в‘лна. 11. ПЛЕТЕНИЦИ, украси за на коса. 12. ПАРТИ, гродник, направен од домашно платно и извезен со орнаментите: "петлиња", "мошаре" и "криваче". 13. СОКАЈ,
горен дел, детал од невестинската носија шо се носит на‘глава под
драпната-крпата. Направен од алова "свита"-чова и платно. Долниот дел
је украсен со срмени ширити и китки. 14. КРС ОД СРЕБРО. 15. ИГЛА, со сребрен накит за на‘глава со 4 синџирчиња поткитени со трепетулки, настреде со позлатени "чапрасчиња". 16. ДРАПНА,
бела платнена крпа за на‘глава. Околу по крајот опточена и извезена со
"чиста оптока" - бишна оптока и коприна. Ја носит саде невестата. 17. ПАНЅИР,
долен дел од сокај, направен од алова свита-чова украсен со срмени
ширити, киски, реси, разнобојна монистра, жапки и стари пари. Специален
невестински детал што се носи на плеќи. 18. КАЛЕМЌАРИ, в‘лнени шамии за на глава и за на појас. 19. НИЗАЛКА, накит за под појас со три реда синџири, долу поткитен - кован со стари сребрени пари. 20. ЧАПРАЗИ - ПАФТИ. 21. ШАМИЈА СВИЛЕНА СО КИСКИ, украс за под појас.
------------- за секој случај - користете ГРОМОБРАН!!!
|
Постирано од: Tetratka
Датум на внесување: 08.Јануари.2010 во 20:24
------------- за секој случај - користете ГРОМОБРАН!!!
|
Постирано од: Tetratka
Датум на внесување: 08.Јануари.2010 во 20:24
Nevestinska
mija~ka nosija
selo Gali~nik Debarsko
Mija~kata narodna
nosija e zastapena ne
samo vo mija~kata etni~ka celost, tuku taa
e rasprostraneta i nadvor od nea vo drugi
etni~ki predeli i gi opfa}a ovie naselbi:
Smilevo - Bitolsko, Papradi{te i Ope{e -
Vele{ko, Exlovec - Ki~evsko i Kru{evo.
Glavna odlika na ovaa nosija
e osobeno
bogatiot alov i "kinat" - a`uriran vez, koj
glavno e zastapen na `enskata nosija, i toa
prete`no raspredelen na rakavite i prednicite
- "partite" od ko{ulata. Pokraj toa u{te se
odlikuva so izobilstvo na resi rasporedeni
re~isi niz celata nosija, kako i so metalen
nakit, koi na ovaa obleka i pridavaat
dostoinstven i gospodstven izgled. Kako {to
veli \or|i Traj~ev vo knigata za Mijacite:
"Nosijata na Mijacite uka`uva za nivnoto
boljarsko (carsko) poteklo". Osobeno so takvi
bogati ukrasi na vez, nakit i drugo se
odlikuva nevestinskata nosija.
------------- за секој случај - користете ГРОМОБРАН!!!
|
Постирано од: Tetratka
Датум на внесување: 08.Јануари.2010 во 20:27
ЛАЗОРОСКА - МИЈАЧКА МАШКА НАРОДНА НОСИЈА ----------------------------------------------------------------------- "Зетовска носија", делови: 1. КЕЧЕ - КЕПЕ; Капа од црн сатен. 2. "ЗОБАНЧЕ ЗЕТОВСКО"; Од црна клашна со ќулавка-голема јака, која во дожливи услови се носи преку глава. 3. "МИНТАН ЗЕТОВСКИ";
Од "свита" - чова, потплетена со бело платно. По рабовите опточена со
жолти и трвени "туѓели". Предниците и ракавите украсени со коскени
"петлици" - копчиња. 4. БЕЧВИ;
Од бела клашна, опточени по рабовите со црни гајтани, како и околу
џебовите и цеповите. се опачуваат околу колковите, терзиска изработка. 5. ЧОРАПИ; Спелетени од црна волна. 6. ОПИНЦИ "СЕЈМЕНСКИ"; Направени од говедска кожа.
------------- за секој случај - користете ГРОМОБРАН!!!
|
Постирано од: Tetratka
Датум на внесување: 08.Јануари.2010 во 20:28
делови: 1. "ТУНОФЕС"; Црвена капа со долга "киска" од модра свила. 2. "ДОЛАМА";
Специјална долга долна облека до под колена од бела клашна со долги
ракави, широка и "надулчена" со повеќе "клиње". Од страните на
колковите има џебови, а долу цепови. Рабовите сите опточени со зелена
оптока. Предниците и ракавите украсени со црни гајтани и бикме.
Орнаменти: на лактите од ракавите "колчаци" со "пилајки" на предниците
"петлиња" и "криваче". 3. ПОЈАС; Ткаен од "чиста преѓа"-вишна преѓа, проширен со бело на прави шарки. пои краиштата украсен со сукани рески. 4. ЌУСТЕН; Сребрен накит за на гради. 5. ЦИГАРЛАК; Од сребро украсен со килибар. 6. КУТИЈА; За тутун или бурмут, од сребро, украсена со "сават".
------------- за секој случај - користете ГРОМОБРАН!!!
|
Постирано од: Tetratka
Датум на внесување: 08.Јануари.2010 во 20:28
Мијачката
народна носија е застапена не само во мијачката етничка целост, туку
таа е распространета и надвор од неа во други етнички предели и ги
опфаќа овие населби: Смилево (Битолско), Папрадиште и Ореше (Велешко),
Ехловец (Кичевско) и Крушево.Главна одлика на оваа носија е особено
богатиот алов и "кинат" - ажуриран вез, кој главно е застапен на
женската носија, и тоа претежно распореден на ракавите и предниците -
"партите" од кошулата. Покрај тоа, уште се одликува со изобилство на
реси распоредени речиси низ целата носија, како и со метален накит, кои
на оваа облека & придаваат достоинствен и господарствен изглед.
Носијата на Мијаците укажува за нивното болјарско (царско) потекло.
Особено со такви богати украси на вез, накит и друго, се одликува
невестинската носија. Белите клашнени облеки, украсени со црни гајтани,
се главни одлики на машката мијачка носија. Ова е условено од
климатските и стопанските услови во кои тие живееле (живеат) како
сточари во планинските предели на планината Бистра, Стогово, Крчин и
Кораб.
------------- за секој случај - користете ГРОМОБРАН!!!
|
Постирано од: Tetratka
Датум на внесување: 08.Јануари.2010 во 21:29
http://lazaropolee.blogspot.com/2008/05/blog-post_16.html - LAZAROPOLE VO MINATOTO. NARODNA NOSIJA. MIJACKO NARECJE
*MIJACIJA* REKANSKIOT PREDEL I MALA REKA
Recnata
dolina vo zapadna Makedonija, koja so nejzinata severna strana se
granici so Sar Planina, na zapad so planinata Korab, Desat i Krcin, od
istok so Bistra i Stogovo, a na jug so Debarskata kotlina, se vika
REKA. Niz ovaa dolina tece rekata Radika desna pritoka na Crn Drim.
Rekata Radika nastanuva od dve reki: Gorna ili Golema Reka i Mala Reka.
Gorna Reka-Golema izvira od Koerab Planina, a Mala Reka od ogranocite
na Bistra, vo blizinata na seloto Tresonce. Nekoi uceni smetaat deka
izvorot na Mala Reka nemoze da bide samo izvorot vo blizinata na T http://4.bp.blogspot.com/_c0PGgLNHgQo/SSWIK9vNmII/AAAAAAAABJM/oFKFys0ClYg/s1600-h/TERITORIJA+NASELENA+OD+MIJACI.JPG"> resonce
tuku deka taa se formira od Tresonecka Reka i od Garska Reka (izvira od
Stogovo vo blizina na selo Gari) koi vo svoite korita nizvodno se do
nivnoto zdruzuvanje prifakjaat i drugi pomali reki, koi zaedno ja
formiraat Mala Reka se do nejzinoto vlevanje vo reka Radika, vo
blizinata na Boskov Most. Naselbite
vo ova podracje R E K A, - slobodno mozeme da go nareceme MIJACIJA, i
so toa slobodno da se otrgneme od dosegasnata nasa kratkovidnost (ces
na poedinci) na imenuvanje samo na naselbite i naselenieto od Mala Reka
so imeto Mijacija (vo nekoja literatura Mala Reka se imenuva kako "cista mijacka sredina"-zasto?!;
kako toa drugite delovi od Reka se pretvorile vo NECISTI?!) i MIJACI;
nadolu vo tekstot (vo sekoj tekst) koga ke staneuva zbor za podracjeto
Reka jas voedno ke mislam na Mijacija/ta (a ne samo na Mala Reka), a
ako stanuva zbor za Mijacija/ta toa znaci deka zboruvam za Reka (a ne
samo za Mala Reka), i za kraj ako pisuvam za Mijaci jas mislam za
Rekanci i obratno, odnosno za seto naselenie od toj kraj bidejkjki ako
na nekogo mu e bitna verata taa za mene i za drugi (drugi mislam na tie
sto pogore za niv upotrebiv ces na isklucoci-moi
istomislenici) prestavuva privatna samosvest i custvo koe nikako ne
smee da vlijae i da ja zamati nasata makedonska krv - se delat na
nekolku sostavni celini koi pripagjaat na predelot Reka, da ve pojasnam
za kraj povtorno, se delat na nekolku sostavni celini koi go formiraat
edinstvenoto celo a toa e Mijacija/ta odnosno Reka: 1. Gorna Reka, koja se prostira po gorniot teka na Radika; 2. Dolna Reka, po sredniot tek na Radika; 3. Golema Reka, od ustieto na rekata Mala Reka vo Radika do ustirto na Radika vo Crn Drim (Debarsko Ezero); 4. MALA REKA, PO TEKOT I SLIVOT NA ISTOIMENATA REKA, OD KADE I OVOJ DEL OD REKA GO DOBIL SEGASNOTO IME M A L A R E K A. Mala
Reka, kako leva pritoka na Radika, izvira vo blizina na spomenatoto
selo Tresonce (vidi pogore za polemikata okolu izvorot na Mala Reka),
gi pribira vo svoeto korito Selecka, Rosocka, Lozorovska, Garska i
nekoi pomali rekicki, kako sto se Osojskata i Susickata. Vo
malorekanskio del od Reka se naogjaat slednive sela: LAZAROPOLE
(Glavno Selo), Galicnik (Golemo Selo) ; (prv pat se spomenuva vo XIV
vek, isto taka vazi za staro selo), Tresonce (Staro Selo) ; (najtaro
spomenuvanje na Tresonce vo Tahir defter No 4 od 1474/76g. derven
selo), Gari, Osoj, Mogorce (edinstveno selo od malorekanskiot predel so
postojani ziteli a voedno i najbrojno vo ovoj del od Reka), Rosoki,
Selce i Susica (prvoto selo od malorekanskiot del od Reka sto uste vo
1953 godina bese zafateno od "fenomenot selo grad" i sosema napusteno
od negovite ziteli. Susica zaedno so Tresonce e najstaroto selo za koe
sto srekjavame pisani dokumenti od malorekanskiot del na Reka-za Susica
srekjavame podatok vo Timar-defter No 508 koj datira od vtorata
polovina na XV vek-selo derven so 9 kukji). Osven ovie sela, vo
podalecnoto minato, postoele i drugi sela koi denes ne postojat vo Mala
Reka: Glavino Selo, Lopusnik i Staro Selo.
LAZAROPOLE, GLAVINO SELO I LOPUSNIK, NO I EDNI PODZABORAVENI ARHEOLOSKI NAODI - JAORSKA VODA Lazaropole
vo minatoto (pobliskoto minato se do 60 godini od XX vek) prestavuvase
vtoro po golemina malorekansko selo. Se naogja na 5 casa od Debar (bez
avtomobil se razbira na konj) i na nadmorska visocina od 1350 m..
Seloto Lazaropole vo najstarite dokumenti kade sto za prvpat srekjavame
pisani informacii za selata od malorekanskiot del na Reka ne go
srekjavame. Vo najstarite dokumenti gi srekjavame selata Tresonce,
Susica i Galicnik, no nivnata lokacija ne bila kao denesnata. Taka za
seloto Tresonce utvrdena e prvicnata lokacija i se znae deka se
naogjalo vo podnozjeto na vrvot Brzovec, na eden cas od Lazaropole.
Seloto Galicnik se veruva deka nastanalo od nekogasnoto Staro Selo koe
sto se naogjalo pomegju denesnite sela Susica I Galicnik. Istoto
stojaliste se upotrebuva i za Susica i se smeta deka i toa selo
nastanalo od nekogasnata naselba Staro Selo. Naselbata Staro Selo,
spored tradicijata, se veruva deka bilo golemo selo, no za negova
nesrekja se naogjalo na patot koj minuval preku Bistra i gi povrzuvl
Debar i Gostivar. Poradi zulumite seloto se raselilo. Vidovme deka
Lazaropole vo ovie dokumenti, pred se turski popisni defteri, ne go
srekjavame i poradi toa nekoi uceni zaklucile deka Lazaropole, od
pogore spomenative sela, e pomlado selo. No vidovme deka ovie sela ja
menuvale svojata lokacija niz vremeto i samo zatoa sto tie se
spomenuvaat vo znacajnite turski popisni tefteri se zakiteni so nazivot
STARI, nebare si mislis stanuva zbor, ako ne e toa sela, za
eden vodac-drzavnik od edna bivsa nasa zaednicka ni drzava, (mukles go
nemat onea druze). No iako lazaropole navistina ne go srekjavame vo
drustvo na gore spomenative sela realnosta e poinakva. Ke vidime podolu http://1.bp.blogspot.com/_c0PGgLNHgQo/SSWJVX7wJnI/AAAAAAAABJU/S9vUUpW8IUQ/s1600-h/LAZAROPOLE+1861-62g..jpg">
vo tekstot deka osnovata na Lazaropole e poinakva. Ke vidime deka
Lazaropole ima edna lokacija a toa e Glavino Selo i Lopusnik. Glavino
selo ako se gleda dalecinski od Lazaropole e odaleceno... sami
izgradete mislenje, mislam deka ne e mnogu nitu pak malku vremenskata
odalecenost kava sto ja imale Staro Selo od Susica i Galicnik ili pak
lokacijata na Tresonce pod Brzovec. Ke recete ugornina e od Glavino do
Lazaropole. Vo pravo ste. No ima eden fakt koj sto na pocituvaniot d-r.
Gligor Todorovski (negovata kniga mnogu mi pomogna) iako go imal pred
oci vo negovata studija "Malorekanskiot predel" (Skpje 1970g.) iako go
spomenuva no samo povrsno izgleda deka nenamerno ne mu dal pogolemo
znacenje. Na strana 15 od knigata pisuva "... seloto Lazaropole za razlika od pogore spomenative sela, e pomlado selo.".
Kako toa pomlado selo, a potoa vo knigata na strana 22 i 23 pisuva
odnosno se sluzi so dokumentirani arheoloski fakti koi davaat rezultat
citiram: "D-r Blaga Aleksova, proucuvajki gi ovie naodi, dojde do zaklucok... datiraat od IX-XII vek..."
(str.23). Za naodite sega zasega tolku, podolu poopsirno za da mozete
sami da dojdete do zaklucok. Ako e precka takanareceniot KONTINUITET
(na kogo mora da se povikame) na ziveenje, na naselenieto vo blizina na
denesnata lokacija na Lazaropole mislam deka e mnogu grubo da se zeme
kako opravduvanje deka taa precka e nepremosliva. Jasno e deka denesno
Lazaropole svojot kntinuitet go vlece od Glavino Selo, no nejasno mi e
zasto dosega sme go stavale nastrana faktot za grobovite od Jaorska
(Javorska) Voda koi se datirani vo periodot od negde najrano IX vek i
najdocna XII vek. I za kraj (sakam da se navrakjam na nesto sto sum go
kazal iako za toa ne sum ni zavrsil - prostete) vo samata blizina na
Lazaropole se pronajdeni edinstvenite arheoloski ostatoci na
"teritorija" od Mala Reka i tie ostatoci, tie fakti govorat deka
Lazaropole mozebi e pomlado selo od selata spomenati vo
turskite popisni defteri no e mnogu POSTSTARO bidejki negoviot atar go
gazele lugje, eve da ne preteruvam nega bidat 200 do 300 godini pred da
se pojavat defterite. Ova neznaci deka toa se odnesuva samo na
Lazaropole, deka samo vo Lazaropole se pronajdeni arheoloski ostatoci i
tolku-kraj, (pronajdeni se po greska, nenamerno - od lozjeto ke da e) i
deka na nitu edno drugo mesto vo Reka i Mala Reka nema takvi nesta.
Naprotiv. Ako i zemjata kako i knigite stari kazuvaat za nas, za nasite
koreni tolku podobro za site onie koi se rodile vo tie kraista na
Makedonia i za site o http://2.bp.blogspot.com/_c0PGgLNHgQo/SUY5TMstgHI/AAAAAAAABQU/8tXpTA8A2Bc/s1600-h/Lazaropole+stara+fotografija.jpg"> nie
koi se rodeni-za site nas koi sme rodeni po nasata Makedonija, no ne
tamu vo Reka rodeni, ubavo ke bide za site no najubavo za nasata
idnina, za nas. Zamislet duri vo 1952 godina i toa po greska od Skopje
go fatila patot edna arheoloska ekipa da vidi sto toa na Lazorovci im
se poprecilo vo motikite. Ej, uste od 1952 godina nikoj, ama bas niko
ne se zaprasa, eve neka e pak po grekska, abre da vidite vo ona
defterine na primer pisit za nekoe si Glavino Selo, za nekoe si Staro
Selo, pa tak po greska da im rece na kopacine ama na vistinskine
kopaci-ne onie divine-arheolozi pojdete bre do Glavino, do Staro Selo
videte sto se slucuvalo pred da se pojavat onie koi gi pisele
defterine. Odete, po greska taka, videte ima li tamu nesto, zivele li
lugje tamu od koga se grobovite, ako ziveele lugje treba i da
zakopuvale, pa kazete koi se tie lugje, kavi se, sto rabotale, od koga
se tamu i .... Mozebi ke se stavi kraj na onaa kvazi dramaturgija koja
sto ja pravi istorijata edna obicna tragedija bez uvoden i zavrsen del,
mozebi ke zavrsat pretpostavkite deka tie edni MILJACI, pazete MILJACI
ne Mijaci, toa edno pleme Miljaci-slavjansko pleme koe se naselilo dolu
na Pelopenez poradi splet na istoriski okolnosti od Peloponez (kade sto
od VII vek se naselile) zapocnale da se razdvizuvaat kon Makedonija
odnosno kon denesna Reka. I pretpostavuvate koi se tie Miljaci sega, a.
Dobro imate um vo toa crpkite, dobro e. Da ne gi cepkame Miljacite, da
gi ostavime tamu kade sto zasednale, zosto ednostavno (no za nas
slatko) zasednale na Peloponez. Zasednalo toa pleme slavjansko Miljaci
zaedno so edno drugo pleme slavjansko Ezeriti, vo srceto na togasnata
Morea, vo srceto na h/elinskat zemja. Da gi ostavime tamu ni
trebaat da dokazat-imaat dokazano-deka nemaat nisto so nas ovde vo
Makedonija (sosila si gi prisvojuvame-ne sme nie delo od niv ili tie
del od nas), da gi ostavime tie se del od eden nov narod, narod koj se
formiral so mesavina pomegju niv i staroto naselenie vo
Morea-Peloponez. Da ne se razvrzuvame povekje, dosta e za ova. Da prodolzime so ona sto nas ni e tema. Lazaropole
za prv pat vo istoriskite izvori se spomenuva vo vtorata polovina od XV
vek i toa vo Kodikata na manastirot vo selo Slepce. Podatoci za seloto
srekjavame i vo popisnite turski defteri od XV do XVI vek, kade sto
pisuva: Lazaropole, derven, hristijansko selo istocno od Debar, vo
nahijata Reka. Vo 1536-1539 godina imalo 84 semejstva i 16 nezeneti; vo
1583 godina 60 semejstva i 44 nezeneti. Podocna se zabelezuva i vo XVII vek.Vo 1952 godina, vo mesnosta narecena Javorska Voda, zapadno od Lazaropole, se
otkopani okolu 60 grobovi koi bile ogradeni i pokrieni so kamenja.
Samata mesnost, kade sto se otkopani ovie grobovi, se naogja vo
podnozjeto na Bistra i dominira vo ovoj kraj. Otkopanite grobovi vo
1952 godina prestavuvaat edinstveni arheoloski ukazuvanja deka vo ovie
visoki planinski kraevi treba da se baraat ostatoci od dalecnoto
minato. Iznajdenite grobovi se od halstetskiot period kako i od
slovenskiot period. D-r Blaga Aleksova, proucuvajki gi ovie naodi dojde
do zaklucok deka tie se slicni so najdenite grobovi vo Demir Kapija.
Ova ukazuva, spored Aleksova, deka i grobovite od Lazaropole moze da se
datiraat od IX - XII vek, zemajkji gi vpredvid samite gobovi,
keramikata pronajdena vo niv deka na ova mesto postoela slovenska
naselba, vo cija sto blizina se naogjala i samata naselba. Za
postanokot na seloto Lazaropole vo malorekanskiot predel, a posebno vo
Lazaropole, postoi edno predeanie koe govori, deka seloto Lazaropole
nastanalo od opustosenite sela Glavino Selo i Lopusnin. Ova predanie se
potvrduva (ako mozeme taka da receme-bidejkji e predanie ne e nesto
opiplivo na koe vo celost mozeme da mu veruvame), ne nasocuva kon edna
pestera koja se vika Kalina Dupka. Taa pestera, koja se naogja
severozapadno od selkoto Lazaropole, odnosno vo samata blizina na
nekogasnoto selo Glavino Selo, pod Sokolica, ne vodi vo predanieto,
otrivajki ja ludata devojka Kalina od Glavino Selo, koja ja izgovorila
sudbonosnata recenica "Site Turci pominae Kalina moma ne ja vidoe",
recenica sudbonosna koja ako ne bi bila izgovorena ne bi postoelo dene
ona za koe sto pisuvame. Dali treba vinata da i ja prepisuvame na
Kalina za gibelot na skoro celoto naselenie od Glavino Selo za toa
prasanje ke zboruvame vo delot koj e namenet za celata legenda, za
celoto predanie. Sto se odnesuva pak do seloto Lopusnik za nego imame
po opiplivi informacii. Seloto Lopusnik se naogjalo na patot za Kicevo.
Od nego denes ostanalo samo imeto na edna mesnost vo Jama, kade
verojatno i postoelo, kako i spomenot na Lopusnik od nasata ponova
istorija povrzan so likot na Kosta Solev Racin. Za seloto Lopusnik se
zabelezuva deka se naogjalo istocno od denesnoto lazaropole kako
dervencisko selo i bilo sostaven del na timarot na eden od clenovite na
vojnickata tvrdina Kocacik vo Gorna Zupa, Debarsko. Kako posledica na
sekojdnevnite napadi od strana na turskata vojska, koja minuvala po
patot Kicevo-Debar, seloto Lopusnik, sto se naogjalo vo blizina na
patot, cesto pati bilo goreno i na krajot sosema opustoseno. Pokraj
ovoj podatok, kako i za Glavino Selo taka i za seloto Lopusnik
naiduvame na edno predanie, koe zboruva deka vo seloto cesto pati
navleguvala turska vojska macejki gi lugjeto i barajkji vo seloto
ajduti. Ne mozejkjki da gi trpat tie maki, selanite resile da go
napustat seloto. Ovie sela postoele i podatoci za niv naogjame vo
pogore spomenatite turski popisni defteri, taka za seloto Glavino Selo
go srekjavame sledniov podatok: Glavino Selo, isceznato
hristijansko selo istocno od Debar, vo nahijata Reka. Vo 1467 godina
seloto bilo pusto (nenaseleno). NE SE JAVUVA VO PODOCNEZNITE POPISI; za seloto Lopusnik go srekjavame sledniov podatok vo turskite popisni defteri: Lopisnik,
derven, isceznato hristijansko selo zapadno od Kicevo, vo Kicevskata
nahija. Vo 1467-1468 godina imalo 18 semejstva i 2 nezeneti; vo 1519
godina 51 semejstvo, 1 nezenet i 1 vdovec; vo 1528-1529 godina 15
semejstva, 3 nezeneti i 2 vdovci; 1544-1545 godina 33 semejstva i 2
nezeneti; vo 1568-1569 godina 28 semejstva i 12 nezeneti, NE SE JAVUVA
VO PODOCNEZNITE POPISI. Za
da go zavrsam ovoj uvoden del, kako za kraj smetam deka treba da gi
prikazam i statistickite podatoci za Lazaropole koi datiraat od XIX i
XX vek. Ovde Lazaropole e prikazano zaedno so drugite malorekanski sela
no nivnite statisticki podatoci nema da bidat prikazani. Lazaropole od
statisticka gledna tocka spored vkupniot brojot na
dimakjinstvata-semejstvata-kukjite-naselenieto sekogas e na vtoro mesto
po svojata golemina. 1.
Edno od prvite spomenuvanja za brojnata polozba na malorekanskite sela
e od nasiot prerodbenik i opstestvenik Jordan Xaci Konstantinov-Cinot.
Od podatocite dadeni od Cinot se gleda deka malorekanskite sela vekje
vo polovinata na XIX vek bile prilicno golemi, taka: Galicnik broelo
500 kukji, LAZAROPOLE 250, Tresonce 120, Gari 85, Rosoki 65, Selce 50,
Osoj 35 i Susica 25. 2.
Stefan Verkovic vo svojata statistika od 1889 godina belezi deka
vkupniot broj na domovi vo Lazaropole iznesuva 200, vkupniot broj na
semejstvata e 286, brojot na maskoto naselenie iznesuva 645 a na
zenskoto 633. 3. Vo edno selmane-godisnik na Bitolskiot vilaet od 1894 godina (napomena turskata statistika predimno go zabelezuva brojot na kukjite), vo koj spagja i malorekanskiot predel, za Lazaropole ni e prestavena edna informacija deka seloto bori vkupno 249 kukji. 4. Statistikata na Vasil K^ncov od 1900 godina ni ja dava informacijata deka Lazaropole broi vkupno 2640 ziteli. 5.
Tocni podatoci za brojnata sostojba na malorekanskite sela postojat od
1915/16 godina. Ovie izvori se srpski i bugarski popisni statistiki.
Spored srpskite izvori se gleda deka Lazaropole vo 1915 godina broelo
vkupno 2287 ziteli. Spored bugarskite izvori od 1916 godina Lazaropole
broelo vkupno 398 kukji i 2330 ziteli. 6.
I za kraj ke gi prestavam statistickite podatoci za brojot na
naselenieto i domakjinstvata vo Lazaropole izraboteni od 1948, 1953,
1961, 1971 i 1981 godina od strana na Repiblika Makedonija. - 1948 godina: naselenie-ziteli 792; domakinstva 168; - 1953 godina: naselenie-ziteli 962; domakinstva 200; - 1961 godina: naselenie-ziteli 720; domakinstva 190; - 1971 godina: naselenie-ziteli 180; domakinstva 46; - 1981 godina: naselenie-ziteli 9; domakinstva 5; Vo
narednite popisi-statisticki podatoci-pokraj imeto na Lazaropole stoi
brojot 0 (ili 1 do 2). Lazaropole denes e nenaselono, PUSTO, ili
ednostavno zivee sezonski vo proletnite i letnite meseci no i
vikendaski. Zamislete, da ne vi se veruva. Literatura: -"Makedonija kato prirodno i stopansko cjalo", Sofija, 1945, str.173. -Belic A., Galicki dijalekat, Srpski dialektoloski zbornik, SKA, knj. VII, Beograd-Sremski Karlovac, 1935g.,str. 77. -Stanojevic
St., Narodna enciklopedija srpsko-hrvatska-slovenacka, II knj., Zagreb
*pojam Mijaci*, str.754 ; Grigorov M., Govrt na malorekancit (mijacite)
vv Debrsko, Sofija, 1907g., str. 203. -Aleksova Blaga, Arheoloski naodi kaj selo Lazaropole kaj Debar, sp. "Razgledi", god. II, serija III. br.1, 1959, str.84. -D-r. Gligor Todorovski, "Malorekankiot predel", INI, Skopje 1970g., str.22-23. -A. Stojanovski i D. Gjeorgiev, "Naselbi i naselenie vo Makedonija - XV i XVI vek", INI, Skopje 2001g, str. 125.
НАРОДНА НОСИЈА Мијачката
народна носија е застапена не само во мијачката етничка целост, туку
таа е распространета и надвор од неа во други етнички предели и ги
опфаќа овие населби: Смилево (Битолско), Папрадиште и Ореше (Велешко),
Ехловец (Киче http://3.bp.blogspot.com/_c0PGgLNHgQo/SSstHkjXGsI/AAAAAAAABLs/Z5OGgi5y-wM/s1600-h/mijacka+niosija.jpg"> вско) и Крушево. Главна
одлика на оваа носија е особено богатиот алов и "кинат" - ажуриран вез,
кој главно е застапен на женската носија, и тоа претежно распореден на
ракавите и предниците - "партите" од кошулата. Покрај тоа, уште се
одликува со изобилство на реси распоредени речиси низ целата носија,
како и со метален накит, кои на оваа облека & придаваат
достоинствен и господарствен изглед. Носијата на Мијаците укажува за
нивното болјарско (царско) потекло. Особено со такви богати украси на
вез, накит и друго, се одликува невестинската носија. Белите клашнени
облеки, украсени со црни гајтани, се главни одлики на машката мијачка
носија. Ова е условено од климатските и стопанските услови во кои тие
живееле (живеат) како сточари во планинските предели на планината
Бистра, Стогово, Крчин и Кораб. Мијачката женска народна носија изобилува со голем број детали:
1.
Минтан - долна облека од клашна, украсен на предниците и ракавите со
кадифе, згора извезен со срмено "букме" и гајтани. Вез - "лоза" се
закопчува со сребрени филигрански петлици. 2. Кошула "тнока" - од
домашно дебело платно, целосно извезени ракави. Го добила името по
главниот орнамент застапен на ракавите и кошулата. 3. Елек - од домашно платно, предниците потплатени со "свита" - чова и згора украсени со срмени гајтани и позлатени петлици. 4. "Клашненик http://bp0.blogger.com/_c0PGgLNHgQo/SHEPtN0Ne7I/AAAAAAAAAmk/16YMNZ9vFv4/s1600-h/zenska.jpg">
гувеалски" - горна облека, од домашна бела клашна. Предниците -
"свитките" богато извезени со срмени и "алосани" гајтани, "букме" и
позлатени "петлици". Долу клашеникот е украсен со гајтани и бикме.
Наместо ракави има "паткавици" - "рокави" (украсни парчиња што се
спуштаат низ плеќите). 5. Појас - ткаен четворно од "чиста" црвена волна. По краиштата богато украсен со "киски" - реси. 6."Препашка" - појас, лито ткаена од алова преѓа со прави шарки, по краиштата украсена со "китови" - реси и "поплети". 7. "Ризинче" - свилено шамивче, индустриски производ. 8. "Фута стамболска" - скутина, цариградска копринена, украсена со "колца". 9. Шамија - свилена со "киски" - реси, индустриски производ. 10. "Чапрази" - со "трепетушки" - пафти со срмен колан. 11. "Низалка" - накит за потпојас, со три реда синџири поткитени со сребрени пари, кувенџиска обработка. 12. Ѓердан поткитен со "дубли" - златни пари. 13. Чорапи "гувеалски" - плетени од волна, ишарани со шарбите "петнаесет игли" и "девет игли". 14. "Врзаници" - невестински чевли, направени од жолта и црвена кожа "сафтијан", ишарани со "з'мба". 15. "Калемќар" - волнена шамија за на глава, индустриски производ. 16. "Игла" од сребро - накит за на глава со четири реда синџири, а на средина со чапрасчиња, кувенџиска изработка. 17. Ушници со трепетулки - накит за над уши. 18. "Плетеници" - украс за на коса, направени од волнени "алосани киски" - рески, украсени со плетеници и "жапки". http://bp2.blogger.com/_c0PGgLNHgQo/SHEPQUBG6-I/AAAAAAAAAmc/yeK6oxw8eaU/s1600-h/nosija.jpg"> 19. "Сокај" - украс за на глава, направена од алова "свита" - чова и платно. Долниот дел украсен со срмени ширити и китки.
Мијачката машка народна носија:
1. Кошула - од тенко домашно памучно платно. 2.
"Жамадан" - минтан од "свита" - чова, со капаци околу рабовите опточени
со машински "тегели" од жолт и црвен конец од макара. Предниците и
ракавите украсени со купечки "петлици" - копчиња. 3. "Бечви" - од
бела клашна насекаде по рабовите украсени со црни гајтани, од страните
имаат по два "жеба" - џеба, а напред кај "кутелецот" има два цепа за
полесно облекување на бечвите. 4. Појас - исткаен од "чиста" - вишна волна, четворна ткаенина со прави шарки. 5.
"Зобанче зетовско" - од темна или црна клашна. Горна облека долга до
појас со "ќулавка" - широка јака која се употребува како засолница од
лошо време, дожд, ветер и друго и куси "рокави" - ракави, терзиска
изработка. 6. "Кече" - капа од црн сатен, украсено со "машински тегели", занаетчиска изработка. 7. "Чипили" - чевли од црна кожа. Чевларска изработка. 8. Чорапи - "ластиклии", плетени од црна волна. Во
овој дел користени со материјали од публикацијата "Македонски народни
носии", во издание на Етнолошки музеј на Македонија, од 1963 година.
------------- за секој случај - користете ГРОМОБРАН!!!
|
Постирано од: Tetratka
Датум на внесување: 08.Јануари.2010 во 21:36
------------- за секој случај - користете ГРОМОБРАН!!!
|
Постирано од: Tetratka
Датум на внесување: 08.Јануари.2010 во 21:37
За струшкото грнчарство http://www.org.mk/struga-heritage/gallery.asp-lang=mac&izdanie=01&avtor=1030&mediaid=1498.htm"> На
струшките етнички простори до неодамна егзистирале две техники, односно
два начини на изработка на земјени садови, и тоа: садови работени
рачно, без колце - "черепни" (црепни) - масивни земјени садови од
непечена земја, за печење леб и за подготвување на други посни јадења
под "сач" - (вршник), на отворено огниште. Нив ги изработувале жените
за сопствена употреба, а понекогаш и за продавање http://www.org.mk/struga-heritage/tekst.asp-lang=mac&tekst=38&str=2.htm#fus1 - 1 . Во науката тие се познати како "женска керамика" http://www.org.mk/struga-heritage/tekst.asp-lang=mac&tekst=38&str=2.htm#fus2 - 2 .
Другиот вид керамика, што е во сферата на нашиот интерес во рамките на
оваа тема, е "занаетчиската керамика", што е работена на ножно г http://www.org.mk/struga-heritage/gallery.asp-lang=mac&izdanie=01&avtor=1030&mediaid=1499.htm"> рнчарско колце и егзистира како занаетчиски производ на струшките мајстори грнчари - "стомнари". Литературните податоци http://www.org.mk/struga-heritage/tekst.asp-lang=mac&tekst=38&str=2.htm#fus3 - 3
со кои рашолагаме укажуваат дека струшките грнчари со своите производи,
за кои се мисли дека по својот квалитет, трајност и убавина не
заостануваат многу зад велешките и ресенските, го снабдувале градот
Струга и околијата, Дебарскиот http://www.org.mk/struga-heritage/tekst.asp-lang=mac&tekst=38&str=2.htm#fus4 - 4
и Охридскиот регион, Корча и Елбасан, како и други места надвор од
македонските етнички простори. Меѓу познатите грнчарски фамилии, кои
имале долга традиција во изработка на земјени садови и за кои
грнчарскиот занает е семејна традиција, се Миладиновци и Голабовци.
Според податоците од М. Савиќ http://www.org.mk/struga-heritage/tekst.asp-lang=mac&tekst=38&str=2.htm#fus5 - 5 и д-р Павле Митрески http://www.org.mk/struga-heritage/tekst.asp-lang=mac&tekst=38&str=2.htm#fus6 - 6 Миладиновци го напуштиле занаетот, а само Голабовци, од почетокот на 20 век до денешни денови, се занимавале со грнчарство http://www.org.mk/struga-heritage/tekst.asp-lang=mac&tekst=38&str=2.htm#fus7 - 7 .
Во тој контекст истиот автор дава уште еден податок од 1923, каде што
се наведени имињата на грнчарите од оваа фамилија, кои имале свои http://www.org.mk/struga-heritage/gallery.asp-lang=mac&izdanie=01&avtor=1030&mediaid=1500.htm"> регистрирани
работилници: Ристо, Јован, Илија, Ламбе, Наум, Разме и Јован Голабоски.
Оваа бројка се до 1941 година останала непроменета. По Втората светска
војна занаетот е во опаѓање од познатите причини - воведувањето
индустриски садови во современо уредените домови, така што до 1964
година во Струга работеле само 4 грнчари "стомнари",чија старост се
движела од 62-72 години http://www.org.mk/struga-heritage/tekst.asp-lang=mac&tekst=38&str=2.htm#fus8 - 8 . Денес во Струга овој занает е сосема напуштен. Освен овие стари грнчарски фамилии, во Струга работеле и грнчари од фамилиите Милевци и Аџиевци http://www.org.mk/struga-heritage/tekst.asp-lang=mac&tekst=38&str=2.htm#fus9 - 9 . Од работилниците на струшките грнчари излегувале разновидни грнчарски изработки, http://www.org.mk/struga-heritage/gallery.asp-lang=mac&izdanie=01&avtor=1030&mediaid=1501.htm"> чиј
асортиман се движел во рамките на уталитарната керамика, и тоа: садови
за приготвување, чување и изнесување храна на трпеза, садови за
течности - вода, вино и ракија, садови со култен карактер, занаетчиска
керамика, детски играчки и предмети за лична и друга употреба.
Керамиката со чисто декоративен карактер скоро и не е застапена.
Особено значајни за струшката и македонската керамика е постарата
струшка керамика, чии садови, покрај извонредната изработка, убавите
форми и декорација, во поголем број се датирани и со натпис "Струга", и
често со имиња: на мајсторот или "Долни Дебар", дополнети со име за
кого е таа изработена и сл. Меѓутоа, ние нема да се ограничиме само со
оваа керамика и на периодот во кој таа е настаната, односно времето на
кое таа му припаѓа и чиј белег го носи, од причина што грнчарскиот
занает во Струга егзистирал, како што веќе кажавме во предходниот дел,
и понатаму, односно надвор од оваа временска рамка. Од тие причини
поновата керамика, сметајќи ја како континуитет на керамиката од постар
датум, ќе ја разгледуваме од овој аспект. _________________________________________ http://www.org.mk/struga-heritage/tekst.asp-lang=mac&tekst=38&str=2.htm#top1 - 1 .
"Черепни" правеле жените во с. Ташморуништа, Делогожди и Мислодежда -
информатор Тасе Тасески, роден 1923 г. Според информаторот Илија
Трцоски од с. Долна Белица, роден 1928 г., во ова село "черепни" за
продавање носеле Македонци муслимани од селата Октиси и Лабуништа.
"Черепни" правеле и во с. Јабланица, а нај http://www.org.mk/struga-heritage/gallery.asp-lang=mac&izdanie=01&avtor=1030&mediaid=1513.htm"> добри
"черепнарки" биле Божана Петроска, родена 1907 г., и Лимбија
Домазетовска, родена 1911 год. - информатор Петко Домазетовски, писател
од Струга. "Черепни" биле изработувани и употребувани и во с. Боровец и
Пискупштина, информатор д-р Јован Атанасовски, стоматолог од Скопје. На
сите информатори им должам посебна благодарност - авторот. http://www.org.mk/struga-heritage/tekst.asp-lang=mac&tekst=38&str=2.htm#top2 - 2 . Миленко Филиповић, Женска керамика код Балканских народа. Посебна издања САНУ, Београд 1951. http://www.org.mk/struga-heritage/tekst.asp-lang=mac&tekst=38&str=2.htm#top3 - 3 . Гиго Милески, Струга, Годишен Зборник на Филозофски факултет, књ.8, Скопје 1955, 119. http://www.org.mk/struga-heritage/tekst.asp-lang=mac&tekst=38&str=2.htm#top4 - 4 . Според информациите од г-н Петко Домазетоски, во Дебар уште во турскиот период, некаде пред http://www.org.mk/struga-heritage/gallery.asp-lang=mac&izdanie=01&avtor=1030&mediaid=1514.htm"> Балканските војни - работел струшкиот грнчар Сотир Голабоски со синовите Климе и Наумче. http://www.org.mk/struga-heritage/tekst.asp-lang=mac&tekst=38&str=2.htm#top5 - 5 . Савић Миливој, Занати и индустрија у присаједињеним облистими и занати у старим границима Краљевине Србије, Београд 1914, 215. http://www.org.mk/struga-heritage/tekst.asp-lang=mac&tekst=38&str=2.htm#top6 - 6 . Д-р Павле Митрески, Занаетчиството во Охридско-струшкиот регион, 1918-1970, НИО "Студентски збор", Скопје 1983, 122. http://www.org.mk/struga-heritage/tekst.asp-lang=mac&tekst=38&str=2.htm#top7 - 7 . Исто дело. http://www.org.mk/struga-heritage/tekst.asp-lang=mac&tekst=38&str=2.htm#top8 - 8 . Исто дело. http://www.org.mk/struga-heritage/tekst.asp-lang=mac&tekst=38&str=2.htm#top9 - 9 .
Струшките грнчари Климе Голабоски и Јонче Аџиески, отвориле работилница
и во Дебар, 1940 год. - информатори г-н Крсте Билјаноски и Петко
Домазетовски од Струга.
------------- за секој случај - користете ГРОМОБРАН!!!
|
Постирано од: Tetratka
Датум на внесување: 08.Јануари.2010 во 21:38
Ликовно-естетски особености http://www.org.mk/struga-heritage/gallery.asp-lang=mac&izdanie=01&avtor=1030&mediaid=1502.htm"> Техничко-технолошките
новини, кои во текот на развојниот пат на струшката керамика биле
прифаќани, не ги гаснеле постојните новини или пак тоа се одвивало
континуирано. Како резулатат на овој долг процес е заедничкото
егзистирање едни покрај други - и постарите и поновите форми и техники
на ликовна" обработка. Во тој контекст би кажале дека сите елементи,
што се наследени или низ долг временски период преземувани од други
култури, трпеле селекција и трансформација, така што, по ликовниот
израз, не се разликуваат битно од другите гранки на материјалната
култура што се развила на овие наши простори. Обликувањето
на грнчарските садови и на керамиката во целина, е во доменот на
креативната организација на ликовните содржини, односно визуелните
елементи - форма, фактура, орнаментика и боја. Севкупната активност во
оваа насока бара, пред сè, смисла за естетика, но и техничко-технолошко
познавање на материјалите, што се употребуваат во изработка на
земјените садови (глината, енгобите, боите и глазурите), не испуштајќи
го од вид и печењето на готовите изработки. http://www.org.mk/struga-heritage/gallery.asp-lang=mac&izdanie=01&avtor=1030&mediaid=1503.htm"> Формата е
еден од битните елементи, која придонесува за одредување на стилските
особености што ги носи керамиката од одреден грнчарски центар,
упатувајќи притоа на нејзиното регионално потекло, работилница и
временска рамка. Взаемната поврзаност на формата и функцијата е уште
еден битен елемент, карактеристичен за уталитарната керамика, што значи
дека тука формата е подредена на функцијата и, како таква, таа не
егзистира надвор од нејзините рамки. Струшката керамика, особено онаа
од постар датум, се одликува со монументалност http://www.org.mk/struga-heritage/tekst.asp-lang=mac&tekst=38&str=3.htm#fus10 - 10 . Основните форми на оваа глеѓосана керамика упатуваат, без двоумење, на влијание од античката и византиската керамика". http://www.org.mk/struga-heritage/tekst.asp-lang=mac&tekst=38&str=3.htm#fus11 - 11 Фактурата или
решавањето на површината на своите изработки, струшките грнчари ја
правеле, задржувајќи ги секогаш природните особености што ги пружа
глината, глеѓта, односно глазурата "зод", така што тие елементи секогаш
останувале препознатливи и визуелно и структурно. Постигнување визуелни
ефекти, по пат на имитирање друг вид материјал (дрво, камен, метали
сл.), кај струшката керамика не е забележано. http://www.org.mk/struga-heritage/gallery.asp-lang=mac&izdanie=01&avtor=1030&mediaid=1504.htm"> Орнаментиката,
односно орнаменталната декорација е директно подредена на формата и
заедно со неа прави ликовна целина и вредност. Орнаментот е основен
мотив на нејзиното украсување, кој во својата композициска суштина кај
струшката керамика е најчесто геометриски или флорален, а поретко
зооморфен. Тука струшките грнчари, во извесна смисла, повторно користат
некои стари мотиви и орнаменти и приспособувајќи ги на своите
изработки, наоѓаат своја сопствена средина и мера. Орнаментот врз овие
садови се јавува како самостоен елемент или како композиција, во форма
на фриз или пак како некоја друга композициска структура. http://www.org.mk/struga-heritage/gallery.asp-lang=mac&izdanie=01&avtor=1030&mediaid=1505.htm"> Геометриско-линеарната орнаментика http://www.org.mk/struga-heritage/tekst.asp-lang=mac&tekst=38&str=3.htm#fus12 - 12
чии елементи се: линијата едночлена, двочлена или повеќечлена, права,
кружна, или брановидна (таласеста), вертикалните и коси цртички, кружни
и точкасти убоди http://www.org.mk/struga-heritage/tekst.asp-lang=mac&tekst=38&str=3.htm#fus13 - 13 ,
и перфорации, ја наоѓаме како декорација на земјените садови од типот
"киселинарка", кај еден сад за вино од типот "авланка". На оваа
орнаментика припаѓаат и релјефните обрачи "чембери", кои, кај струшките
земјени садови за чување зимница од типот "ќуп" (врчви) и кај масивните
бардаци за чување ракија, претставуваат пластична обработка на
површината, чија улога, освен декоративноста, е и зголемување на
цврстината на ѕидовите на садот. Освен големината, кај струшката
керамика е застапена и флоралната орнаментика - палмата и лозица,
цвеќе, дрво и сл. Палмата и лозицата http://www.org.mk/struga-heritage/tekst.asp-lang=mac&tekst=38&str=3.htm#fus14 - 14 како орнаментален мотив во неколку варијанти на композициска подреденост, во зграфито техника http://www.org.mk/struga-heritage/tekst.asp-lang=mac&tekst=38&str=3.htm#fus15 - 15 ,
се присутни кај керамиката од манастирот "Св. Јован Бигорски", која се
состои од садови за вино и ракија со различна големина, работени,
веројатно, од струшки мајстори во периодот од 1851-1907 година. Во тој
контекст би посочиле и на неколку садови за вино и ракија со идентична
орнаментика и, исто така, идентична техника на изведба а кои биле
употребувани во с. Галичник - Дебарско. http://www.org.mk/struga-heritage/gallery.asp-lang=mac&izdanie=01&avtor=1030&mediaid=1506.htm"> Според
ликовно-естетските и стилски особености и периодот во кој настанале
(1853-1890), сметаме дека и овие садови се дело на мајсторите кои ја
работеле и керамиката од манастирот "Св. Јован Бигорски", односно
потекнуваат од иста работилница. Мотивот палмата во комбинација со
венец и испишан текст, на грчки јазик, изведени со "врежана" техника,
го наоѓаме кај еден бардак за ракија во форма на традиционална струшка
"киселинарка", датиран 1851 година. Цвеќето е еден од
најомилените мотиви на македонските грнчари. Во струшката керамика тој
мотив не е многу користен. Го наоѓаме како комбинација со мотивот
"палмета" кај претходно споменатата керамика, потоа како с http://www.org.mk/struga-heritage/gallery.asp-lang=mac&izdanie=01&avtor=1030&mediaid=1507.htm"> амостоен
орнамент кај едно "барде" со натпис "Д. Миладинов", како фриз и
ромбоидни композиции од повеќе втиснати цветови кај еден "ќуп со
чембери" и натпис, датиран 1858 година, кај едно "дударе" со свирче,
исто со постар датум, како и кај неколку други садови. http://www.org.mk/struga-heritage/gallery.asp-lang=mac&izdanie=01&avtor=1030&mediaid=1508.htm"> Претставата
на "дрво" и "гранки" - "ветки" како орнаментален мотив, даден
самостојно или во композиција со други мотиви и елементи со боја или со
бела земја, во техничка "возено", е карактеристична орнаментика на
садовите за вода "барде", "дуле" и "стомне" и на садовите за вино од
типот "сафа", кај струшката керамика од понов датум. Зооморфните
претстави како орнаментални мотиви се помалубројни во однос на другата
орнаментална декорација, застапена кај струшката керамика.
Традиционалниот мотив "пиле" со две глави - двоглав орел http://www.org.mk/struga-heritage/gallery.asp-lang=mac&izdanie=01&avtor=1030&mediaid=1509.htm"> http://www.org.mk/struga-heritage/tekst.asp-lang=mac&tekst=38&str=3.htm#fus16 - 16 , го наоѓаме кај земјените шаралки за обредни лебови - "гугушки". Претставата на "змија" http://www.org.mk/struga-heritage/tekst.asp-lang=mac&tekst=38&str=3.htm#fus17 - 17
како зооморфен мотив ја наоѓаме кај неколку садови за вода со култен
карактер и кај еден сад за вино од типот "авланка", чија рачка е во вид
на змија. Стилизацијата на куче, ја има само на еден земјен сад за
вода, веројатно со обредна функција. Во рамките на
орнаменталната декорација кај струшката керамика, особено кај онаа од
постар датум, наидуваме на "крст" - кој како соларен симбол го изгубил
ирвобитното значење и тука претставува само верски симбол. Наидуваме и
на испишани пораки, посвети, датуми и години, особено години на
изработката на садот, и место: на г http://www.org.mk/struga-heritage/gallery.asp-lang=mac&izdanie=01&avtor=1030&mediaid=1510.htm"> радот
Струга, Долен Дебар, името на мајсторот, или нарачувачот и слично. Овие
податоци како многу драгоцени за идентификација за овој керамички
материјал, упатуваат на факторот дека овие грнчари не само што биле
писмени, туку тие го знаеле грчкиот јазик, односно грчкото писмо. Во
таа смисла сите индиции на оваа датирана керамика, што е настаната во
периодот 1851 - 1905 година, која се чува во Етнолошкото депо на
музејот на Македонија, наведува на фактот дека таа е дело на грнчарите
од родот Миладиновци и Голабовци. ***** http://www.org.mk/struga-heritage/gallery.asp-lang=mac&izdanie=01&avtor=1030&mediaid=1511.htm"> Завршувајќи
го овој труд, а според изнесените податоци, можеме да го изведеме
следниот заклучок. Имено, струшката керамика како производ на струшките
грнчари, се одликува, пред сè, со монументалност и складност, изразена
преку убавите форми, извонредно изведената орнаментална декорација,
присутна особено кај керамиката од постар датум, односно од XVIII - XIX
век. Струшките грнчари "стомнари" биле надалеку познати како
добри мајстори кои, освен во Струга, работеле и во Дебар, Корча и
Елбасан. Меѓу нив најстари и најпознати грнчарски родови се Миладиновци
и Голабовци. Освен нив со грнчарство се занимавале и Милевци и Аџиевци. Условени
од техничко-технолошките можности што ги пружила глината како суровина,
боите и нијансите на металните оксиди, оловната глазура "зод", заедно
со земјените бои "енгоби", овие струшки грнчари успеале преку нивните
взаемни односи да направат извонредни керамички предмети, изразувајќи
ги преку нив својата творечка мисла, инвентивност, своите суптилни
естетски чуства, присутни во севкупниот процес на креативната мисла. http://www.org.mk/struga-heritage/gallery.asp-lang=mac&izdanie=01&avtor=1030&mediaid=1512.htm"> Во
тој процес, композициската организација на сите елементи што ги чинат
ликовно-естетските содржини - формата, фактурата, орнаменталната
декорација и бојата, изразуваат хармонија, во поглед на визуелната
рамнотежа и пропорција и меѓусебна складност _________________________________________ http://www.org.mk/struga-heritage/tekst.asp-lang=mac&tekst=38&str=3.htm#top10 - 10 . Вера Кличкова, Грнчарството во Македонија, каталог за изложба, во Титов Велес, Етнолошки музеј, Скопје 1968. http://www.org.mk/struga-heritage/tekst.asp-lang=mac&tekst=38&str=3.htm#top11 - 11 . Исто дело. http://www.org.mk/struga-heritage/tekst.asp-lang=mac&tekst=38&str=3.htm#top12 - 12 .
Д-р Милоје Васић, Стара српска налазишта, Старинар I, Беогр. 1906,
77-78, Старинар II, 27, Лубор Нидерле, Словенске старине, Нови Сад
1954, 244-248. (Укажуваат дека повеќето научници сметаат дека формата
на садовите, употребата на правата и брановидната линија, како
орнаменти потекнуваат од провинцијалната римска керамика, кои Словените
ги примиле заедно со грнчарското колце и ги адаптирале). http://www.org.mk/struga-heritage/tekst.asp-lang=mac&tekst=38&str=3.htm#top13 - 13 .
Аналогија со овие елементи и композициски структури како орнаментални
мотиви и со нивната техничка изведба, наоѓаме кај средновековната
кујнска керамика, најдена на локалитетите во Прилеп, (Бошко Бабиќ,
Материјалната култура на Македонските Словени во светлината на
археолошките истражувања во Прилеп, Прилеп 1986, 286-292, и Гордана
Манојловић Вујовић, Керамика раносредњевековна од /Х-Х1 вск, Историја
примењене уметности код Срби, том I, Београд 1977, 16-17, табла IV. http://www.org.mk/struga-heritage/tekst.asp-lang=mac&tekst=38&str=3.htm#top14 - 14 .
Следејќи ги наодите од византиската керамнка и поврзувајќи ја истата со
локалпата, М. Бајаловић - Хаџи Пешић, укажува дека орнаменталните
мотиви "Палмета" и "Лозица", заедно со други флорални мотиви и
претстави на птици и животни, на територијата на Македонија, односно на
јужните делови на средновековна Србија, дошле преку Средоземниот Базен
(Марија Бајаловић-Хаџи Пешић, исто дело, 24. http://www.org.mk/struga-heritage/tekst.asp-lang=mac&tekst=38&str=3.htm#top15 - 15 .
Појавата на "зграфито" техника се поврзува за пренесување на
"тореутиката" од металот на керамиката. Нејзините први појави се
забележени во Персија и Заткавказјето во 1Х-ти век, за да го опфатат во
идните векови целиот Бизок Исток и Византија, од каде што, благодарение
на трговските врски на Венеција со Исток, допреле до средоземјето и
станале универзални на овие простори во периодот од 12-15 век. (исто
дело, 24). http://www.org.mk/struga-heritage/tekst.asp-lang=mac&tekst=38&str=3.htm#top16 - 16 .
"Двоглав орел" како декоративен елемент со симболично значење се
појавува на уметничките споменици кај Сумерите, Хетитите, Туркестан, Во
Византија се употребува од Х-ти век како орнамент на дворска облека. Во
ХII-век, со ирачко и сицилијанско потекло, се појавува "двоглав орел"
на кого двете глави му излегуваат од еден врат. (Добрила Стојановић,
Тканине, Историји примењене уметности код Срба, Београд, 1977, 294,
Бојана Радојковић, Метал средњевековни, исто дело, 88, Загорка Јанц,
Орнаменти зидног сликарства, исто дело, 267, .Јован Ковачевић,
Средњевековна ношња код Балканских Словена, САНУ, Београд, 1953,
201-205. Смиљка Габелић, Нови податак о севастократској титули Јована
Оливера у време сликињи Лесковског наоса, "Зограф" Београд, 1980,59 Во
етнолошкиот материјал, односно во керамиката "двоглав орел", како
мотив, до денес е запазен во Косово на земјените шаралки за култни
лебови, познати под името "тепсичии". (Персида Товић, Грнчарство у
Срвији, Каталог за изложба, Београд 1982, 25, како и кај други
примероци од понов датум). http://www.org.mk/struga-heritage/tekst.asp-lang=mac&tekst=38&str=3.htm#top17 - 17 .
Сребрица Кнежевиќ, претставата на змијата на садовите за течност ја
поврзува со водата, со змиулестиот тек на реките, а според друго
толкување, претставата на змпја на садовите за течност би требало да
означи дека водата е "пивка и ладна како што е и змијата ладна".
(Сребрица Кнежевић, Лик змије у народној уметности и традицији
Југословена, ГЕМ, 22-23, Београд 1960). Текстот е преземен од списанието за наука и култура "ИЗВОРНИК" - 1997, Струга Друштво за наука и уметност "Браќа Миладиновци" Струга
------------- за секој случај - користете ГРОМОБРАН!!!
|
Постирано од: Tetratka
Датум на внесување: 08.Јануари.2010 во 21:52
Постирано од: Tetratka
Датум на внесување: 08.Јануари.2010 во 21:52
Постирано од: bijonse1
Датум на внесување: 08.Јануари.2010 во 23:54
Икони на ќерамиди
Во
село Смолани, оддалечено 30-на километри од Прилеп, необичен уметник се
занимава со необична уметност - цртање икони на ќерамиди. А приказната
да биде уште понеобична, неговиот изложбен простор не е луксузен салон,
туку селското гумно, каде иконите се „изложени" на стариот, 200 годишен
даб. Можеби залепени фотографии од светец, но сликање
икони на ќерамиди ретко кој изработува - барем така вели 50-годишниот
пензиониран пилот Љупчо Колевски, кој за себе вели дека е можеби
единствен во создавањето на овие необични уметнички творби. Ќерамидата е „дива" за обработка, па потребни се 40 часа за изготвување на една икона, раскажува Љупчо: -„Затоа
што морате да ја припитомите ќерамидата. Морате да ја подготвите да ги
прима боите. Ќерамидата знае да биде непослушна. Колку и да се трудите,
не ги прима боите и не сака да ги прикаже оние нијанси кои вие ги
сакате. Премногу труд имам вложено. Една грешка е катастрофална. Ова е
филигранска работа. Една грешка и овде нема исправка.“ Температа е основната боја што ја користи уметникот, иако ќерамидата тешко ја прима, а најобработен лик му е Мајката Божја: Неговиот изложбен салон, верувале или не, е стариот 200 годишен даб и околните дрва на кои се прикачени иконите: Тој се надева дека неговата изложбата
на отворено кај гумното на село Смолани ќе ја видат многу очи а не само
неговите шест соселани. Таа останува тука и на дожд и на сонце: -„Јас
давам гаранција сто години. И лани беа оставени иконите и на дожд и на
сонце и гајле нема. Иден ангажман да творам, творам и само да творам
се’ додека ме држат очите" - посака Љупчо Колевски и продолжи со
сликање икона на ќерамида.........................
-------------
|
Постирано од: bijonse1
Датум на внесување: 12.Јануари.2010 во 17:33
-------------
|
Постирано од: fiks
Датум на внесување: 12.Јануари.2010 во 17:42
ТАПАН
Тапанот е Македонски народен иструмент направен од буково,оревово или костеново дрво и покриен со штавена овча или козја кожа од двете страни. Кожите се оптегнати преку два обрача и се затегнати со јажиња кои дијагонално одат од едниот до другиот обрач.
Тапанот се свири со две посебни палки:кукуда и прачка.
Кукудата се прави од оревово дрво и по облик е нешто налик на луле. Прачката пак е тенка, и обично се прави од дрен или врба.
Тапанџијата го чува тапанот нарамен со ремен во малку наведната положба за да може да удира со кукудата од едната страна, а со прачката од другата. Овој начин на свирење резултира во мешавина од длабоки и високи звуци, со комплексен ритам и непредвидлив ритмички израз.
Тапанот ретко се користи како соло инструмент. Обично се свири заедно со други инструменти, особено со зурли.
Тапанот е предвиден да ја издржи тежината на возрасен човек при изведбата на народни игри и ора. Кожите се затегаат со нагорно повлекување на јажињата, едно по едно.
------------- Само шлаг пена ќе бидеме. Ни воздух,ни оган,ни вода,туку шлаг пена, само шлаг пена ќе бидеме и можеби неколку жолти ракии.
|
Постирано од: sneska_v
Датум на внесување: 27.Мај.2010 во 15:03
javascript:%20window.close%28%29">
|
Постирано од: Tetratka
Датум на внесување: 05.Октомври.2011 во 16:18
------------- за секој случај - користете ГРОМОБРАН!!!
|
Постирано од: brza
Датум на внесување: 05.Октомври.2011 во 23:58
a,koj ushte moze da (pre)zivee od toa,...so glina da se bavi?!
------------- Patriotizmot e poslednoto skrivalishte na kriminalcite.-Albert Einstein Mokjta od sekogash privlekuvala lugje so nizok moral.-Albert Einstein
|
Постирано од: Tetratka
Датум на внесување: 06.Октомври.2011 во 04:54
brza напиша:
a,koj ushte moze da (pre)zivee od toa,...so glina da se bavi?!
|
само тој што има памет... денес и од прашина, (да не кажам од ништо), може пари да правиш
------------- за секој случај - користете ГРОМОБРАН!!!
|
Постирано од: brza
Датум на внесување: 07.Октомври.2011 во 13:32
pa, od prashina moze i moze,ama od grncharija teshko....barem tuka!
------------- Patriotizmot e poslednoto skrivalishte na kriminalcite.-Albert Einstein Mokjta od sekogash privlekuvala lugje so nizok moral.-Albert Einstein
|
|